Na de millenniumwisseling investeerde ook geen enkel bedrijf meer in VHS-videobanden, terwijl die toen nog wel in omloop waren. Hetzelfde zie je nu bij auto’s. Steeds meer fabrikanten stoppen met de ontwikkeling van verbrandingsmotoren, terwijl iedereen nu nog (grotendeels) met een verbrandingsmotor onderweg is. Behalve Toyota dan, want zij ontwikkelen doodleuk een ouderwetse benzinemotor met 400 pk.

Nu horen we wel vaker enorme vermogens, maar dat is tegenwoordig bijna zonder uitzondering met wat elektrische assistentie. Ergens zijn elektro-pk’s of hybride-pk’s toch minder spectaculair dan pure benzine-pk’s. Welnu, we hebben heel goed nieuws voor mensen die dat ook vinden, want Toyota komt met een bijzonder krachtige 2,0-liter motor.

Nieuwe 2,0-liter motor van Toyota wordt heel erg krachtig

Het Japanse Best Car Web citeert ‘betrouwbare bronnen die dicht bij Toyota staan’. Het zou gaan om een viercilinder turbomotor die in diverse gradaties geleverd kan worden. Het begint met een versie die 300 pk en 400 Nm levert. Nu zijn er wel meer fabrikanten die een dergelijke motor leveren. Echter, Toyota zoekt het ook een stapje hoger met een variant die 400 pk en 550 Nm levert. Dat is dan meteen AMG-territorium.

Toyota 2-liter motor

Mogelijk de motor in kwestie | Foto: © Toyota

Het wordt nog gekker. De motor kan namelijk ook gebruikt worden door Gazoo Racing voor hun race-activiteiten. Dan is zelfs een vermogen van 600 pk mogelijk. Daarmee hebben we ook meteen een bruggetje naar de straatmodellen. De motor is namelijk ideaal voor de straatversie van de sportieve tak van Toyota. Volgens de Japanse publicatie is de motor geschikt voor de GR Yaris en GR Corolla, alsmede twee nieuwe sportieve modellen.

MR2 én Celica komen terug

Het is wel een gevalletje ‘tasten in het duister’, maar de doorgaans goed geïnformeerde publicatie weet te melden dat de motor in topversie van de nieuwe MR2 Roadster komt te liggen. Klanten kunnen kiezen tussen een achttraps automaat of handgeschakelde zesbak. De GR MR2 (GR2?) zal vrij prijzig worden en alleen in leverbaar zijn in Japan.

Ook voor een nieuwe generatie van de Celica kan de motor worden gebruikt. Dat wordt een wat minder exotische auto met de motor voorin. De Honda Prelude keert immers ook weer terug, dus heeft Toyota alvast een concurrent in huis. Dan is er wel een olifant in de kamer in de vorm van de GR86. Met een nieuwe MR2 en Celica is een funmobiel als de GR86 altijd welkom, maar commercieel gezien lijkt dat overkill te worden.

Reacties

  • Inflatable heeft op 19 augustus 2024 geschreven:

    In de F1 halen ze 800PK uit 1,6 liter, dus het kan..

    Reageer
  • Foyota heeft op 17 augustus 2024 geschreven:

    Jammer dat ze niet aangeven wat het brandstofverbruik is. Zware motor licht belasten is minder uitstoot dat kleine motor over de klink jagen. Nog maar te zwijgen van slijtage. Lijkt me wel kicken Toyota Yaris met 300pk.

    Reageer
  • ZegMaar heeft op 16 augustus 2024 geschreven:

    Toch iemand dan die niet helemaal in de ban is van de (heel eenzijdige en en – dus ook – bedrieglijke) klimaatverandering hype. Zelf zoek ik altijd even op wat ze de populatie (de kudde) NIET vertellen. Met c-o-v-i , je weet wel, is net hetzelfde gebeurd en de gevolgen daarvan worden ook in de doofpot gestoken…

    Reageer
  • Stoplichtkabouter heeft op 16 augustus 2024 geschreven:

    Als deze nou maar geen startproblemen kennen, zoals de huidige Toyota s.
    Anders doen ze het niet als je er mee weg wil.

    • Marc heeft op 16 augustus 2024 geschreven:

      Hoezo start problemen.
      Rij al 30jaar Toyota en om de 4 jaar een nieuwe, nog nooit start problemen gehad!!!

      Reageer
    Reageer
  • Hans heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

    Wat een dom verhaal van jullie. Een nieuwe benzinemotor van 600 pk aandacht geven? Heb je niets beters te doen?

    • Schreurs heeft op 16 augustus 2024 geschreven:

      Ga jij dan maar lekker de Libelle lezen zou ik zeggen als je revies over een verbrandingsmotor op Top Gear dom vindt. Blij dat er nog iets anders ontwikkeld wordt dan die duracell rommel.

      • Peter heeft op 16 augustus 2024 geschreven:

        Ik denk dat Hans een groene milieu freek is.. helaas, benzine diesel lpg altyd boven elektro.. sommige steden moeten ze stoppen met huizen bouwen omdat stroomnet over belast is.. laat staan die laadpaal voor Hans zijn elektro troep kar..

        V8 VROOOOOMMMMMM 🥳

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Wouter heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

    Waarom is Toyota zo betrouwbaar? Als ze er 600pk uit kunnen persen en het leveren met 300 of 400pk hebben de onderdelen ook niet zoveel te lijden. De nieuwste modellen volkswagen e.d worden geleverd met bizar veel pks voor een 1 liter blokje ze halen het onderste uit de kan.

    Aygo 2008 – heden
    Lexus CT200 2016-heden

    Op banden, olie en de resterende normale zaken nog nooit geen problemen mee gehad. Aygo aangeschaft als studenten auto en altijd erbij gehouden na studie e.d lexus gekocht wat ook van Toyota is en geen seconde spijt van gehad.

    • No-toyota-for-me heeft op 22 augustus 2024 geschreven:

      Dat klinkt niet goed Wouter. Nog nooit geen problemen gehad….oei. Ik heb liever een auto waar ik nooit problemen mee heb. 😉

      Reageer
    Reageer
  • Scarfie heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

    Ik denk dat Lotus dit ook wel prettig nieuws vind.

    Reageer
  • Dave heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

    Dit is wel aardig in lijn met de legendarische 2JZ-GTE; weliswaar een 3 liter 6-in-lijn, maar die wordt dan ook regelmatig getuned tot ruim boven de 1000pk.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear