
Terwijl Alfa Romeo druk bezig is om vooral géén SUV-merk te worden, zijn er andere bedrijven die een mooi voorbeeld geven van wat het bedrijf dan wél kan zijn. Neem Totem Automobili. Oprichter Riccardo Quaggio was ooit ontwerper bij Alfa en nu is zijn missie om het design van het merk te preserveren. Dat lukt al aardig met de elektrische GT en slaagt nog beter met deze Totem GTAmodificata.
De Totem GTAmodificata is officieel geen nieuwe auto, maar een grondig verbouwde Alfa Romeo GT Junior. Maar het zal een grote zoektocht zijn om originele onderdelen te vinden in de klassiek Alfa. Het chassis, de monocoque, de koets, delen van het interieur en de velgen zijn van koolstofvezel.
Tip: Lees ook onze review van de nieuwe Alfa Romeo Junior
De nieuwe onderdelen van de GTAmodificata
De Totem GTAmodificata weegt een bescheiden 1.100 kilo. Daarmee is hij 200 kilo lichter dan zijn EV-broer. Verder zijn de dubbele wishbones vóór en áchter gemaakt van aluminium. De Brembo-remmen hebben zes zuigers bij de voorwielen en vier áchter. Ook zijn er moderne hulpjes als elektrische stuurbekrachtiging en ABS in twaalf verschillende standen.
Net als de Giulia GTAm uit de jaren ’70 heeft deze Totem zes koplampen met stijlvolle lijnen in het glas. Daarnaast vind je een oude scudetto, het driehoekige grilletje met het Alfa-logo erboven. Ook de wieldoppen met flinke openingen zijn helemaal in retro-Alfa-stijl. En natuurlijk heb je nog altijd de prachtige lijnen van de Alfa uit de jaren ’70.
Specificaties van de Totem GTAmodificata
De 3,2-liter V6-motor met twee turbo’s is ook niet bepaald antiek. Het blok wordt gemaakt door Italtecnica Engineering en heet ‘Gloria’. Het zou met 165 kilo de lichtste biturbo-V6 ter wereld zijn. Gloria produceert 810 pk en 730 Nm. Het vermogen gaat naar de achterwielen via een zestraps sequentiële versnellingsbak. Een titanium uitlaatsysteem zou het geluid ‘glorieus’ moeten maken.
De Gran Turismo Alleggerita Modificata van Totem Automobili is ook vlug. Vanuit stilstand zit de Alfa na 2,6 seconden aan de 100 km/u. Daarmee houdt de Alfa zelfs een Koenigsegg Agera RS bij richting de 100 km/u. De topsnelheid ligt op 330 km/u. Vanbinnen krijgen we de Totem GTAmodificata niet te zien, maar er zou een mix aanwezig moeten zijn van koolstofvezel, Italiaans leer en alcantara.
Wat kost deze GTAm?
De auto hierboven is een prototype dat Totem naar de autobeurs van Genève laat zien. Het doel is om vijf stuks van de nieuwe, oude GTAm te bouwen. Ze worden verkocht voor 1,1 miljoen euro per stuk. Het duurt nog wel even voor je er eentje kunt spotten. De leveringen van de prachtige Alfa’s beginnen in de zomer van 2026.
Meer van TopGear


De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Is zo’n Alfa Romeo Giulia na acht jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Alfa Romeo Brera de moeite waard na jaren van onderstuur?

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Dit was ooit een van de mooiste auto’s die je (nu nog) in Nederland kunt kopen

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Alfa Romeo Junior Veloce: de leukste in zijn klasse, maar niet de beste (review)

Dit zijn de 8 leukste elektrische auto’s van dit moment

Waarom je nooit meer een nieuwe Alfa Romeo met de kentekenplaat rechts gaat zien

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Deze nieuwe Ford heeft 300 pk en nee, het is geen EV of hybride (gewoon benzine)

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
