
Terwijl Alfa Romeo druk bezig is om vooral géén SUV-merk te worden, zijn er andere bedrijven die een mooi voorbeeld geven van wat het bedrijf dan wél kan zijn. Neem Totem Automobili. Oprichter Riccardo Quaggio was ooit ontwerper bij Alfa en nu is zijn missie om het design van het merk te preserveren. Dat lukt al aardig met de elektrische GT en slaagt nog beter met deze Totem GTAmodificata.
De Totem GTAmodificata is officieel geen nieuwe auto, maar een grondig verbouwde Alfa Romeo GT Junior. Maar het zal een grote zoektocht zijn om originele onderdelen te vinden in de klassiek Alfa. Het chassis, de monocoque, de koets, delen van het interieur en de velgen zijn van koolstofvezel.
Tip: Lees ook onze review van de nieuwe Alfa Romeo Junior
De nieuwe onderdelen van de GTAmodificata
De Totem GTAmodificata weegt een bescheiden 1.100 kilo. Daarmee is hij 200 kilo lichter dan zijn EV-broer. Verder zijn de dubbele wishbones vóór en áchter gemaakt van aluminium. De Brembo-remmen hebben zes zuigers bij de voorwielen en vier áchter. Ook zijn er moderne hulpjes als elektrische stuurbekrachtiging en ABS in twaalf verschillende standen.
Net als de Giulia GTAm uit de jaren ’70 heeft deze Totem zes koplampen met stijlvolle lijnen in het glas. Daarnaast vind je een oude scudetto, het driehoekige grilletje met het Alfa-logo erboven. Ook de wieldoppen met flinke openingen zijn helemaal in retro-Alfa-stijl. En natuurlijk heb je nog altijd de prachtige lijnen van de Alfa uit de jaren ’70.
Specificaties van de Totem GTAmodificata
De 3,2-liter V6-motor met twee turbo’s is ook niet bepaald antiek. Het blok wordt gemaakt door Italtecnica Engineering en heet ‘Gloria’. Het zou met 165 kilo de lichtste biturbo-V6 ter wereld zijn. Gloria produceert 810 pk en 730 Nm. Het vermogen gaat naar de achterwielen via een zestraps sequentiële versnellingsbak. Een titanium uitlaatsysteem zou het geluid ‘glorieus’ moeten maken.
De Gran Turismo Alleggerita Modificata van Totem Automobili is ook vlug. Vanuit stilstand zit de Alfa na 2,6 seconden aan de 100 km/u. Daarmee houdt de Alfa zelfs een Koenigsegg Agera RS bij richting de 100 km/u. De topsnelheid ligt op 330 km/u. Vanbinnen krijgen we de Totem GTAmodificata niet te zien, maar er zou een mix aanwezig moeten zijn van koolstofvezel, Italiaans leer en alcantara.
Wat kost deze GTAm?
De auto hierboven is een prototype dat Totem naar de autobeurs van Genève laat zien. Het doel is om vijf stuks van de nieuwe, oude GTAm te bouwen. Ze worden verkocht voor 1,1 miljoen euro per stuk. Het duurt nog wel even voor je er eentje kunt spotten. De leveringen van de prachtige Alfa’s beginnen in de zomer van 2026.
Meer van TopGear


De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Is zo’n Alfa Romeo Giulia na acht jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Alfa Romeo Brera de moeite waard na jaren van onderstuur?

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Dit was ooit een van de mooiste auto’s die je (nu nog) in Nederland kunt kopen

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Alfa Romeo Junior Veloce: de leukste in zijn klasse, maar niet de beste (review)

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Restomods: geniten met drie Italianen en een Zweed

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden
