Het kost je maar drie minuten rijden in een Taycan om je te realiseren dat Porsche voorgoed heeft veranderd hoe mensen die van conventionele auto’s houden, denken over elektrische auto’s. Het onderscheid is van belang, want iedereen die denkt dat de Taycan alle regels van elektrisch rijden herschrijft, komt van een koude kermis thuis. Voor mensen die niet veel geven om auto’s en rijden, is een Tesla Model 3 ongeveer hetzelfde als deze Porsche, maar dan voor een fractie van de prijs.

Voor de mensen die wél echt houden van auto’s en van rijden, is de Taycan hersenpijnigend, in die zin dat hij korte metten maakt met wat we dachten dat mogelijk was. De Turbo S accelereert oncomfortabel snel en hard, de ophanging is veel comfortabeler dan die van welke Porsche ook, en ondanks z’n gewicht voelt ie bij normaal rijden niet minder beweeglijk aan dan een BMW M3. Porsche dreigt al jaren met een echt mooie sedan, en nu lijkt het dan te zijn gelukt. De grote spoorbreedte en het gevoel dat de carrosserie over de wielen en het onderstel is heen gesmolten, maken dat hij er verbluffend uitziet.

Een woord dat ook van toepassing is op de bouwkwaliteit. Hoe alles past en is afgewerkt – het is lichtjaren beter dan in welk ander elektrisch voertuig ook. Net als de materialen in de cabine, die zijn ronduit schitterend. Maar hier komt de grote vraag: hoe veel mensen kan dit allemaal echt iets schelen? Genoeg, zo weten we, voor Porsche om de eerste bouwserie Taycans al aan de man en vrouw te hebben gebracht, maar de realiteit is toch dat de meeste mensen zullen kiezen voor de goedkopere Model 3 en de matige bouwkwaliteit op de koop toe zullen nemen.

Misschien is dat waarom het belang van de Taycan veel verder resoneert dan de paar mensen die zich er een kunnen veroorloven – hij demonstreert dat de auto-industrie vastberaden is om van de auto geen inwisselbaar stuk witgoed te maken. En hij laat bovendien zien wat er in de toekomst mogelijk zal zijn met elektrische platforms. Minder emissies, ja, maar ook een wereld van ongekende prestaties en mogelijkheden. De mensen die de dood van de verbrandingsmotor toejuichten, mogen zich nu afvragen of ze niet per ongeluk een Doos van Pandora hebben geopend, tot de nok toe gevuld met rauwe snelheid. Wat een machine.

Reacties

  • Sinterklaas heeft op 6 december 2019 geschreven:

    Wat een slechte keus! De Tesla S is veel mooier, veel ruimer, sneller, laad snellerop en kost minder dan de helft etc.etc. Dat die porsche beter is afgewerkt zal best, want hij kost meer dan 2x zoveel en is onderdeel van het zeer bedenkelijke VAG-concern (sjoemelindustrie en ontstaan dankzij de grootste oorlogsmisdadiger van de 20e eeuw).

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)