Soms zijn crashes onvermijdelijk en soms is het gewoon je eigen stomme schuld. Hoe dan ook, als de poep de ventilator raakt, is het handig als je in een auto zit die jou, je passagiers en eventuele andere betrokkenen goed beschermt. Tegenwoordig zijn auto’s steeds veiliger en wordt er bij botsproeven bijna altijd goed gescoord op het heelhouden van de inzittenden. Toch scoren niet alle auto’s vijf sterren in de Euro NCAP-test.
Waar worden de minpunten behaald?
De mannen in witte jassen bij Euro NCAP vinden voorkomen belangrijker dan genezen. Daarom worden er ook nog regelmatig drie sterren uitgedeeld aan auto’s die geen systemen hebben die crashes kunnen voorkomen en die het leed van fietsers en voetgangers kunnen verzachten. Zo krijgt de nieuwe Suzuki Swift maar drie sterren. Als je graag zelf nog een aantal jaar op deze aardbol wil rondzwerven en je gunt dit andere mensen ook, kun je voor het safety pakket kiezen. Dan beschik je over elektronische hulpsystemen die ervoor zorgen dat je (of die aan zijn mobieltje verkleefde fietser) niet zo swift aan je einde komt. En dat levert de Swift dan gelijk een sterretje meer op. Dit is ook het geval bij de Nissan Micra. Waar de normale Micra vier sterren krijgt, scoort hij opeens vijf sterretjes met het safety pakket erop.
De ster van de laatste Euro NCAP-test was de Skoda Kodiaq. De Skodiaq behaalt vijf sterren en in tegenstelling tot veel van de andere auto’s die getest zijn, hoef je hier geen extra pakket voor te kopen. Ook de Mini Countryman is een veilige manier om je te vervoeren in de drukke spitsen des doods.
Moet ik nu met een grote boog om Japanse auto’s lopen?
De auto’s van Duitse makelij zijn dus over het algemeen een stuk beter voor je eigen gezondheid en die van de mensen om je auto heen. Als je in een Japanse auto rijdt kan iedereen het ook makkelijk overleven, maar dan moet je wel extra geld aftikken. Zie het maar als een Japanse vorm van levensverzekering.
Reacties