
De Japanse auto-industrie legde zich in de loop der jaren vooral toe op het kleiner en vernuftiger maken van motoren. De musclecars uit Japan hadden een zes-in-lijn, de Ferrari-tegenhangers een V6 en de stadsautootjes krijgen zelfs nu nog altijd een driecilinder met 0,6 liter inhoud. Een V12 voor een productieauto kwam slechts één keer voor: in de Toyota Century V12.
De Toyota Century V12 is het summum van Japanse luxe en wordt met recht de Rolls-Royce uit Japan genoemd. De limousine werd in 1967 geïntroduceerd om de honderdste geboortedag van Toyota-oprichter Sakichi Toyoda te vieren. De Century was wat de Ferrari Enzo voor het merk uit Modena was. De 5,0-liter V12 produceert slechts 280 pk en stuwt ze soepel en fluisterstil naar de achterwielen.
De Toyota Century werd nooit in Nederland geleverd en is hier dan ook extreem zeldzaam. Je komt hem vooral tegen in musea. Dit is een exemplaar uit 1997, maar qua uiterlijk verschilt de auto nauwelijks van een Century uit 1967. De auto veranderde door de jaren heen haast niets. Pas de nieuwste generatie, met een V8, is weer heel anders.
Volgens veiler Catawiki moet deze Toyota Century V12 tussen de 18.750 en 20.750 euro opleveren. Het hoogste bod staat nu nog op 5.000 euro met nog maar één dag te gaan. Als je geluk hebt, kijk je hier wellicht naar het koopje van de eeuw en sleep jij de eerste, laatste en enige V12 uit Japan binnen.
Update: De oude veiling is verlopen. Opnieuw bieden kan hier.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Het grootste automerk ter wereld verkoopt nauwelijks elektrische auto’s, behalve in één land

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Iemand betaalde 10,5 miljoen euro voor een omgebouwde Pagani Zonda

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Beter en veel zeldzamer dan Rolls Royce