TopGear stapt net uit de nieuwe Toyota Camry Hybrid. In ons volgende nummer lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Toyota Camry
Uitvoering: Hybrid Premium
Locatie: Split, Kroatië
Weersomstandigheden: 17 graden, bewolkt en heel veel wind

Een grote Prius? Is dat niet ontzettend on-TopGear?

Misschien. Maar misschien ook niet. Je weet al van Toyota’s voornemen om hun auto’s leuker en interessanter te maken. De Camry was nooit leuk of interessant, ook niet toen ie hier vijftien jaar geleden van de markt verdween. Nu liggen de zaken een beetje anders.

Leg uit.

De Toyota Camry Hybrid is een grote sedan (iets langer dan een Mondeo, iets korter dan een 5-serie) met 218 pk voor een Nederlandse prijs van 39.995 euro.

Echt?

Ja. En hoewel wij betwijfelen of er in West-Europa überhaupt nog iemand op sedans zit te wachten – laat staan grote sedans – valt het te prijzen dat Toyota de gok neemt. Van meer diversiteit in het autolandschap zijn wij immers altijd voorstander. Dat die diversiteit ooit van een wereldwijde bestseller als de Camry zou moeten komen, hadden wij ook niet kunnen bedenken, maar we leven nu eenmaal in hatchback- en crossovertijden.

Waar komen die 218 pk’s vandaan?

De Toyota Camry Hybrid heeft een 2,5-liter viercilinder en elektro-power. Naast dat vermogen zijn ze samen goed voor een beste bak koppel (221 en 202 Nm), een 0-100-tijd van 8,3 seconden en een Volvo-achtige top van 180 km/u.

Klinkt niet heel spannend.

De Camry is ook niet spannend, Toyota’s beweringen ten spijt. Ja, er is een Sport-modus die het gaspedaal gevoeliger maakt, en je kunt met de hand de ‘trappen’ van de traploze transmissie selecteren. Het is dan ook niet dat ie het niet kan. Het is dat je het niet wilt. Deze auto is zo ontzettend stil en rustgevend dat je vanzelf ontspant.

Oké: hoe rijdt ie als je ontspant?

Prinsheerlijk. De aandrijflijn heeft geen enkele moeite met z’n gewicht van 1.600 kilo en schakelt regelmatig over op alleen elektra. De wegligging is uiteraard braaf, het onderstel in eerste instantie stevig, dan glooiend bij grote hobbels. De zit is aan de hoge kant en de stoelen zijn nogal Amerikaans (breed en plat). Maar op de luxere versies kun je de achterbank verstellen met een aanraakpaneeltje. Dat maakt veel goed.

Verder nog bijzonderheden?

Hij is erg ruim. Hij is erg zuinig (4,3 l/100 km volgens opgave; we haalden 5,5 l/100 km in bergachtig terrein zonder moeite te doen). Planten hebben een hekel aan ’m (98 g/km CO2). Hij heeft een knullig navigatiesysteem en een laadplateau waar je telefoon bij de eerste bocht vanaf glijdt, maar ook een prima head-up display. En in het tellerscherm plaatst de adaptieve cruisecontrol vier hoekjes en een kruisje op de auto vóór je, alsof je ’m af gaat schieten. Ja, met zoiets stoms kun je ons al blij maken.

Wanneer kan ik de Toyota Camry Hybrid kopen?

Vanaf 23 mei staat hij bij de dealer. Nederlandse prijzen beginnen zoals gezegd bij 39.995 euro (Belgische prijzen zijn nog niet bekend). De door ons gereden Premium-versie, vol met extra’s, komt op 48.345 euro.

Lees onze volledige rijtest van de Toyota Camry Hybrid in TopGear Magazine 168 – vanaf 16 mei in de winkel!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear