Het is toch knap lullig: koop je met je goede gedrag een dure elektrische auto, stijgen de stroomkosten fors, blijken de zonnepanelen niet zo gunstig meer, mag je niet meer opladen na 16:00 uur en moet je plotseling meer wegenbelasting gaan betalen dan wie dan ook. Nu moet de motivatie om te verduurzamen een betere planeet zijn, maar een financiële prikkel helpt altijd. Een beetje goed nieuws voor de EV-rijder dus: ze gaan toch niet de volle mep aan wegenbelasting betalen.
Vanaf volgend jaar zouden eigenaren van EV’s starten met het betalen van wegenbelasting. Het begint schappelijk met 75 procent korting, maar in 2026 betalen ze de volle mep. En aangezien EV’s fors zwaarder zijn dan benzine- en dieselauto’s, moeten deze rijders flink lappen. Als je EV’s wilt stimuleren als overheid, is dit natuurlijk geen goede zaak.
Bronnen melden aan RTL Nieuws dat de plannen worden aangepast. In plaats van dat bezitters van EV’s in 2026 ineens de volle mep moeten betalen, wordt de wegenbelasting langzaam opgebouwd tot en met 2030. In 2031 zouden de EV-rijders dus pas de volle mep moeten betalen. Met een beetje geluk zijn EV’s dan ook wat lichter, al zou dat weer slecht nieuws zijn voor de huidige elektrische auto’s: wie wil die dan nog?
Waar komt dat geld dan vandaan?
Dat is altijd de grote vraag met voordeeltjes. De overheid moet geld binnen krijgen, zeker als de inkomsten uit accijnzen van brandstof teruglopen. Volgens RTL Nieuws gaat de belasting voor plug-in hybrides omhoog; Eigenaren van PHEV’s krijgen nu 50 procent korting, maar die zou volgend jaar al verdwijnen. Ook hier geldt: PHEV’s zijn zwaarder dan de gemiddelde pure benzineauto, dus dat zijn hoge bedragen.
Het geeft wel aan dat de weg naar een emissievrij wagenpark een ingewikkelde puzzel is – als ie niet onmogelijk is. Krijgen EV-rijders een voordeeltje, zijn de PHEV-rijders weer de Sjaak. En dat terwijl de particuliere PHEV-rijders waarschijnlijk netjes de accu laadt (want dat scheelt op de benzinerekening) en dus veelal emissievrij rijdt. In de voorjaarsnota zullen de definitieve plannen bekendgemaakt worden.
Potentiële PHEV-rijders kiezen dan misschien weer liever voor een auto zonder stekker, waardoor je het ongewenste effect creëert als overheid. Want het lijkt ons niet waarschijnlijk dat de PHEV-rijder in spe dan maar 10.000 euro extra lapt voor een vergelijkbare EV. We zijn in ieder geval blij dat wij deze puzzel niet op hoeven te lossen.
Jeroen V heeft op 11 april 2024 geschreven:
Beste overheid, jullie zouden er goed aan doen om een keer rechtlijnige oplossing te kiezen, dus EVs en PHEVs hetzelfde oplopende %tarief te geven. Het is totaal oneerlijk om meer geld bij de PHEVs op te halen, terwijl de ultrazware EVs het asfalt kapot rijden en daar niks voor hoeven te betalen.
Misschien moet iedereen ondertussen maar eens inzien dat accu-auto’s geen toekomstbestendige oplossing bieden en stoppen met subsidiëren van die veel te dure krengen
@Jeroen heeft op 12 april 2024 geschreven:
Het belastingbeleid is emissie gedreven. En met succes want ons wagenpark is een van de schoonste van Europa. Daarom hebben EV’s voordelen boven PHEV’s: ze hebben geen emissies.
Goethe heeft op 11 april 2024 geschreven:
Hans Peperkamp; las toevallig jouw literaire oprispingen.
Niet te lezen,zeg!
Ik ben bang dat je de Duitse taal ook niet goed beheerst.
