Als je een kledingstuk van 100 piek ziet hangen, dan wil je daar toch vaak even over nadenken. Het is toch geld. Bij tanken heb je die keuze niet. Bij een benzineauto uit de middenklasse tank je met de huidige prijzen als snel voor meer dan 100 euro per beurt*. Daar kan de overheid heel gemakkelijk iets aan doen met accijnskorting, zodat de koopkracht van de Nederlanders weer iets toeneemt. Maar dat doen ze niet.

Bijna de helft van wat je aan de pomp betaalt, gaat naar Vadertje Staat. Nu zijn belastingen niet per se slecht; rij maar eens bij België de grens over om te kijken wat er gebeurt als er minder geld beschikbaar is voor de infra. Maar goed: een beetje korting op de brandstofaccijnzen tot de gekte overwaait, zou voor de automobilist op dit moment zo gek nog niet zijn. Een minister in Frankrijk stelde hetzelfde eerder al voor.

Als de overheid de accijnzen helemaal zou afschaffen, dan zou dat bijna een euro per liter schelen. En dan zit de BTW er nog gewoon bovenop. Nu is dat wellicht wat overdreven, maar een beetje korting zodat de benzine weer onder de 2 euro per liter uitkomt, zou al een hoop schelen. Dan duikt een tankbeurt tenminste weer onder de 100 euro. Maar volgens Minister van Financiën en viceminister-president Sigrid Kaag klinkt het verlagen ‘makkelijker dan het is’.

Waarom geen accijnskorting voor lagere prijzen?

Rick Nieman stelt het voor aan Kaag tijdens WNL op Zondag. De minister legt uit dat een korting op de brandstofbelasting minder inkomsten zou betekenen om uit te geven aan bijvoorbeeld onderwijs of aan compensatie voor ondernemers. Heel simpel gezegd zijn de inkomsten van accijnzen te hard nodig om te minderen.

‘We kijken echt naar alle opties’, zegt de minister over eventuele andere mogelijkheden om de koopkracht te verhogen. ‘Uiteindelijk is het aan ons om te zeggen: hoeveel geld komt er binnen, wat zijn de tegenvallers, wat moeten we opvangen en wat kunnen we doen om mensen te helpen rondkomen.’

* Dat grapje mag je zelf inkoppen, smeerlap

Advertentie

Reacties

  • Bert vd A says at 13 maart 2022:

    verbruik brandstof per maand in millioen kg en liter per maand
    Jaar Benzine 0,7
    kg ltr verschil 21-22
    2021 maart* 311.000.000 0,7 444.285.714 € 0,299 € 132.887.340

    Jaar Diesel 0,83
    kg ltr
    2021 maart* 522.000.000 0,83 628.915.663 € 0,303 € 190.300.285
    € 323.187.625

    als de prijzen blijven zo ze nu zijn dan zijn de extra inkomsten voor het rijk
    in maart 2022 tov. Maart 2021 € 323.187.625
    x 12 maanden ( we hebben het nog niet over het gebruik van gas in het huishouden) € 3.878.251.498
    uitgaande dat de prijzen niet verder stijgen is het alleen al voor brandstof bijna 4 miljard euro excl LPG

    onze regering vraagt zich af waar men de huishoudens van moeten compenseren vanwegen de gestegen lasten
    bovenstaande is maar een voorbeeld deze berekening geldt voor alle goederen die verhandeld worden

    Benzine 9-3-2022 Diesel 9-3-2022
    pomp € 2,494 pomp € 2,326
    excl BTW € 2,061 € 0,433 excl BTW € 1,922 € 0,404
    excl Accijns € 1,550 € 0,511 excl Accijns € 1,576 € 0,347
    kale benz rijk pompprijs kale diesel rijk pompprijs
    € 1,550 € 0,944 € 2,494 € 1,576 € 0,750 € 2,326

    Benzine 9-3-2021 Diesel 9-3-2021
    pomp € 1,704 pomp € 1,388
    excl BTW € 1,408 € 0,296 excl BTW € 1,147 € 0,241
    excl Accijns € 1,059 € 0,349 excl Accijns € 0,940 € 0,207
    kale benz rijk pompprijs kale diesel rijk pompprijs
    € 1,059 € 0,645 € 1,704 € 0,970 € 0,448 € 1,388

    verschil 21-22 € 0,299 € 0,303

    Reply
  • Spaan says at 13 maart 2022:

    Het zijn zakkenvullers eerste klas, zij denken alleen aan hun zelf want deze gasten worden bereden.
    Wij als volk moeten de auto eens massaal laten staan en dan komt er lekker niks binnen.

    Reply
  • Rene says at 9 maart 2022:

    Altijd zeiken dat verlagen niet zo simpel is….maar als er morgen 10% accijnsverhoging wordt aangekondigd is het binnen een week rond!
    Er komt verdomme elke maand bijna 1 miljard aan accijns en BTW binnen dankzij autorijdend Nederland.
    Het wordt tijd dat er eens goed gecompenseerd wordt!!
    Zakkenvullers.

    Reply
  • Kizzy says at 9 maart 2022:

    Wat een soap! Denk hier goed aan als we straks naar de stembus gaan! Stem lokaal!! Die zakkenvullers moeten een draai om de oren krijgen van jewelste!!

    Reply
  • Henk says at 9 maart 2022:

    Had ze die 5 miljard inkomsten die ze nu extra krijgt ook voordat de oorlog uitbrak. Waren er toen al niet afspraken over de begroting. Nu het volk voor de domme te houden dat er dan andere keuzes moeten worden gemaakt. Wie doet hier nu aan volksverlakkerij.

    Reply
  • Jacco says at 9 maart 2022:

    Als tegenreactue op aower, rokers hebben niet in 2 maanden tijd de staatskas gespekt met 5 milhard euro. 20% vd bevolking rookt, dat zijn pak m beet 4 miljoen mensen, dan zouden deze mensen samen met mij voor 625 euro per maand op moeten roken. Dat is een beetje overdreven (62 pakjes peuken/20x 50gr van nelle shag) ditnzal eerder per jaar zijn.

    Reply
  • Het domme volk says at 8 maart 2022:

    Wat een vreselijke domme uitspraak, ‘het is voor de schatkist’ Ja dat zal voor de meeste Nederlanders geen nieuws meer zijn. Maar wat wel nieuw is, is dat ze daar in den Haag bij het opmaken van de begroting schijnbaar al wisten dat de benzine prijzen zo extreem zouden gaan stijgen dat ze dat geld alvast maar hebben uitgegeven. Het is dus niet zo dat dit dus een extraatje voor ze is. Ja heus!?
    Nu dus geld/korting teruggeven aan de bevolking dat kan dan natuurlijk niet, begrijp dat dan!

    Reply
  • AOWér says at 8 maart 2022:

    Het volk zal en moet bloeden. Brandstof spekte de staatskas de eerste 2 maanden 2022 met 10.000.000 euro per dag, Dat is 59 dagen dus bijna 6 miljard euro. En oplopend. Dan graait de overheid ook stevig bij aankoop nieuwe auto, enz. Onderhoud, onderdelen, arbeidsloon, loonbelasting enzovoort. Even 1 ander onderwerp. Roken is toch zo slecht! De rokers hebben over januari en februari 2022 wel de staatskas gespekt met 5 miljard euro. Sigrid Kaag (D66) had nooit op die post mogen zitten, vorige kabinet strooide zij ook al met geld maar niet naar ons het volk. En het wordt nog veel slechter.

    Reply
  • woodyS says at 8 maart 2022:

    Dit prijs niveau is nooit meegenomen bij formatie er komt dus meer binnen dan verwacht !!…

    Reply
  • R. K. says at 8 maart 2022:

    En dan zegt ze in haar reclamespotje we laten niemand vallen. Ook zij zit voor haar eigen geld en de rest heeft ze schijt aan.

    Reply
  • Stof & Muziek says at 7 maart 2022:

    Het is heel eenvoudig door de configuratie van prijs i.c.m. peildatum te verlagen. Als het goed is, is daarnaast het overheidsbudget al rond. Deze onverwachte prijsstijgingen zijn qua BTW nooit ingecalculeerd. Je verlaagt dus gewoon tijdelijk het accijnstarief met het verschil aan onverwachte extra BTW inkomsten. De moeilijkheid zal hem wel weer organisatorisch zitten: De Douane heft de accijns en de Belastingdienst de BTW. Men heeft eenvoudigweg geen zin om met potjes te schuiven. Het is makkelijker daar burgers en bedrijven voor te laten bloeden. Conclusie blijft echter hetzelfde: Het (tijdelijk) verlagen is net zo makkelijk als het klinkt.

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie