
De Toyota Auris was al sinds jaar en dag hét bewijs dat een c-segment hatchback ook als bijzonder effectief slaapmiddel kan fungeren. Nu hebben de Japanners genoeg van die kritiek: ze komen op de autosalon van Parijs met een compleet nieuwe versie. Die zie je op de foto’s hierboven.
Goed, het is qua design nog lang geen Mégane Coupé of Scirocco, maar de nieuwe Auris is ontegenzeggelijk een flinke stap in de goede richting. Met een scherpe snoet, een lage daklijn en een achterkant die wel een beetje aan de iQ (en aan sommige Hyundais) doet denken, schudt hij de anonimiteit effectief van zich af. De carrosserie werd stijver, het interieur een stukje hoogwaardiger en ruimer. In totaal werd de Auris zo’n 40 kilo lichter en ligt het zwaartepunt lager. Verder is er gesleuteld aan de ophanging en de stuurinrichting om ook het rijgedrag wat spannender te maken.
In ons land wordt de Auris leverbaar met twee benzinemotoren (1,3 en 1,6 liter), twee dieselmotoren (1,4 en 2,0 liter) en uiteraard als Full Hybrid, die met z’n lage bijtelling ongetwijfeld goede zaken zal blijven doen bij humorloze cententellers in de leasewereld. De autosalon van Parijs gaat op 29 september van start – niet al te lang daarna zal de nieuwe Auris zijn opwachting maken bij de dealer.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Vooruit inparkeren met 23 keer steken

Toyota Auris is nieuw en krachtiger

Driftbeest: Toyota Auris met 1.000 pk

Toyota roept flink wat auto’s terug

Toyota Auris Touring Sports 1.2T

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Het grootste automerk ter wereld verkoopt nauwelijks elektrische auto’s, behalve in één land

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