Willy'sJeep heeft op 10 april 2024 geschreven:
Rechtstreeks op de man gespeeld: schrijft die Peperkamp vanuit een inrichting of zo. Hangt een beetje veel de intelligente uit, maar is de Nederlandse taal niet eens machtig. Sjonge jonge.
hans peperkamp(schotelman) heeft op 10 april 2024 geschreven:
Kan er mee leven,met uw ingetogen reaktie.het niet om hoe je het schrijft.maar wat je schrijft.En dat niet de juiste weergave zou zijn,in de opgelopen technische achterstand.Waar haal je de goed opgeleide techneuten vandaan?die naast heel veel technische kennis beschikken,ook perfect Nederlands kunnen schrijven.Waar zijn ze?die perfect hun vakmanschap kunnen etaleren via hun 10 vingers.
hans peperkamp(schotelman) heeft op 10 april 2024 geschreven:
Hihi: als u er niets van begrijpt,dan wat is dan uw waarde van inzending.U behoort tot die lezers van de: KWALITEITS-KRANT de TELEGRAAF: die vandaag schreef: Projecten voor schoon waterstof vallen bij bosjes om.En dat bedoelt ik regelmatig de steeds onstane achterstand in Nederland van de exakte kennis-overdracht.Het zijn die inzenders die een IQ bezitten van een WASBEER,en door hun onkunde zulke onzinnige reaktie’s weergeven.En dat komt omdat via de Landelijke Media! en vooral via onze Staatsomroep de NPO-heel veel technische kennis worden weergegeven.Tov. de vele buitenlandse TV/Radio omroepen kan ontvangen, in de kennis verrijking.
hans peperkamp(schotelman) heeft op 10 april 2024 geschreven:
aanvulling: NPO heel weinig exakte kennis zal worden doorgegeven,was te snel met mijn reaktie.Sorry.
@hans heeft op 10 april 2024 geschreven:
Als je het allemaal zo goed weet: wat is jouw “exakte” IQ dan wel niet? Hoger of lager dan een WASBEER? En wat bedoelt jij daarmee? Komt dat ook door de landelijke media?
hans peperkamp[schotelman] heeft op 10 april 2024 geschreven:
En dat bedoel ik,mijn reaktie’s zijn vaak voorzien van een uitdagende karakter, om de juiste inhoudelijke reaktie’s uit te dagen.En daarmee slaag ik regelmatig,in wat voor technische kennis bezitten de kabelkijkers!.Nu is er weer meer ruimte om uw exacte kennis weer te geven.Waar wij lezers om verlegen zitten.En ook geen gefingeerde namen,en dat is vaak een tekortkoming in het goed gebruik van de Nederlanse gebruikelijke vormgeving.U bent toch niet bekend bij de landelijke politie-korpsen zijnde een drugs gebruiker?.Of andere werkzaamheden die het daglicht niet kunnen zien?.
hans peperkamp(schotelman) heeft op 10 april 2024 geschreven:
Het is een beleving gezien worden uit de Franse Taal Swanjeren: mooi maken dan in werkelijkheid.Vooral het rijden van een Tesla,kan vaak gezien worden,als een geslaagde inwoner van oa Wassenaar/Lisse/Bloemendaal en de in de meer zeer rijke Burgers die over heel veel eigen vermogen beschikken,en daarmee hun voordeel betrekken.
Roadglide heeft op 10 april 2024 geschreven:
Misschien iets minder asielzoekers dan kunnen gelijk alle belastingen omlaag. Maar hey, dat is te eenvoudig kennelijk. Beter de, werkende, Nederlanders uitpersen totdat ook die het bijltje er bij neer gooien. Totdat blijft autorijdend Nederland een énorme melkkoe.
@Roadglide heeft op 10 april 2024 geschreven:
Wat een belachelijke haatzaaiende onzin. Dat is niet alleen te eenvoudig maar meer dan dat bovenal een valse xenofobe leugen. Het is schandalig dat Topgear dit laat staan.
Een paar feiten op een rij om deze walgelijke leugens gelijk de kop in te drukken:
De inkomsten vanuit de wegenbelasting zijn ongeveer 1,5% van de totale overheidsinkomsten. In geen enkel opzicht dus een “énorme melkkoe”.
De uitgaven aan asielzoekers zijn minder dan 0,3% van de gehele begroting. Dus nee, zonder asielzoekers kunnen de belastingen niet omlaag.
Hou aub je leugens bij de praatgroepen van de PVV en Forum, want alleen daar trappen ze in dit soort troep. Of worden ze door Rusland betaald om hier in te trappen.
Henk heeft op 10 april 2024 geschreven:
Dank “@roadglide” voor deze uitstekende reactie. Dit soort onderbuiktypes moet je snel op hun plek zetten voor mensen geloven dat ze per ongeluk nog ergens gelijk in hebben.
