
Bomen verliezen in de winter hun bladeren, sneeuw is koud en Tesla verlaagt prijzen van modellen. Dit keer is de Tesla Model Y aan de beurt, de bestverkochte auto van Nederland in 2023. De prijs zakt met 1.000 euro. Toch lullig wanneer je net een nieuwe Model Y had besteld. Of toch niet? Kun je dat bedrag terugvragen bij Tesla, of heb je dan botte pech?
Tesla legt aan TopGear uit dat iedereen die een Model Y in bestelling heeft, de (lagere) prijs betaalt die nu geldt. Ook mensen die een nieuwe bestelling plaatsen, betalen de nieuwe prijs. Heb je een Model Y vlak voor de prijsverlaging ontvangen? Dan krijg je geen compensatie.
De nieuwe prijs van de Tesla Model Y in Nederland
Tesla zegt de prijzen te kunnen verlagen omdat de productiekosten lager zijn geworden. Daar mogen klanten van profiteren. De Tesla Model Y kost nu minimaal 43.993 euro in plaats van 44.990 euro. Particuliere kopers krijgen nog 2.950 euro subsidie van de overheid betalen zo 41.043 euro. Ongetwijfeld zien we ‘m dit jaar weer hoog in de verkooplijsten staan.
De Long Range- en Performance-uitvoeringen dalen eveneens in prijs, maar niet genoeg om kans te maken op SEPP. De Long Range kostte je eerst 53.990 euro en nu 50.993 euro. Ook van de prijs van de Performance wordt 2.997 euro gehaald: van 59.990 euro naar 56.993 euro. In België kost de standaard Model Y trouwens 43.970 euro, de Long Range 50.970 euro en de Performance 56.970 euro.
Niet iedereen is blij met korting
Er is nogal wat te doen geweest rondom de prijsverlagingen van Tesla. Zo voelen klanten zich gedupeerd omdat ze meer betaald hebben én omdat hun auto ineens minder waard is geworden. Daarnaast zijn autoverhuurbedrijven er niet blij mee. Zo schoppen Hertz en Sixt Tesla’s de deur uit, mede door de forse afschrijving dankzij de prijsverlagingen.
26 reacties op “Tesla verlaagt wederom de prijzen, maar wat als je er net eentje hebt besteld?”
Laat een antwoord achter aan Benjamin vd Poort Reactie annuleren
Meer van TopGear


Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De populairste auto van vorig jaar verkoopt plotseling voor geen meter meer (en dat is best logisch)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Waarom het automerk van Elon Musk alsnog beter is dan het automerk van Jeff Bezos

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Is de Zeekr 7X de ideale auto om jouw Tesla Model Y op te volgen? (review)

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop maar je mist wel iets belangrijks

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Wist je dat je (zelfs thuis) aan de laadpaal een onzichtbare heffing van zo’n 10 procent betaalt?

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Geluk is… een Porsche die eindelijk vlammen spuwt (zonder pops and bangs-tune)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Fatbike moet je vanaf nu plussize-bike noemen: ‘fatshaming niet meer van deze tijd’

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Kunnen we dan ook compensatie krijgen voor de crypto scams waarmee Musk miljarden heeft afgetroggeld van zijn volgelingen?
Je snapt toch wel dat die crypto scams waren gedaan door mensen die deden alsof ze Musk waren?
Dat snap je toch wel? Toch?
Dat snapt echt iedereen en zijn moeder……
https://www.crypto-insiders.nl/nieuws/tiktok-overladen-met-crypto-scams-van-zogeheten-elon-musk/
Een crypto site als “betrouwbare” bron. Wij van WC Eend. Je bent weer lekker bezig. Dus Musk heeft niet Bitcoin en Dogecoin steeds lopen promoten om ze daarna weer af te schrijven om daarmee de koers te manipuleren? Vandaar dat er rechtzaken lopen tegen hem.
https://edition.cnn.com/2023/06/02/investing/elon-musk-dogecoin-lawsuit/index.html
Volgens jou totaal niet relevant maar het is duidelijk dat er sprake is van een patroon: daar waar Musk aan de touwtjes trekt daar worden rare acties genomen die investeerders, klanten of anderen duperen. Waarbij vaak Musk er (miljarden) beter van wordt en anderen er zwaar bij in schieten.
Je verweer is dat de bron niet valide is omdat ze vaak schrijven over crypto?
Prima, hier dan een andere:
https://www.forbes.com/sites/mattnovak/2023/01/31/25-elon-musk-impersonator-scams-on-social-media-people-actually-fell-for/
Je ziet vaak dat oplichtingspraktijken voornamelijk worden uitgevoerd onder zijn naam, hoewel Musk hier natuurlijk geen deel van uitmaakt.
Musk heeft ongetwijfeld de promotie van Dogecoin en Bitcoin ondersteund. Waarschijnlijk zal hij deze twee cryptocurrencies opnieuw aanprijzen als betaalmiddel binnen zijn bedrijven.
Velen hebben hier winst mee behaald, maar sommigen zijn teleurgesteld en beweren nu dat Musk schuldig is. Bijvoorbeeld: “Beleggers beweren dit, inclusief het moment waarop Musk in april ongeveer $124 miljoen aan Dogecoin verkocht, nadat hij het blauwe vogellogo van Twitter had vervangen door het Shiba Inu-hondenlogo van Dogecoin, wat resulteerde in een stijging van 30% in de prijs van Dogecoin.”
Of deze beweringen waar zijn, zal door een rechter worden bepaald, niet door ons hier op TopGear. Met andere woorden, het indienen van een rechtszaak maakt je nog niet automatisch schuldig; dat beslist de rechter.
had zoiets ook gezien op de blog van https://cryptoherstel.nl/ dacht ik, kan kloppen?
“eV’s zIjN tE dUuR!”
Tesla maakt ze goedkoper, of dat nou door betere productie, lagere inkoop of slechtere marges is:
“tEsLa lIeGt!” en “mUsK iS eNg!”
Wat maakt het nou uit. Profiteer van een minder dure EV of blijf bij Tesla weg als het merk of diens frontman je niet aanstaat.
Dit is non-nieuws. Honda heeft z’n EV 10k goedkoper gemaakt. Dat is pas echt nieuws. Dan heb je tenminste een goede auto voor minder geld.
En ondertussen is de model Y de best verkochte auto ter wereld in 2023.
Is dat Honda ooit gelukt?
Honda verkoopt 2x zoveel auto’s als Tesla. Waar heb jij het over? Heb je een obsessie ofzo?
Ben je nieuw hier Michael? Die Maarten heeft inderdaad een obsessie voor Tesla en valt iedereen aan die het niet met hem eens is. Het zit ergens tussen triest en lachwekkend in.
@ michael:
Hadden we het niet over Honda EV’s?????
Let je even op voordat je reageert?
Hoeveel EV’s had Honda verkocht?
Dat bedoel ik.
Elon Musk naait zijn volgelingen er altijd bij. Is het niet via crypto beinvloeding dan is het wel met het niet nakomen van beloftes of gegoochel met prijzen. Een hele enge man.
Hey Pipo.
Het gaat over Tesla.. Het bedrijf dat deze auto bouwt.
Wat zit je nou weer over de persoon Musk te blaten?
