Wat is dat??!
Dat, beste verbaasde, is een auto. Een Toyota nog wel.
Een Toyota?! No way!
Toch wel. We begrijpen je verbijstering, want de CH-R ziet er niet direct uit als een Toyota. Hij is niet saai en (in onze ogen) niet pijnlijk lelijk, dus dat is even wennen.
Maar wat ís die Toyota C-HR?
Eigenlijk is hij precies wat je denkt: het Toyota-antwoord op de vraag of het misschien allemaal wat sportiever en avontuurlijker mag. Daarom is de C-HR (die naam staat trouwens voor Coupé High Rider, je moet er maar op komen) een kruising tussen een coupé en een SUV.
Coupé? SUV?
Yep. De onderkant is SUV, want beschermplastic, ietsjes hoger op de pootjes, dikke (zij het neppe) luchtinlaten voor en een dikke diffusor achter: heel stoer allemaal. De vloeiende, aflopende daklijn en verstopte handgrepen voor de achterste portieren moeten juist de indruk van een coupé wekken. Of je het resultaat nou mooi of lelijk vindt: er staat in ieder geval iets heel anders.
Rijdt het een beetje, die Toyota C-HR?
Jazeker, al kregen we een beetje gemengde gevoelens. De afstemming van het onderstel, het stuurgedrag: het is allemaal tiptop in orde, en nogal uitgesproken sportief. Het is alleen een beetje jammer dat de motoriseringen al die sportieve ambities totaal niet kunnen bijbenen.
Wat zit er dan voor motor in die Toyota C-HR?
Je hebt keuze uit twee. Een 1.2-viercilinder turbo met 116 pk en (uiteraard) een hybride: dat is de complete aandrijflijn die we kennen van de Prius. En met geen van die twee ga je dat stoplichtsprintje winnen. Hoeft ook niet direct, maar met zo’n uiterlijk en zo’n weggedrag verwacht je iets flitsenders. Een beetje een anticlimax.
Hoe ziet hij er vanbinnen uit?
Ook top. Mooie materialen, mooi verwerkt, leuke details, prima bediening, veel ruimte: echt heel goed. Je zou het van de plaatjes niet direct zeggen, maar de Toyota C-HR is best groot: net zo groot als een Nissan Qashqai, om maar wat te noemen. Ondanks die aflopende daklijn biedt hij zelfs achterin voldoende hoofdruimte, en ook de bagageruimte is dik voor elkaar. Daar hoeft niemand hem voor te laten staan.
Wat mag dat allemaal kosten?
De 1.2 staat in de prijslijst vanaf € 24.495, maar dat is een lokkertje. Een normaal uitgeruste kost je 26.795 euro, en dan zit je ook meteen goed in de spulletjes. Zo is het complete elektronische beschermengeltjesgamma van Toyota, tot en met actieve cruisecontrole aan toe, standaard. De hybride begint bij € 29.495.
Kom maar door met dat eindoordeel dan!
Het is een verfrissend ding, die Toyota C-HR. Zijn opmerkelijke uiterlijk en dynamische weggedrag laten een kant van Toyota zien die we (met uitzondering van auto’s als de GT86 natuurlijk) niet vaak tegenkomen, maar van harte verwelkomen. Jammer dat geen van beide motoren mee wenst te doen aan alle sportieve ambities. Laten we hopen dat er in de toekomst nog een motorisering bijkomt die dat wél wil.
Reacties