hans peperkamp(schotelman) heeft op 10 april 2024 geschreven:
En wie zijn het haasje!,die blijven doorrijden met hun brandstofauto,om hun Caravan/Boedelbak/Aanhangwagen willen blijven gebruiken.En daar zijn de Tesla/E-Volkswagen/ en andere bekende E-Auto’s totaal niet voor geschikt zijn.Het bekende kip en ei verhaal. Wat waren de eerder de brandstof-aangedreven voertuigen.E-Auto’s zijn meer bedoelt voor de Elite-Klasse,die wonen in Wassenaar/Lisse/ Bloemendaal en in de vaak bedoelde VVD buurten,overal te vinden in Nederland.Maar als E-Auto rijder,moet je eigen kapot schamen,inzake dat vooral in die zéér corrupte landen,de Delvers van die grondstoffen onder druk worden gezet,om voor héél weinig inkomen toch hun gezonde leven op het spel te zetten.En dat is het dilemma in Nederland het achterhouden van de exakte-waarheden,en de Burgers vooral dom houden,inzake technologische innovatie kennis overdracht.Vooral het ontbreken van kennis inzake,vooral als je de Duitse Taal zult beheersen,dan is een rijkdom aan de exakte kennis te verschalken. Via: youtube.nl (tik in) Bolivien im Lithium Rausch en ZDF HD planet e der Wahre preis von Elektroautos(tik in) Abwracken gut for die Wetenschaft.slecht For der Milieu etc..En dan kunt u zien,waarmee de E-auto’s schaamteloos hun E-Auto’s aanschaffen.Uit landen waar mensenrechten totaal niet aanwezig zijn. En in Nederland belasting-technisch een voordeel blijven halen.En zulke exakte kennis zal blijven ontbreken,om bepaalde redenen!.Vooral die Tomelose Talk-Show praat TV programma’s zal dat nooit tersprake komen,want het gaat om de Kijkcijfers.En daarnaast wat kost bij vervanging van het Lithium-batterijen pakket naar globaal 8/10 jaar als de laad-capaciteit sterk is terug gelopen?.Tussen de 9000/20.000/30.000 euro en dan dat gezien worden de Dagprijs als zijnde Total-Loss.Leve de aankoop van de E-auto’s en daarnaast de steeds heersende stroomnet-uitval,die al regelmatig aan de orde is.Doorvooral die E-voertuigen die steeds meer door de toename van de nummarieke getal,zorgen voor steeds meer stroomnet-uitval in alle EU gebonden lidstaten(tik in) Mit der Energiewende in der Blackout?:geeft weer als de zuivere sinus van 50 hz wisselspanning zal doen veranderen(tik in) Blackout-wie Gut sind wir auf Hessen ohne strom vorbereitet?.Geeft weer de enorme problemen die gaan ontstaan.En dat zulke belangrijke info,volledig wordt verzwegen,oa door onze Staatsomroep de NPO/Commerciele omroepen.Maar er zijn gelukkig nog Techneuten die het wel weten,maar die worden bij de strot gehouden door de Media,inzake ze zullen eens gelijk hebben!.Maar de echte goed onderlegde Techneuten,krijgen totaal géén kans voor de juiste uitleg,waarmee de Burgers van Nederland ter maken zullen krijgen,bij stroomnetuitval. En de Netbeheerders weten niet de oorzaak?. Dat weten ze wel want via een omloopstrromnet regeling in de Stroomnet-Centrale’s kan men binnen een paar uur weer zorgen dat er weer stroom aanwezig zal zijn.En dat weten bij Tennet in Duitsland wel.De grootste stroomnet-beheerder in een groot gedeelte van Duitsland en Nederland. Via Strommnet-kringen die verdeelt zijn over div provincie’s,kan zorgen dat niet héél Nederland en Europa zonder stroom zal komen te zitten.En dan heb ik vele jaren terug,alleen maar Ambacht-school gevolgt,als zijnde basis-kennis.Je moet je eigen schamen de meer hoog opgeleide verantwoordelijke van de stroomnet-beheerders.Maar ook van die klimaat/milieu-pausen, die hoor je nu niet meer.afz: een Senioor van de nieuwe Generatie Ouderen.Het zal en lettekundig niet helemaal juist zijn,maar het gaat om de weergave van de exakte kennis-overdracht.Adieu
Hihi heeft op 10 april 2024 geschreven:
Zoveel onzin en dan zeggen dat je aan “exakte kennis-overdracht” doet, wat dat ook mag zijn. Is het zielig of is het grappig?
Tja heeft op 10 april 2024 geschreven:
Het blijft balanceren op een dun koord. Aan de ene kant werken die stimuleringsmaatregelen heel goed omdat we in Nederland een wagenpark hebben met een van de laagste CO2 uitstootniveaus. Aan de andere kant kosten die maatregelen ook heel veel geld en dat is misschien acceptabel om innovatie in gang te krijgen, maar niet als een eeuwigdurend voordeel. Daarbij gaat het ook ten koste van uitgaven aan infrastructuur, die – in tegenstelling tot de mythe – vele malen hoger zijn dan de MRB-inkomsten.