Een nogal leergierig Zweeds automagazine heeft iets bevestigd dat we min of meer al jaren roepen op het hoofdkantoor van TopGear: touchscreens in auto’s zijn eigenlijk een beetje onzin. Vi Bilägare (wie kent het niet) zette 11 moderne auto’s naast elkaar, evenals een 17 jaar oude Volvo V70. Omdat Zweden. Maar ook omdat de V70 geen enkel touchscreen heeft, dus het is de maatstaf.

Voor wie geen zin heeft om te lezen: een oude Volvo is beter dan elke moderne auto. Voor de test reed het tijdschrift met moderne auto’s van Nissan, Volkswagen, Volvo, Subaru, Mercedes, Hyundai, BMW, Dacia, MG, Seat en Tesla. Plus de Volvo V70 uit 2005.

Voor de proef moest de bestuurder met en snelheid van 110 km/u diverse dingen doen. Bijvoorbeeld de boordcomputer resetten, de radio aanzetten en een bepaald radiostation zoeken, de verwarming een paar graden warmer zetten, de stoelverwarming aanzetten en dat soort zaken.

Voordat ze vertrokken, mocht elke bestuurder even rustig kijken hoe alles werkte in de stilstaande auto. voordat hij op een gesloten landingsbaan rolde om te zien hoe lang het duurde om te doen – en hoe ver ze reden met hun ogen van de weg.

Knoppen zijn gewoon beter

De Volvo V70 domineerde absoluut de test, waarbij de bestuurder alle taken binnen 10 seconden en 306 meter voor elkaar kreeg. Om hetzelfde te doen met de slechtst presterende auto – de MG Marvel R SUV – had de bestuurder 44,6 seconden en 1.372 meter nodig. Dat zijn dertig seconden die je nooit meer terug krijgt.

De resultaten van de test | Foto: © Glenn Lindberg/Vi Bilägare

In de BMW iX heb je ruim 900 meter nodig voor dezelfde taken. De Leon (895 meter) zit daar niet ver achter, net als de Hyundai Ioniq 5 (815 meter). Net onder de 800 meter duiken de VW ID.3 (786 meter) en de Qashqai (765 meter). De Tesla Model 3 (ooit de bestverkochte auto van Nederland) zit trouwens op 717 meter.

De beste aanraakschermen vind je in de Volvo C40 (417 meter) en de Dacia Sandero (414 meter). Al moeten we gelijk toegeven dat je in de Sandero niet heel veel hebt om in te stellen. Gelukkig zie je tegenwoordig ook meer fabrikanten knopjes toevoegen aan de auto’s, zoals Lucid Motors.

Afbeeldingen: Glenn Lindberg/Vi Bilägare

Reacties

  • Frans de poezemans. heeft op 29 augustus 2022 geschreven:

    100 procent mee eens. Touch Screen is totale onzin in mijn ogen. Knopjes zijn veel effectiever en gaan bij normaal gebruik eindeloos mee. Zojuist een v70 met 2.4 lier vijf!!! Cylinder turbo aangeschaft.

    200 echte pk’s uit het blok, met een haast onverwoestbare versnellingsbak. Geweldig.

    Natuurlijk rijdt een moderne V60 een stuk zuiniger en is duidelijk stiller. Maaaar… De moderne electronische versnellingsbak heeft evenveel gevoel als een pak roomboter. Het 1.5 grasmaaier motortje in de V60 jankt het uit. Voorwaarts versnellen?? Vergeet het maar.
    Slotconclusie: doe mij maar een v70!!!!

    Oh ja, voor de milieu kneuzen, mijn lieve v70 is reeds 69.826 km energie neutraal. Dat noemen jullie toch een green foot print, toch???

    Lieve mensen, u bent allen vrij om uw eigen keuzes te maken. Respecteer a.u.b. ook de keuze van uw buurman. Fijne dag allemaal!!!

    Reageer
  • Ronald heeft op 29 augustus 2022 geschreven:

    Niks knopjes bedienen tijdens het rijden. Alle aandacht op de weg.

    Reageer
  • Maarten heeft op 28 augustus 2022 geschreven:

    Voor al de taken genoemd in het artikel; druk op de knop van je stuur en gebruik je stem. Werkt perfect in een Tesla. Hoef je je ogen nooit van de weg te houden.
    Werkt 100%

    Reageer
  • Poep heeft op 28 augustus 2022 geschreven:

    Eraf de weg?

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Ronald Reactie annuleren

(verplicht)