Elke cent korting op de accijnzen kost in het geval van benzine 42 miljoen euro op jaarbasis en bij diesel zelfs 57 miljoen euro per jaar. Dat is de reden waarom de Nederlandse overheid liever geen korting geeft op brandstofaccijnzen: ze hebben de inkomsten hard nodig om zelf de begroting rond te krijgen. Toch gaat de brandstofaccijns nu omlaag, maar wel pas in juli.

Het AD meldt dat het nog niet duidelijk is hoeveel de brandstofaccijnzen omlaag gaan, maar dat het ‘eerder om 20 cent dan 40 cent gaat’. Momenteel gaat er per liter benzine 83 cent naar de staat en bij diesel 53 cent. Goed, twintig cent per liter scheelt toch al snel een tientje op een tank. Het probleem is dat het voorlopig nog niet aan de orde is, want pas over een paar maanden gaan de accijnzen omlaag.

In het artikel van het AD staat: ‘De verlaging van de accijnzen en de BTW-ingreep zouden per 1 juli in kunnen gaan.  Dat is de eerste haalbare datum om in een lopend begrotingsjaar nog aan fiscale knoppen te kunnen draaien.’ Ook dan is het fijn dat de brandstofaccijns omlaag gaat, maar de vraag is of de noodzaak dan nog zo hoog is. Het zou gaan om een tijdelijke verlaging van een halfjaar.

Ook elektrisch rijden wordt goedkoper

Naast de accijns op brandstof gaat ook de BTW op energie omlaag. De 21 procent die nu boven op de stroomrekening komt, wordt 9 procent. ‘Helemaal naar 0 procent zou ook nog kunnen, maar wordt minder waarschijnlijk geacht, omdat dit erg duur is’, meldt het AD. Daarmee bedoelen ze dus duur voor de overheid, omdat ze dan een hoop inkomsten mislopen. Elektrisch rijders die thuis laden, zullen dit wel merken.

Advertentie

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie