
De Japanse auto-industrie legde zich in de loop der jaren vooral toe op het kleiner en vernuftiger maken van motoren. De musclecars uit Japan hadden een zes-in-lijn, de Ferrari-tegenhangers een V6 en de stadsautootjes krijgen zelfs nu nog altijd een driecilinder met 0,6 liter inhoud. Een V12 voor een productieauto kwam slechts één keer voor: in de Toyota Century V12.
De Toyota Century V12 is het summum van Japanse luxe en wordt met recht de Rolls-Royce uit Japan genoemd. De limousine werd in 1967 geïntroduceerd om de honderdste geboortedag van Toyota-oprichter Sakichi Toyoda te vieren. De Century was wat de Ferrari Enzo voor het merk uit Modena was. De 5,0-liter V12 produceert slechts 280 pk en stuwt ze soepel en fluisterstil naar de achterwielen.
De Toyota Century werd nooit in Nederland geleverd en is hier dan ook extreem zeldzaam. Je komt hem vooral tegen in musea. Dit is een exemplaar uit 1997, maar qua uiterlijk verschilt de auto nauwelijks van een Century uit 1967. De auto veranderde door de jaren heen haast niets. Pas de nieuwste generatie, met een V8, is weer heel anders.
Volgens veiler Catawiki moet deze Toyota Century V12 tussen de 18.750 en 20.750 euro opleveren. Het hoogste bod staat nu nog op 5.000 euro met nog maar één dag te gaan. Als je geluk hebt, kijk je hier wellicht naar het koopje van de eeuw en sleep jij de eerste, laatste en enige V12 uit Japan binnen.
Update: De oude veiling is verlopen. Opnieuw bieden kan hier.
Meer van TopGear


Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

Beter en veel zeldzamer dan Rolls Royce