Vorige week maakte de Audi Q8 Concept je schoonmoeder jaloers met zijn omvang. Je mag deze auto zien als Audi’s glazen bol met vier wielen, een blik in de toekomst. Tijd om even een bakkie te doen met Mark Lichte, de baas van design bij Audi. Nu denk jij waarschijnlijk: zo lastig is het niet om een Audi te ontwerpen. Gewoon hetzelfde design in een ander formaat. Flinke klap leds erop en klaar. Mark Lichte gaat dit stigma de wereld uit helpen.

‘De producten zijn nu wellicht te conservatief’, geeft Lichte zelf toe. ‘Vroeger was Audi progressiever, kijk maar naar de TT of de Ur-Quattro. Mijn eerste doel is om Audi weer progressiever te maken. Het tweede doel is om de techniek uit te beelden in design. Audi staat voor Quattro en op dit moment is dat slechts een badge.’ Volgens Lichte moeten de Audi’s uitstralen dat ze Quattro hebben: ‘BMW en Mercedes hebben achterwielaandrijving; de cabine ligt meer naar achteren en de overhangen zijn kort. Bij Audi is dit niet mogelijk omdat de motor voor de voorwielen ligt. De proporties van de BMW en Mercedes zijn dus niet mogelijk bij Audi’, vertelt Lichte.

Toekomstige Audi’s gaan niet op elkaar lijken

‘In de toekomst krijgt elke Audi zijn eigen karakter. Ze stralen allemaal Quattro uit, maar bijvoorbeeld de A6 en de A8 krijgen beide een verschillend karakter. De A6, A7 en A8 worden allemaal heel anders wat betreft de gespierdheid. Je kunt ze direct van elkaar onderscheiden. Een auto is zes tot zeven jaar in productie en het is riskant om in te zetten op één ontwerp voor alle modellen’, aldus de designbaas.  ‘Alle A-modellen krijgen een single-frame grille met zes hoeken en alle Q-modellen krijgen een single-frame met acht hoeken. De Audi Q8 wordt de sportiefste van de Q’s.

De nieuwe Audi A8 krijgt volgend jaar de nieuwe interface die je nu ook ziet in de Q8 conceptcar. De draaiknop van het MMI-systeem verdwijnt, samen met de meeste van de overige knopjes. Je opereert het systeem met aanraakschermen. Waar haalt Lichte zijn inspiratie vandaan? ‘Overal. Als ik naar de supermarkt ga of ga zeilen in het weekend. Maar ook als ik kijk naar Audi’s geschiedenis. Bijvoorbeeld de IMSA GTO. Ken je die? Wow, die stance en die wielkasten. Die ga je zien in toekomstige Audi’s, zou ik zeggen…’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear