
De Japanse auto-industrie legde zich in de loop der jaren vooral toe op het kleiner en vernuftiger maken van motoren. De musclecars uit Japan hadden een zes-in-lijn, de Ferrari-tegenhangers een V6 en de stadsautootjes krijgen zelfs nu nog altijd een driecilinder met 0,6 liter inhoud. Een V12 voor een productieauto kwam slechts één keer voor: in de Toyota Century V12.
De Toyota Century V12 is het summum van Japanse luxe en wordt met recht de Rolls-Royce uit Japan genoemd. De limousine werd in 1967 geïntroduceerd om de honderdste geboortedag van Toyota-oprichter Sakichi Toyoda te vieren. De Century was wat de Ferrari Enzo voor het merk uit Modena was. De 5,0-liter V12 produceert slechts 280 pk en stuwt ze soepel en fluisterstil naar de achterwielen.
De Toyota Century werd nooit in Nederland geleverd en is hier dan ook extreem zeldzaam. Je komt hem vooral tegen in musea. Dit is een exemplaar uit 1997, maar qua uiterlijk verschilt de auto nauwelijks van een Century uit 1967. De auto veranderde door de jaren heen haast niets. Pas de nieuwste generatie, met een V8, is weer heel anders.
Volgens veiler Catawiki moet deze Toyota Century V12 tussen de 18.750 en 20.750 euro opleveren. Het hoogste bod staat nu nog op 5.000 euro met nog maar één dag te gaan. Als je geluk hebt, kijk je hier wellicht naar het koopje van de eeuw en sleep jij de eerste, laatste en enige V12 uit Japan binnen.
Update: De oude veiling is verlopen. Opnieuw bieden kan hier.
Meer van TopGear


Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Door dit trucje kan de grootste autofabrikant zonder boete krachtige benzinemotoren blijven produceren

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

De politie voert nu veel ‘artikel 8-controles’ uit, maar wat zijn dat eigenlijk?

Truc voor benzinemotoren uit de jaren ’50 werkt blijkbaar perfect voor elektrische auto’s

Een van de grootste autoconcerns ter wereld schrapt plannen voor waterstof: ‘Geen toekomst’

Beter en veel zeldzamer dan Rolls Royce