De enige rook die een Toyota Auris in Nederland produceert, komt uit de rekenmachine van de bestuurder wanneer hij uitrekent hoeveel geld hij overhoudt om in zijn postzegelverzameling te steken. De ‘hybride voor wie de Prius te uitgesproken vindt’ (ja, echt, die mensen bestaan) staat niet hoog op de lijst van benzinesnuivers en bandenrokers. Als hij er überhaupt op voorkomt.
De voorwielaangedreven leasetopper geniet ook geen top-of-mind awareness bij wie aan het rondneuzen is voor een nieuwe driftauto. Behalve bij Stephan Papadakis, de eigenaar van het Rockstar Energy-driftteam. En zijn beredenering is eigenlijk best logisch als je nagaat dat de Auris in Amerika Corolla heet: ‘De Corolla (AE86) is een iconische naam in de driftwereld en we zijn trots om de naam te herintroduceren in het driftkampioenschap’, vertelt Papadakis.
Heeft deze Auris ook 14 procent bijtelling?
Haha, nee. Maar wel 1.000 pk. De hybride aandrijflijn vloog samen met de postzegelverzameling de prullenbak in. De calculator bleef om uit te rekenen hoeveel druk de nieuwe Borg Warner-turbo moest produceren. Die turbo schroefde Papadakis op een 2,7-liter viercilinder van Toyota om 1.000 pk en 1.150 Nm te produceren. Via een versnellingsbak met rechte vertandingen (lekker janken) gaat het vermogen naar de – duh – achterwielen. Verder monteerde de driftmeneer een koolstofvezel bodykit en een rolkooi en pakte hij de ophanging aan. Oh, en deze Auris is geel.
Wie mag er driften in deze Toyota Auris met 1.000 pk?
Noorse driftheld Fredric Aasbø neemt plaats achter het stuur van de non-hybride rookmachine. Voorheen reed hij een flink verbrede Toyota GT86. Hij doet mee aan het Formule D-kampioenschap dat deze week van start gaat in Amerika.
Reacties