Pipo. Blaten. Lekker volwassen weer. Kan je niet beter op X blijven bij je Grote Leider? Daar mogen types als jij los gaan met hun onbeschofte gedrag. Als ze het met Musk zijn extremistische standpunten eens zijn tenminste. Anders worden ze verbannen.
Hey Pipo? Wat een niveau zeg. Jij hoort zeker bij de Musk sekte?
Gekke is dat JULLIE altijd over Musk praten. Niet ik. Zie je de trend?
Mijn vraag was dan ook waarom er weer over Musk gepraat wordt, daar het gaat over het autobedrijf Tesla. Maar daar gaan jullie niet op in. Triest zooitje
Lagere prijs door lagere kosten? Nee nee nee! De marge per auto is fors omlaag gegaan. Ze moeten de prijs verlagen omdat de concurrentie betere auto’s verkoopt voor minder geld. Zonder de lage prijzen verkopen ze gewoon niet meer. De echte reden is dus dat Tesla bang is. Maar dat klinkt niet zo lekker dus gooien ze er maar een leugentje in.
Oh nee over leugens gesproken daar komt straks die fanboy weer met zijn praatjes waarom dit toch niet zo is en blablabla. De waarheid is te pijnlijk voor die mensen!!
Marges zijn omlaag gegaan. Tegelijkertijd verkochten ze in 2023 weer veel meer auto’s dan in 2022.
1,8 miljoen in 2023 vs 1,3 miljoen in 2022.
Toename van 38% !!
Minder verdienen per auto is niet erg als je er veel meer verkoopt. En dat doen ze.
Simpel.
Stop je nu eindelijk met je leugens over de ondergemiddelde marges van Tesla na 92 pogingen om je eigen leugens recht te praten omdat deze niet in je goed nieuws show pasten? Fijn. Dan is dat ook duidelijk.
Ook duidelijk: Tesla verkoopt alleen nog maar vanwege dumpprijzen. Zoals iedereen met enige kennis van economie (jij niet) weet is dit geen houdbare strategie en is het een duidelijk teken dat Tesla aan alle kanten ingehaald wordt. Iets wat je waarschijnlijk met tal van drogredenaties zal proberen te ontkennen.
Ik heb die discussies een beetje gevolgd. Het was een kwestie van tijd tot hij zich in zijn eigen gedraai vast draaide. Tesla heeft met deze lage marges een serieus probleem want die hebben ze keihard nodig om groei te financieren. Je ziet nu al dat ze met de techniek ingehaald worden en de ontwikkeling van nieuwe modellen stelselmatig achterlopen. De enige reden dat ze nog relatief goede financiële cijfers hebben is dat ze een kleine organisatie hebben. Dat zorgt er dan weer voor dat de aftersales super slecht is dus dat is ook niet houdbaar. Je moet echt een hele roze bril hebben om daar de huidige beurswaarde nog in te zien.
Koos je hebt gelijk en je ziet het op de beurs. Koersverloop in de laatste 6 maanden, sinds duidelijk geworden is dat de marges bij Tesla zo gedaald zijn:
Toyota: +29,51%
Stellantis: +19,73%
Honda: +10,06%
Hyundai: -9,38%
VW: -12,67%
BMW: -13,26%
Mercedes: -16,97%
Ford: -22,06%
Tesla: -27,25%
Het is duidelijk dat de investeerders er ook een probleem in zien.
Het is heel simpel;
Lagere marges
Meer verkopen.
Daar zit geen mening in.
Wel twee feiten, die je zo kan verifiëren.
Dus als jullie dat niet begrijpen, kan ik jullie niet helpen boys. Niemand denk ik…
Om het voor iedereen duidelijk te maken: dus je hebt al die tijd gelogen toen je keer op keer zei dat Tesla geen lagere marges had dan de concurrentie?
Ik zeg LETTERKLIJK :
“Lagere marges”
Lees :
“Lagere marges”
lees :
“Lagere marges”
Ik schrijf niet:
“lagere marges dan de concurrentie”
Ik schrijf niet :
“lagere marges dan de concurrentie”
Ik schrijf niet :
“lagere marges dan de concurrentie”
Waar gaat het toch steeds mis heren?
Het gaat mis Maarten omdat jij in je obsessieve gedrag de werkelijkheid en de feiten uit het oog verliest in je pogingen om alles wat krom is aan Tesla en Musk recht te praten. Dan wordt je geconfrontreerd met de werkelijkheid en de feiten en dan word je boos.