Het is altijd fijn om te horen dat een fabrikant zich iets aantrekt van je op- en aanmerkingen. Dan doelen we niet zozeer op onszelf als autojournalisten (zou ook weleens leuk zijn, maar vooruit), maar vooral op jou, beste lezer, als koper en gebruiker. Zo heeft het merk, een tijdje na het lanceren van de Nissan Micra, eens gevraagd wat de geachte, inmiddels ervaringsdeskundige clientèle er nu eigenlijk van vond. Wat bleek? Over het algemeen waren de Micra-­rijders reuze tevreden, maar een paar kleine zaken bleken toch wel voor ­verbetering vatbaar.

Welke verbeteringen dan?

Een aantal mensen liet weten iets meer power op prijs te kunnen stellen. Het hoefde geen bakken vol te zijn – gewoon nét wat meer, voor wat meer pit en wat extra inhaalgemak. Anderen lieten weten dat ze het leuk hadden gevonden als ze in ieder geval voor een automaat hadden kunnen kiezen, want lekker makkelijk in de stad en de file.

Elektrische raampjes achter waren ook fijn geweest. En tja, infotainment – het gaat zo hard op dat gebied dat tegen de tijd dat je iets in je auto hebt geschroefd er alweer allerlei nieuws verkrijgbaar is. Dus ja, doe dat dan maar, graag.

En dus werd de gelegenheid van een lichte facelift (hoewel: uiterlijk veranderde er zo goed als niets) aangegrepen om dat soort zaken een extra zetje te geven. De achterraampjes zijn nu met een knopje te openen, en er kwamen led-mistlampen.

Eindelijk Apple en Android?

Het infotainmentsysteem kreeg een dikke update, met alle geneugten die Apple, Android en TomTom tegenwoordig voor je in petto hebben. Zo kun je je route thuis alvast uitzoeken en naar je auto sturen, en krijg je desgewenst de meest actuele verkeersinfo en file-­omzeilende tips voorgeschoteld.

En inderdaad: je kunt de Nissan Micra vanaf nu ook met een automaat bestellen. Een CVT-bak weliswaar, maar gelukkig een redelijk welgemanierde. Tot slot is er een nieuwe uitvoering, de N-Sport, die er met zwarte velgen en dito spiegel­kappen (en alcantara op het dashboard – chic!) net wat stoerder uitziet.

Het belangrijkste is echter dat er nieuwe motoren kwamen. De huidige, 90 pk sterke 1,0-liter driecilinder krijgt er 10 pk en 20 Nm bij. Daarnaast zijn er diverse technische aanpassingen verricht, waardoor hij ook zo’n 13 procent zuiniger is geworden.

Het grote probleem van de Nissan Micra

Het slechte nieuws betreft de tweede nieuwe motor, eentje van 117 pk, en in feite de driecilinderversie van de motor die samen met Daimler ontwikkeld werd en die je onder andere in de Qashqai terugvindt. Ken je die van die nieuwe motor die van de Nissan Micra een aangenaam soort warm hatch zou maken?

Nou, die komt niet naar Nederland. Met dank aan ons fiscale CO2-klimaat, waardoor hij te prijzig zou worden. Wanhoop niet, Belgen: jullie krijgen hem wel. Rijden deed de Micra al prima, en dat is er met zijn 10 extra pk’s natuurlijk niet minder op geworden. Het is nu ook weer niet zo dat je opeens de stenen uit de straten sleurt, maar een welkom beetje meer fut en vooral wat meer power onderin de toeren heeft ie zeker. Gewoon een erg fijn ding!

Specificaties Nissan Micra IG-T 100 N-Sport


Motor
999 cc
driecilinder turbo
100 pk @ 6.000 tpm
160 Nm @ 2.750 tpm
Aandrijving
voorwielen
5v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 10,9 s
top 175 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,6 l/100 km
105 g/km CO2 C Label
Afmetingen
3.999 x 1.743 x 1.455 mm (l x b x h)
2.525 mm (wielbasis)
953 kg
41 l (benzine)
300 / 1.004 l (bagage)
Prijzen
€ 21.840 (NL)
€ 19.990 (B)

Vonnis:
Het zijn misschien maar kleine dingetjes, maar de Nissan Micra is onmiskenbaar een nog fijnere auto geworden dan ie toch al was. Jammer dat wij Nederlanders het zonder de 117-pk versie moeten stellen, maar het is niet anders…

Reacties

  • Dick heeft op 8 juli 2023 geschreven:

    Rij zelf ook de N-sport. Niet fijn aan deze auto is …..wanneer je de airconditioning in werking stelt, dan begint het schokken.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)