
What’s in an name? Fabrikanten hebben altijd een vast arsenaal aan badges om aan te geven om wat voor auto het gaat, termen als ‘performance’, ‘luxury’, ‘ultra’ en ‘premium’ vliegen je om de oren. Een ander tekentje dat altijd wel helpt, is de +, het plusje. Denk aan de Volkswagen Golf Plus of de Audi RS 6 Plus. Nu hebben we een Toyota C-HR+. Dat lijkt op een Toyota C-HR met een beetje meer en dat klopt ook, maar niet hoe je zou denken. Of tenminste, niet alleen.
De Toyota C-HR+ spreek je niet uit als Toyota C min HR plus, het is de ‘Cee-Haa-Er-Plus’. Het is het grootste nieuws van Toyota dat afgelopen nacht is onthuld en dat is een hoop. Toyota heeft het licht gezien en pardoes besloten vol in te zetten op elektrische auto’s. Dat was tot voor kort nogal een ondergeschoven kindje bij het Japanse merk. Nu zou je kunnen zeggen – met de kennis van nu in het achterhoofd dat EV’s nog niet zo goed verkopen als verwacht – dat Toyota het bij het juiste eind had.
De Toyota C-HR+ is echt stukje langer dan de gewone
Maar goed, met de Toyota C-HR+ gaat er enorm veel veranderen. Je zou denken dat het een C-HR is, maar dan elektrisch. Dat is echter te kort door de bocht. Het is een beduidend grotere auto. De wielbasis is 11 centimeter groter met 2,75 meter en de totale lengte is nu 4,52 meter, 16 centimeter meer dan dan de gewone. Het interieur is dan wel uniek aan de normale C-HR. Qua design moet de auto je aanspreken, maar met iets meer lengte lijkt het ontwerp nu ietsje beter te kloppen.

De Toyota C-HR+ is geen klassieke schoonheid, maar ja, dan hadden jullie massaal de GR 86 moeten kopen en dat deden jullie niet. Dit terwijl er wel meer dan 1 miljoen C-HR’s verkocht zijn (vorige generatie meegeteld). Een andere reden waarom de wielbasis groter is, is om zo de accu’s te kunnen huisvesten. Er is keuze uit twee batterijpakketten: eentje van 57,7 kWh en een van 77 kWh. Standaard heeft de C-HR+ voorwielaandrijving. Met de kleine accu heb je dan 167 pk. Met de grote accu heeft de e-motor 224 pk. Die versie haalt 600 kilometer op een volle accu.
Precies even snel als een BMW M3 (E46)
Die grote accu kun je ook combineren met vierwielaandrijving. Dan krijg je ook een motor op de achteras. Het totaalvermogen is 343 pk. Dat is opvallend genoeg exact evenveel als de BMW M3 van de E46-generatie. De 0-100 km/u tijd van de Toyota C-HR+ is 5,2 seconden, ook precies even snel als de zojuist genoemde M3. Toeval? Qua laden (dat is dan weer niet mogelijk in die antieke BMW) maakt Toyota de concurrentie niet bang: 11 kW AC-laden (sommige uitvoeringen 22 kW) en snelladen tot 150 kW.
Lees meer: Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden
Uiteraard weegt een elektrische auto meer dan eentje met benzine of hybride aandrijving. Toyota heeft de C-HR+ voorzien van nieuwe veren, schokdempers en anti-rollbars. Ondanks het hogere gewicht, is de carrosseriestijfheid groter en het zwaartepunt lager. Dat laatste is een beetje vals spelen, want die enorm zware accu is daar verantwoordelijk voor. Toch zijn we erg benieuwd hoe het rijdt. De Toyota C-HR+ komt aan het einde van dit jaar (2025) op de markt.
- Langer dan de gewone C-HR
- 167, 224 of 343 pk
- 57,7 kWh of 77 kWh
- Maximale actieradius 600 kilometer
- Komt eind 2025 naar Nederland
Lees ook: Het grootste automerk ter wereld verkoopt nauwelijks elektrische auto’s, behalve in één land
