
De Japanse auto-industrie legde zich in de loop der jaren vooral toe op het kleiner en vernuftiger maken van motoren. De musclecars uit Japan hadden een zes-in-lijn, de Ferrari-tegenhangers een V6 en de stadsautootjes krijgen zelfs nu nog altijd een driecilinder met 0,6 liter inhoud. Een V12 voor een productieauto kwam slechts één keer voor: in de Toyota Century V12.
De Toyota Century V12 is het summum van Japanse luxe en wordt met recht de Rolls-Royce uit Japan genoemd. De limousine werd in 1967 geïntroduceerd om de honderdste geboortedag van Toyota-oprichter Sakichi Toyoda te vieren. De Century was wat de Ferrari Enzo voor het merk uit Modena was. De 5,0-liter V12 produceert slechts 280 pk en stuwt ze soepel en fluisterstil naar de achterwielen.
De Toyota Century werd nooit in Nederland geleverd en is hier dan ook extreem zeldzaam. Je komt hem vooral tegen in musea. Dit is een exemplaar uit 1997, maar qua uiterlijk verschilt de auto nauwelijks van een Century uit 1967. De auto veranderde door de jaren heen haast niets. Pas de nieuwste generatie, met een V8, is weer heel anders.
Volgens veiler Catawiki moet deze Toyota Century V12 tussen de 18.750 en 20.750 euro opleveren. Het hoogste bod staat nu nog op 5.000 euro met nog maar één dag te gaan. Als je geluk hebt, kijk je hier wellicht naar het koopje van de eeuw en sleep jij de eerste, laatste en enige V12 uit Japan binnen.
Update: De oude veiling is verlopen. Opnieuw bieden kan hier.
Meer van TopGear


Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Waarom deze betaalbare nieuwe Toyota misschien niet zo betrouwbaar is als je gewend bent

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Beter en veel zeldzamer dan Rolls Royce