Al jaren hoor je veel over de zelfrijdende auto. De techniek zou er al jaren klaar voor zijn, alleen de wetgeving nog niet. Zo rijden de Tesla’s in de VS al een stuk zelfstandiger dan hier. Of ze doen in ieder geval een poging. Tesla wil nog een stukje verder gaan en auto’s zonder bestuurder de weg op sturen. En grappig genoeg zijn dit nog niet de zogenoemde Cybercabs. Het doel is dat uiteindelijk ook jouw Tesla helemaal zelfstandig van A naar B kan rijden. En als taxi kan rijden wanneer jij zelf op het kantoor zit.
Is het dan zo dat jouw buurman zijn vijf jaar oude Model 3 kan inruilen op een nieuwe en nu elke dag kan pendelen tussen Heerhugowaard en Kaatsheuvel, terwijl hij onze Ferrari-bookazine leest? Nee, zover is het nog niet. De eerste auto’s zullen eigendom blijven van de fabriek. Dat is geen nieuw fenomeen in autoland. De elektrische BMW 1-serie Coupé en de legendarische GM EV-1 waren ooit ook leaseauto’s die eigendom van de fabriek waren.
Tesla robotaxi feature
Door alle Tesla’s op de wereld is bij elkaar 3 miljard kilometer gereden door gebruik te maken van FSD (Full Self Driving). Dit was nog met supervisie van de bestuurder. Daarnaast is er ook 1,2 miljoen kilometer zonder menselijke ingrepen gereden met de Model 3 en Model Y gereden op privéwegen in de buurt van de Tesla Gigafactory. Het doel is om uiteindelijk een auto zonder stuur en pedalen te introduceren. Deze auto heet de Cybercab.
Het zullen bestaande Tesla’s zijn met de techniek van de Cybercab die gaan rijden zonder bestuurder. In juni gaan ze de weg op. De eerste Tesla’s met de zogenoemde Robotaxi-functie zullen gaan rijden in de buurt van Austin, Texas. De reden voor die locatie is niet zomaar gekozen. Op dit moment is de techniek namelijk nog niet helemaal perfect. Het systeem heeft vooral moeite met natte wegen, zeker in combinatie met laaghangende zon.
De Cybercab moet in 2026 rondrijden
In Texas is het relatief droog, dus dat scheelt een hoop. Ook is het er ruim van opzet; testen in een nieuwbouwwijk in Almere-Hout zou aanzienlijk spannender zijn. Een andere reden dat Tesla daar test, is dat de NHTSA (de automobiele veiligheidswaakhond aldaar) toestaat dat er 2.500 auto’s autonoom rondrijden zonder menselijk toezicht. Hopelijk krijgen ze daarna een vergunning om vanaf 2026 de Cybercab (zonder stuurwiel) te leveren.
Lees ook: Tesla verslaat Audi voor het eerst (en het verschil is best groot)
Tesla weet altijd wel de gemoederen bezig te houden. Het merk is een tikkeltje overgewaardeerd in financieel opzicht en de CEO Elon Musk doet af en toe een beetje raar en voor een milieuvriendelijk merk hebben ze gek genoeg veel weerstand van klimaatactivisten. Aan de andere kant verkopen ze enorm veel elektrische auto’s en dat is buitengewoon knap te noemen: 15 jaar geleden maakte het merk omgekatte Lotus Elises.
Jasper heeft op 5 februari 2025 geschreven:
Doe maar niet straks rijdt ie over kleine kindjes heen. Levensgevaarlijk.