
Kennen jullie dat? Je zit lekker te speuren naar een leuke tweedehandsauto en dan zie je ineens een exemplaar dat aanzienlijk goedkoper is dan de rest. Mooi meegenomen, toch? Je bent direct verliefd, klikt de advertentie open en alles lijkt in orde… totdat je onderaan leest: ‘tik in de motor’. Wat betekent dat eigenlijk? En is het verstandig om zo’n auto te kopen?
Laten we vooropstellen: een tik in de motor hoort nooit. Geen enkele motor hoort een tikkend geluid te maken. Nu bestaan er verschillende soorten tikkende geluiden, dus vanaf ons redactiekantoor kunnen we geen definitieve diagnose stellen. Maar we hebben even rondgevraagd met handelaren, verkopers, garagisten en – het belangrijkst – monteurs.
Mogelijke oorzaken
- Kleppen of klepstoters kunnen tikken als ze versleten of slecht afgesteld zijn.
- Injectoren kunnen bij veroudering of vervuiling een tikkend geluid geven.
- Drijfstanglagers kunnen een dieper, ritmisch getik veroorzaken – meestal slecht nieuws.
- Krukasproblemen zijn zeldzaam, maar potentieel funest.
Zoals je ziet zijn er diverse oorzaken mogelijk – en als je een pech hebt, misschien wel meerdere tegelijk. Zonder gekheid: vaak is er meer dan één probleem. Vrijwel elk motoronderdeel werkt samen met een ander. Eén foutje kan dus een domino-effect veroorzaken.
‘Het is goedkoop te verhelpen’
In advertenties zien we regelmatig de melding ‘tik in de motor’ terug. Soms met een prijsindicatie erbij. Klinkt netjes, maar wees op je hoede. Als een reparatie écht maar 250 euro kost, waarom staat de auto dan te koop voor 3.000 euro minder de marktprijs?
Vuistregel: de reparatiekosten zijn vaak minimaal het verschil tussen een goed exemplaar en de versie met motorschade. Laat je dus niet foppen door een ‘koopje’.
Tikkend is geen ratelend geluid
We hebben het hier bewust niet over de distributieketting gehad. Die maakt meestal een ratelend geluid – vooral bij een koude start – terwijl een tik vaak continu hoorbaar is. In beide gevallen geldt: laat er zo snel mogelijk naar kijken. En ja, soms is het zelfs allebei.
Interne vervuiling
Vrijwel alle moderne auto’s hebben tegenwoordig directe injectie. Dat maakt ze zuiniger en krachtiger, maar zorgt ook voor vervuiling aan de binnenkant van de motor – vooral bij de inlaat. In ernstige gevallen kan die vervuiling zelfs voor overmatige geluidsproductie zorgen.
Oplossing? Laat de motor reinigen. Het liefst met walnootschilstralen (walnut blasting), maar een eenvoudige carbon clean kan al verschil maken. Kost weinig, kan geen kwaad.
Kan ik doorrijden met een tik in de motor?
Nee, dat kun je beter niet doen. Altijd als je iets hoort wat je niet hoort te horen, of iets voelt wat je niet hoort te voelen, moet je langs de garage. Komt het geluid ineens opzetten? Zet de auto dan meteen stil en laat ’m afslepen.
Wat gaat het kosten?
Slecht nieuws: waarschijnlijk veel. In veel gevallen is een tik het gevolg van serieuze motorschade. Het klinkt onschuldig, maar als je ermee door blijft rijden, kan het alleen maar erger worden. En dat is meteen het probleem met een gebruikte auto met een tik: je weet niet hoe lang de vorige eigenaar is blijven doorrijden.
Dus… een auto met een tik in de motor kopen?
Het antwoord is simpel: niet doen. Tenzij je precies weet wat er aan de hand is – en wat het kost om het op te lossen. Geen duidelijkheid? Niet kopen.
Lees ook: Kun je door blijven rijden met een brandend motorlampje?
Reken je vooral niet rijk. Zoals eerder gezegd: als het écht goedkoop op te lossen was, had de verkoper het al lang gedaan. Ben je handig? Dan kán het een interessante aankoop zijn, mits de prijs laag genoeg is. Maar laten we eerlijk zijn: als dat zo was, las jij dit artikel waarschijnlijk niet.
Mazda motoren tikken standaard, dat komt door de hoge druk injectoren. En alle gdi motoren doen dit trouwens.
Dus een slecht artikel dit!
Volvo 940 Station Diesel met 350k op de teller en een tik onder de motorkap. Heerlijk nog 100.000 km mee getourd en daarna wegens hoge motorrijtuigenbelasting maar weer van de hand gedaan. Nooit een probleem gehad met het beestje. Maar ja: HET HOORT NIET.
Wegblijven bij die europese rotzooi!!!!! Koop gewoon een Jappanner…heb je geen gezeik mee….een Toyota gekocht in 2016 voor 1000 euro….rij er nog steeds mee onderhoud…..175 euro in al die tijd gekost
Voor de geinteresseerde lezer die over een schotel of via internet kunnen kijken/ontvangen,vandaag via VOX.de AUTO MOBIL een uitzending via MENU/ Uitzendingen AUTO MOBIL via Video’s: fantastische opname’s inzake de nieuwe BYD Acros 2 en de uitleg van de Auto-Doktoren die weer een auto=probleem oplossen,die de bezitter zoals gewoonlijk heel veel geld hebben gekost,en geen oplossing tot gevolg hebben.Het gaat om de verbranding=probleem en de uitleg van het waarom en de vervanging van de lucht-massa meter bij een BWM.En laat weer zien de enorme afgang van ook de bekende auto-merken,de oplossingen,er er vaak verkeerde elektronica onderdelen worden vervangen.En zulke AUTO TV Programma’s ontbreekt bij de NPO,en daarom al die frictie’s die kunnen ontstaan,in vooral het kosten-plaatje.Een aanrader voor die groep auto-kopers die meer willen weten inzake de aankoop van een gebruikte auto.
De dacia’s met lpg hebben vanaf nieuw een tik. De driecilinder klinkt als een naaimachine.
De lpg-injectoren veroorzaken het geluid.
In het artikel wordt gezegd dat een motor niet hoort te tikken. Hebben de mensen op de redactie wel eens een Ford EcoBoost motor gehoord? Zowel de 1.0, 1.5, 2.0 en de 2,3 tikken allemaal standaard vanuit de fabriek. Er is verschil tussen standaard tikken wat bij een bepaald type motor hoort en tikken dat wijst op een defect
Als je over een schotel-bezit: elke zondagmiddag vanaf 17.00 uur t/m 18.15 via de Duitse VOX.de al jarenlang een TV-auto-programma en ook de Auto Doktoren geven jarenlang de oplossingen van de vele auto-technische problemen.Via VOX.de via menu: Auto Mobil zijn ook via video de vele auto-tv programma,s terug te vinden,maar wel alles in de Duitse Taal.
Mijn BMW X5 van 2016 (had hem zelf al 4 jaar in bezit – gekocht in 2020 bij dealer – en telkens keurig onderhouden) kreeg paar maand geleden ook plots een tik in de motor. Ik dacht eerst aan de distributieketting want intussen had ie een goeie 150k km ervaring. Bleek uiteindelijk een aaneenschakeling van problemen te zijn die resulteerden in een compleet nieuwe af fabriek motorblok wat me ong 12.000€ heeft gekost.
Een hele zure appel om door te bijten. Handelaren wouden amper 8000€ geven als overname dus herstellen en zelf nog even mee rijden was beste oplossing…
Die onschuldige tik kan dus heel rap serieus oplopen…
Soms is kijken naar die Autodoktoren op YouTube een uitkomts.
Garages en merkdealers bedonderen je vaak om 1000den euro,s
Heb 20 jaar geleden een tweede hands van meer dan 10 jaar oud een vw polo gekocht in Spanje en deze had een tik. Bij de tankstations in Spanje dachten ze steeds dat mijn auto een diesel was en dat wij het verkeerde tankte. Heb zonder problemen 10 jaar deze auto zonder problemen gebruikt tot dat mijn vrouw tegen een losgelopen paard op een hoofdweg aanreed. De auto was helaas daarna total loss. Perfecte auto tot zijn dood.
Kocht ooit Opel Commodore 6 cylinder met tik in motor. Was achteraf kantelende zuiger. 4 Jaar mee gereden dat was het probleem niet al ergerde ik me er wel aan. Verder wel veel andere problemen gehad…
Kocht ooit Opel Commodore 6 cylinder met tik in motor. Was achteraf kantelende zuiger. 4 Jaar mee gereden dat was het probleem niet al ergerde ik me er wel aan. Verder wel veel andere problemen gehad…
Als de auto goedkoop genoeg is en je hebt een handige sidekick, waarom niet? Misschien kan je de auto daarna wel weer met winst verkopen.
Klinkt als een aardig tv-format.