Koenigsegg Gemera: Uniek kijkje in het ontwerpproces

Het is de favoriete auto van ontwerper Sasha Selipanov, maar hij doet dit 'nooit meer'

Foto('s): KoeningseggKoeningsegg Gemera buiten
Foto('s): Koenigsegg
Foto('s): Koeningsegg
Koenigsegg Gemera interieur
Koenigsegg Gemera interieur
Koenigsegg Gemera interieur
Koenigsegg Gemera interieur
Koeningsegg Gemera buiten
Koenigsegg Gemera interieur
Koenigsegg Gemera interieur
Koenigsegg Gemera interieur
Koenigsegg Gemera interieur

De autowereld kent veel parallellen met Hollywood. De nietsvermoedende toeschouwer ziet enkel het gepolijste eindproduct en niet de olie, zweet en tranen die jaren vloeiden. RAW Design, het ontwerpbureau van Koenigsegg (dat ook voor andere klanten werkt, maar wel eigendom is van het automerk), gunt een uniek kijkje in het ontwerpproces van de bloedstollende Koenigsegg Gemera. Het is een vierzits hypercar met in totaal 1.730 pk, waarvan 600 pk uit een revolutionaire driecilinder komt. Het is een auto die Christian von Koenigsegg al jaren wilde bouwen.

Sasha Selipanov ging in augustus van 2019 aan de slag bij Koenigsegg als Head of Design en ook als designbaas voor RAW Design. Op zijn cv staan onder meer de Bugatti Chiron en de Bugatti Vision Gran Turismo. In oktober begon hij aan de Koenigsegg Gemera, een auto die al sinds 2003 in het hoofd van Christian von Koenigsegg ronddwaalt. De vierzits hypercar werd in februari 2020 aan het publiek getoond in zijn vrijwel productieklare voorkomen. Het is dus geen loze conceptcar. Dit is hoe hij er gaat komen, op wat kleine zaken als de diameter van de bekerhouders en de hoogte van het scherm na.

Zelfs met de zwarte magie van Koenigsegg ontwikkel je geen hypercar in een half jaartje tijd. Je kunt je dus voorstellen dat de ontwikkeling van de auto al ruim begon voordat Sasha werkte bij de Zweedse autofabrikant. De Koenigsegg Gemera bestond al in grote lijnen. Het designteam had zelfs al een ontwerp gemaakt. ‘Ik vond dat het idee geweldig was. Superuniek. Maar wat betreft styling had het nog wel veel werk nodig. Het ontwerp dat je nu ziet, is het resultaat van een zeer kort proces’, zegt Sasha tegen TopGear. Hoe de auto er destijds uitzag, zie je hieronder.

Het korte ontwerpproces kent veel voordelen. ‘Van alle auto’s waar ik aan werkte is dit mijn favoriet. Soms is het hebben van een snel proces goed. Je hebt geen kans om te twijfelen, je doet wat goed voelt’, aldus Sasha. De werkdruk was wel bijzonder zwaar: ‘Het waren vier tot vijf maanden gevuld met all-nighters.’ Waarna hij lachend toevoegt: ‘Ik doe dit nooit meer.’ We kregen een lading schetsen en renderings om te laten zien hoe het ontwerpproces vorderde. De ontwerpen die je hier ziet, zijn niet afgekeurd, maar bijgeschaafd tot de Gemera die je nu kent.

Steeds schaafde hij de auto een beetje bij, met input van de grote baas. ‘De input van Christian is belangrijk. Hij is een designer, engineer en zakenman. Als hij iets aanwijst, kijken we er samen naar en dan heeft hij vaak gelijk. Voor iemand die geen designopleiding heeft gedaan, weet hij er bijzonder veel van. Dat komt allemaal uit ervaring van vorige auto’s.’

De diverse fases van het ontwerp

Dat het ontwerp in minder dan een half jaar tijd tot stand kwam, komt mede door het kleine team. ‘Het bedrijf is klein, de mensen zitten in de buurt. Je kunt direct naar ze toe en krijgt direct antwoord. Als iets niet werkt, kun je direct aankloppen. Wat dat betreft is het een droomomgeving om in te werken. Bij grotere bedrijven moet je een maand van te voren een meeting inplannen. In zo’n meeting verdedigt elke afdeling zijn idee. Koenigsegg is een kleine wendbare omgeving.’

Koenigsegg CC Prototype

Veel inspiratie leenden Sasha en zijn team bij eerdere Koenigseggs. De Koenigsegg CC Prototype speelde een grote rol in het design. Het was overigens niet de eerste keer dan Sasha een vierzits supercar probeerde te ontwerpen. ‘Bij een van mijn eerdere werkgevers probeerde ik hetzelfde, maar dan met een V12. De auto werd toen gigantisch lang’, herinnert Sasha zich. De reden waarom het nu wel lukt, is de innovatieve driecilinder met 600 pk en de accutechniek. En als hij zelf kon kiezen? ‘Als ik het geld had, zou ik ‘m zelf ook kopen. Ik rij een Nissan GT-R en ik wou dat hij meer ruimte had voor mijn kinderen.’

Reacties
  1. Miguel zegt op 20 maart 2020 om 13:04:

    Ik: mag ik een lening van 2 miljoen voor een auto
    Bank: hee de baas wil ook een auto van 2 miljoen kopen
    Dus nee dat kan niet meer.
    Ik: dan maak ik een advertentie van giro 555 dan komt het wel goed

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws