Na de millenniumwisseling investeerde ook geen enkel bedrijf meer in VHS-videobanden, terwijl die toen nog wel in omloop waren. Hetzelfde zie je nu bij auto’s. Steeds meer fabrikanten stoppen met de ontwikkeling van verbrandingsmotoren, terwijl iedereen nu nog (grotendeels) met een verbrandingsmotor onderweg is. Behalve Toyota dan, want zij ontwikkelen doodleuk een ouderwetse benzinemotor met 400 pk.

Nu horen we wel vaker enorme vermogens, maar dat is tegenwoordig bijna zonder uitzondering met wat elektrische assistentie. Ergens zijn elektro-pk’s of hybride-pk’s toch minder spectaculair dan pure benzine-pk’s. Welnu, we hebben heel goed nieuws voor mensen die dat ook vinden, want Toyota komt met een bijzonder krachtige 2,0-liter motor.

Nieuwe 2,0-liter motor van Toyota wordt heel erg krachtig

Het Japanse Best Car Web citeert ‘betrouwbare bronnen die dicht bij Toyota staan’. Het zou gaan om een viercilinder turbomotor die in diverse gradaties geleverd kan worden. Het begint met een versie die 300 pk en 400 Nm levert. Nu zijn er wel meer fabrikanten die een dergelijke motor leveren. Echter, Toyota zoekt het ook een stapje hoger met een variant die 400 pk en 550 Nm levert. Dat is dan meteen AMG-territorium.

Toyota 2-liter motor

Mogelijk de motor in kwestie | Foto: © Toyota

Het wordt nog gekker. De motor kan namelijk ook gebruikt worden door Gazoo Racing voor hun race-activiteiten. Dan is zelfs een vermogen van 600 pk mogelijk. Daarmee hebben we ook meteen een bruggetje naar de straatmodellen. De motor is namelijk ideaal voor de straatversie van de sportieve tak van Toyota. Volgens de Japanse publicatie is de motor geschikt voor de GR Yaris en GR Corolla, alsmede twee nieuwe sportieve modellen.

MR2 én Celica komen terug

Het is wel een gevalletje ‘tasten in het duister’, maar de doorgaans goed geïnformeerde publicatie weet te melden dat de motor in topversie van de nieuwe MR2 Roadster komt te liggen. Klanten kunnen kiezen tussen een achttraps automaat of handgeschakelde zesbak. De GR MR2 (GR2?) zal vrij prijzig worden en alleen in leverbaar zijn in Japan.

Ook voor een nieuwe generatie van de Celica kan de motor worden gebruikt. Dat wordt een wat minder exotische auto met de motor voorin. De Honda Prelude keert immers ook weer terug, dus heeft Toyota alvast een concurrent in huis. Dan is er wel een olifant in de kamer in de vorm van de GR86. Met een nieuwe MR2 en Celica is een funmobiel als de GR86 altijd welkom, maar commercieel gezien lijkt dat overkill te worden.

Reacties

  • Dave heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

    Dit is wel aardig in lijn met de legendarische 2JZ-GTE; weliswaar een 3 liter 6-in-lijn, maar die wordt dan ook regelmatig getuned tot ruim boven de 1000pk.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear