Een Turkse droom die werkelijkheid wordt. Samen met vijf grote bedrijven een eigen automerk op de internationale markt brengen. Het gaat gebeuren met TOGG: Turkiye’nin Otomobil Girişim Grubu oftewel Turkse Automobiel OndernemingsGroep.
Helaas is TOGG niet bepaald een trendsetter of een bedrijf dat ‘het anders doet dan andere’. Nee, ze zetten vol in op alles wat de autoindrustrie is in 2020: elektrisch en SUV’s/sedan. In 2022 rollen de eerste TOGG’s uit de Turkse fabriek waarvan ze vandaag hun eerste prototype C-SUV en concept Sedan laten zien.
Het Turkse autobedrijf wil ‘een slimme auto maken met de accessoires van de besten uit het segment, zoals de langste wielbasis, de snelste acceleratie en de laagste prijs voor de consument.’ Daarnaast moet TOGG het ruimste interieur hebben dat moet aanvoelen als een eigen huis. Dat eigen huis wordt overigens ontworpen door Pinifarina. Het moge duidelijk zijn, TOGG pakt het serieus aan.
Verwachte specs van de auto’s
De kopers van de TOGG-auto’s kunnen kiezen uit twee batterij-pakketten: een met een actieradius van 300+ kilometer of die van 500+ kilometer. De auto’s zijn van 0 naar 80 procent opgeladen in minder dan een half uur. De laatste twintig procent moet je maar opladen tijdens een stop voor Turkse koffie, vindt TOGG.
De elektrische C-SUV en Sedan hebben twee opties voor de elektromotoren. Een enkele batterij met 200 pk die de achterwielen aandrijft of een vierwielaangedreven versie door twee motoren die zorgen voor het dubbele aantal pk’s. Hiermee moet de 400 pk sterke TOGG van 0 naar 100 km/u gaan in 4,8 seconden. De minder krachtige versie doet dat in 7,6 seconden.
Het is je waarschijnlijk al opgevallen, maar de TOGG heeft verdacht veel weg van de Mustang Mach-E. Om ze dan toch/TOGG te vergelijken, de snelste Mach-E doet 0 naar 100 km/u in minder dan vijf seconden volgens Ford. Dat belooft nog een spannende strijd tussen Amerika en Turkije worden. Tot het zover is kunnen we alleen maar speculeren welke EV SUV sneller, mooier en beter is.
TOGG schrijft Turkse autogeschiedenis
https://www.youtube.com/watch?v=8Bs9_VGFQVo&t=
Foto: TOGG
Remkool heeft op 15 mei 2020 geschreven:
Het is echter wel een feit dat de TOGG niet geheel Turks is.
Zie: https://volkabulaire.nl/togg/
Jos stoevenbeld heeft op 31 december 2019 geschreven:
Veel weg van vw t rock mooi modern modelletje
V. O. heeft op 30 december 2019 geschreven:
Paar jaar geleden hebben ze de merknaam Saab gekocht van de Chinezen. Wellicht wordt dat hem.
Ferdi heeft op 30 december 2019 geschreven:
Ik ben benieuwd naar de batterij technologie waar ik maar weinig over terug kan vinden. In hoeverre is die “100% Turks”, en hoe ver zou TOGG zijn met de ontwikkeling van die technologie in vergelijking met een Tesla/Volkswagen etc. Als Turkije wat betreft de batterij technologie in de buurt komt van een Tesla, voorzie ik een groot toekomst voor dit merk.
Turks heeft op 21 november 2020 geschreven:
Lange tijd is Togg hierover stil geweest. Paar weken terug is pas naar voren gekomen dat er een batterijfabriek in Turkije gebouwd wordt in samenwerking met een Chinese bedrijf. Nog steeds hebben we geen offciele informatie. Maar middels youtube films die informatie lekken over de Turkse batterij technologie ziet het naar uit dat een revolutie op het punt staat te gebeuren in de Auto sector. Togg wordt niet een bedreiging voor Tesla alleen maar direct een bedreiging voor de gehele auto industrie wereldwijd omdat de batterijtechnologie superieur is gebaseerd op Litium Borium technlogie. Borium is een grondstof dat bijna alleen voorkomt in Turkije. (tussen 75 a 90% wereldvoorraaad).
Hakan heeft op 28 december 2019 geschreven:
Type op google: “Pininfarina 2017” en zoek de 7 verschillen!
SonHainBukucu heeft op 30 december 2019 geschreven:
1-Gril
2-Koplampen
3-Stadsverlichting
4-Skirts
5-Interieur
6-Achterbumper
7-Opening van de deur
8-Velgen
9-Stuur
10-Voor stoelen
11-Achter banken
12-Midden console
13-Achterlichten
Ilbasmis heeft op 28 december 2019 geschreven:
In het artikel staat dat de auto TOGG heet, maar het blijkt dat dit een tijdelijke naam voor de auto is omdat men nog niet echt een merknaam heeft voor de auto. Waarschijnlijk tegen het einde van 2020 hebben ze een merknaam.
Bron:
hARMan de lange heeft op 27 december 2019 geschreven:
bam bam bam wat een beauty
Hans de ridder heeft op 27 december 2019 geschreven:
Ziet er goed uit, had eigenlijk niet zo goed verwacht! Ben benieuwd hoe ze hier in EU zullen toeslaan, en de kwaliteit hoe zal die zijn! We shall ser