Tesla is lekker op weg. Na vier modellen (S,3, X en Y), plus de Cybertruck en Semi, is het nu tijd voor het volgende hoofdstuk in de rijke geschiedenis van het jonge merk. Zelf hadden wij gehoopt op een productieversie van de Tesla Roadster, maar daarvoor moeten we even geduld hebben. Vannacht onthulde Tesla de Robotaxi: hun visie op een compleet autonoom voertuig.

De auto werd onthuld op een eigen evenement, ‘We, Robot’ genaamd. Dat is inderdaad een verwijzing naar I, Robot, het boek van Isaac Asimov. Dit boek met korte verhalen beschrijft hoe robots onderdeel worden van onze samenleving. De Tesla Robotaxi is een soort volgend hoofdstuk waarin AI onderdeel wordt van onze samenleving. Oh, en uiteraard robots. In het filmpje is te zien hoe robots de auto kunnen stofzuigen en de ramen kunnen reinigen.

Zelfs voor een Tesla is het interieur bijzonder strak

Dat laatste is niet nodig, want de Tesla Robotaxi is een volledig autonoom voertuig. Zo is er in het interieur geen stuurwiel, gaspedaal of rempedaal. Dit betekent dat het interieur van de Robotaxi nóg strakker is ten opzichte van de vrij sober aangeklede Model 3. De stoelen doen ons denken aan de Citroën SM. Ze zijn een stuk breder dan bij reguliere Tesla’s en nemen de gehele breedte van de auto in beslag. Voor comfort is er wel een middenarmsteun en zijn er twee bekerhouders.

Tesla Robotaxi interieur zijkant

Ook aan het exterieur is te zien dat het een autonome auto is, want er zijn namelijk geen buitenspiegels of camera’s. Wel moeten we een complimentje uitdelen aan de ontwerper. Waar de Robotaxi vooral shockerend is, is de Robotaxi een fraaie verschijning. Strak met een fraaie dak- en schouderlijn. De wielen zijn wat aan de grote kant, maar al met al is het ontwerp geslaagd. Ook zijn er geen fysieke laadpoorten zichtbaar, de Robotaxi kan draadloos worden opgeladen.

Wanneer komt de Tesla Robotaxi en wat gaat deze kosten?

Uiteraard maakt Elon Musk meteen een paar beloftes. Zo moet de auto in 2027 op de markt komen en minder dan omgerekend 27.500 euro gaan kosten. Nu is het niet de eerste keer dat Musk veel te optimistisch is qua prijs en releasedatum. Zeker in het geval van de Robotaxi is vooral de wetgeving van belang: de huidige regels zijn niet afgestemd op volledig autonome voertuigen. Die zal aangepast moeten worden. Volgens Musk hebben ze hun Full Self Driving-technologie bijna helemaal voor elkaar. Bijna.

Lees ook: Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

De Tesla Robotaxi is in eerste instantie niet bedoeld om te kopen voor gewone consumenten. De auto kan door fleetowners, autoverhuurbedrijven of taxi-operators worden besteld. Die kunnen dan de Robotaxi inzetten en dan kan jij ‘m weer reserveren voor al jouw ritjes. Op een later moment is het wel mogelijk om er zelf een te kopen. Natuurlijk houden wij van autorijden, maar voor de verplichte forensritten door de randstad lijkt het best een goede oplossing.

Reacties

  • Jim heeft op 11 oktober 2024 geschreven:

    Ik vind het heel erg lijken op een hogere en minder aerodynamische Volkswagen XL1.

    Reageer
  • Humor heeft op 11 oktober 2024 geschreven:

    Geen enkele kritische noot en de luchtfietserij van Musk wordt weer als zoete koek geslikt. Over autojournalisten in 2024 kan je veel zeggen, maar niet dat ze journalistiek hoogstaand werk leveren.

    Reageer
  • EC Dubost heeft op 11 oktober 2024 geschreven:

    Een levensgevaarlijk mislukt project.

    Reageer
  • Donald Trump heeft op 11 oktober 2024 geschreven:

    A year ago this was stupid but now Musk funds my campaign everything is different!

    It’s fantastic! The greatest car ever! Please give one to my dear friend Putin as well!

    Reageer
  • Martin heeft op 11 oktober 2024 geschreven:

    Er is een gezegde dat de markt altijd gelijk heeft (daar kun je over twisten) en de koers van Tesla krijgt vandaag een flinke klap.

    En mijn persoonlijke mening;
    – AI kan al best veel, maar maakt ook nog wel heel erg veel fouten.
    – Camera’s alleen zijn onvoldoende input om onder alle omstandigheden de juiste keuzes mee te maken.

    Ik ben dit jaar onderweg overstekend vee tegengekomen, wild, zwerfafval varierend van ‘kun je negeren’ tot ‘kun je niet negeren’ en zelfs een beekje bij een aardverschuiving.

    Iets laten werken tijdens een happy flow is al erg knap, iets laten werken tijdens een unhappy flow is echt verrekte lastig.

    Dus tsja..

    • Henk heeft op 11 oktober 2024 geschreven:

      Klopt Martin. Het is perfect op de snelweg maar gevaarlijk daarbuiten.

      • Martin heeft op 11 oktober 2024 geschreven:

        Ik las zonet ergens dat Tesla nu 97% zonder ingrepen kan functioneren. Als je dat bekijkt op jaarbasis, dan betekent dat dat het systeem dus 11 dagen per jaar niet in staat is om zelfstandig goed gemoeg te functioneren.
        Als het systeem ergens tussen de 99.99 en 99.999% goed functioneert zou het goed genoeg moeten zijn voor wetgevers om er vertrouwen in te hebben.
        Maar daar zit het dus nog een factor 1000 vanaf.

        De wiskunde hierboven is niet helemaal passend maar het geeft wel goed aan dat 97% niet zo fantastisch is als het op het 1e gezicht lijkt.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Anton heeft op 11 oktober 2024 geschreven:

    Lekker op weg? FSD = faal. Cybertruck = miljarden bleeder. Model S en X = onverkoopbaar. Model Y en 3 alleen verkoopbaar dankzij dumpprijzen. Musk = knettergekke antisemitische rechtsextremist.

    Het tegenovergestelde lijkt dichter bij de waarheid.

    Reageer
  • Ferry heeft op 11 oktober 2024 geschreven:

    Deze week zijn weer 4 topmensen weggegaan bij Tesla. Het rommelt als een malle daar. Dit is idd duidelijk een showtje om de aandacht af te leiden.

    Reageer
  • Objectief heeft op 11 oktober 2024 geschreven:

    Musk zegt 2027, dus het wordt zeker niet voor 2031.

    Volledig zelfstandig dus onveilig en verboden in de EU. In de VS zal het dankzij miljardengiften van Musk aan MAGA wel mogen, met honderden of duizenden verkeersdoden als gevolg. Net als bij FSD.

    De echte reden om dit bekend te maken zijn de matige financiële prestaties van Tesla. In Europa hoor je veel over een zogenaamde crisis bij VW maar in realiteit zijn bij VW de marges per auto én de totale winst hoger dan bij Tesla. Aangezien de bonus van Musk afhangt van de beurskoers heeft hij een persoonlijk belang om deze met een goednieuwsshow te manipuleren. Dat je deze aankondiging met enig realisme beter als fake-news kan kwalificeren, is een klein detail.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear