Net als bij de faxmachine lijkt het erop dat de handgeschakelde versnellingsbak wordt ingehaald door de technologie. Het is straks met elektrische en hybride auto’s niet meer nodig om zelf te schakelen. Toch wil Toyota het mogelijk blijven maken om de bestuurder te laten schakelen in elektrische auto’s en in hybride auto’s. Voor hybride auto’s met een handbak dient Toyota een patent in.

Vorig jaar introduceerde Toyota een schakelsimulatie voor elektrische auto’s. Je kunt daarbij dus gerust op de snelweg naar zijn een schakelen of een stoplichtsprintje doen in de zesde versnelling. Het schakelmechanisme werkt anders bij de hybride auto’s. Het is nogal een ingewikkeld verhaal, maar het komt erop neer dat de koppeling met drie cilinders verbonden is aan het koppelingspedaal en aan de boordcomputer via een wisselklep.

Schakelen zonder haperingen in de hybride Toyota met handbak

Die ECU wordt ingeschakeld zodat je de macht hebt over de versnellingsbak wanneer je het meest linkse pedaal intrapt. Ook zorgt de computer ervoor dat het schakelen zonder haperingen verloopt. Hij kan ook ingrijpen wanneer hij vindt dat je het koppelingspedaal moet intrappen, zoals bij het moment dat je bijna stilstaat. Je hoeft de koppeling dus niet te gebruiken, maar het kan wel.

Ook heeft Toyota het idee om een rijmodus te maken waarbij de boordcomputer niet meehelpt. Jij bent als bestuurder dan helemaal de baas over de versnellingen en rijdt dus zoals in de goede, oude dagen. Het idee van Toyota werd in augustus 2021 aangedragen, maar de documentatie werd pas in februari van dit jaar gepubliceerd. Zoals bij alle patenten is het maar de vraag of het merk er ook echt gebruik van gaat maken. Vingers gekruist allen!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear