Skoda Enyaq iV kon je nog wel eens overhalen

Ziet er leuk uit, komt ver, kost niet te veel - klinkt goed

Foto('s): SkodaSkoda Enyaq iV
Foto('s): SkodaSkoda Enyaq iV
Foto('s): SkodaSkoda Enyaq iV
Foto('s): SkodaSkoda Enyaq iV
Foto('s): SkodaSkoda Enyaq iV
Foto('s): SkodaSkoda Enyaq iV
Foto('s): SkodaSkoda Enyaq iV
Foto('s): SkodaSkoda Enyaq iV
Foto('s): SkodaSkoda Enyaq iV
Skoda Enyaq iV
Skoda Enyaq iV
Skoda Enyaq iV
Skoda Enyaq iV
Skoda Enyaq iV
Skoda Enyaq iV
Skoda Enyaq iV
Skoda Enyaq iV
Skoda Enyaq iV

Skoda introduceert met enige trots de eerste vol-elektrische auto van het merk. Die trots kon zomaar eens behoorlijk terecht zijn, want op het eerste gezicht schiet de Skoda Enyaq iV een aantal keren behoorlijk in de roos.

Slimmigheidjes in de Skoda Enyaq iV

Allereerst: de Skoda Enyaq iV is een SUV. Niet dat wij daar nou zo dol op zijn, maar ‘het grote publiek’ des te meer – die dingen blijven niet aan te slepen. Ten tweede: hij ziet er alleszins smakelijk uit. Herkenbaar als Skoda, maar met genoeg lijntjes en vouwtjes om hem ook op de wat langere termijn interessant te houden. Hij neemt veel design-elementen over van de vorig jaar gepresenteerde Vision iV, maar gelukkig niet het gegeven dat die een crossover-coupé-dinges was. Dat zou maar onhandig zijn, terwijl de Skoda Enyaq iV juist wél heel praktisch is. Dat blijkt wel weer uit allerlei kleine slimmigheidjes die de Tsjechen altijd onder het motto ‘Simply Clever’ in hun auto’s verwerken. Voorbeeldje: er is een vak onder de laadvloer waar het oplaadsnoer in past en er is, geinig, een reinigingsmiddel voor dat altijd vies wordende snoer.

Skoda Enyaq iV komt ver

Ten derde: er zijn drie accuvarianten verkrijgbaar en vijf vermogensniveaus. Die laatste lopen van 148 tot 307 pk, wat betekent dat je zeker met die laatste versie nog aardig kunt opschieten met je Skoda Enyaq iV. Met een 0-100 km/u-tijd van 6,2 seconden worden stoplichtsprintjes leuk, nietwaar? Belangrijker is echter dat je met het grootste accupakket een WLTP-actieradius hebt van maar liefst 510 kilometer. Op die manier kun je nauwelijks nog beweren dat een EV je beperkt in je doen en laten. Snelladen behoort uiteraard tot de mogelijkheden. De Skoda Enyaq iV is trouwens normaal gesproken een voorwielaandrijver, maar de twee dikste versies (195 en 225 kW) hebben standaard vierwielaandrijving.

Ten vierde en laatste: nog niet alle prijzen zijn bekend, maar wel een vanafprijs. Die bedraagt voor de 62 kW-instapversie € 39.990. Als je dat vergelijkt met de Volkswagen ID 3, met wie hij het grootste gedeelte van zijn techniek deelt, kun je dat zeer concurrerend noemen. Die is er weliswaar van € 36.880, maar hij is kleiner en heeft ook een kleiner (58 kWh) accupakket. Zo kon die Skoda Enyaq iV nog wel eens de auto worden die menigeen gaat overhalen toch maar eens elektrisch te gaan rijden. Je kunt hem vanaf eind deze maand bestellen – de levering is dat in het eerste kwartaal van 2021.

Eén ding nog, tot slot, omdat ook Skoda kennelijk vindt dat er altijd iets te mekkeren over moet blijven. Waar halen ze toch in hemelsnaam die namen vandaan? Na qwellend afgrijselijqe namen als Kodiaq, Kamiq en Karoq nu dus Enyaq? Zitten we verdorie ook nog de hele dag met dat gruwelijqe ‘Sail away, sail away, sail away’ van dat Orinoqo Flow, en die andere Qeltische ellende van Qlannad in ons hoofd. Bedanqt, Sqoda…

Reacties
  1. Albert zegt op 28 oktober 2020 om 14:11:

    Het betreft een achterwielaanrdijving, waarvan akte.

  2. Conclusie zegt op 3 september 2020 om 10:08:

    Deze auto maakt in alles opzichten de Tesla 3 overbodig.

  3. Bas Heideman zegt op 2 september 2020 om 12:42:

    Weten we, maar als je eenmaal met die ‘Sail away’-narigheid in je hoofd zit, qomt dat andere semi-mystieqe geneuzel dat ze met Qlannad maaqte vanzelf ooq weer boven borrelen…

  4. Jevroem zegt op 2 september 2020 om 12:05:

    Niet Qlannad, maar Enya.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken