
De Japanse auto-industrie legde zich in de loop der jaren vooral toe op het kleiner en vernuftiger maken van motoren. De musclecars uit Japan hadden een zes-in-lijn, de Ferrari-tegenhangers een V6 en de stadsautootjes krijgen zelfs nu nog altijd een driecilinder met 0,6 liter inhoud. Een V12 voor een productieauto kwam slechts één keer voor: in de Toyota Century V12.
De Toyota Century V12 is het summum van Japanse luxe en wordt met recht de Rolls-Royce uit Japan genoemd. De limousine werd in 1967 geïntroduceerd om de honderdste geboortedag van Toyota-oprichter Sakichi Toyoda te vieren. De Century was wat de Ferrari Enzo voor het merk uit Modena was. De 5,0-liter V12 produceert slechts 280 pk en stuwt ze soepel en fluisterstil naar de achterwielen.
De Toyota Century werd nooit in Nederland geleverd en is hier dan ook extreem zeldzaam. Je komt hem vooral tegen in musea. Dit is een exemplaar uit 1997, maar qua uiterlijk verschilt de auto nauwelijks van een Century uit 1967. De auto veranderde door de jaren heen haast niets. Pas de nieuwste generatie, met een V8, is weer heel anders.
Volgens veiler Catawiki moet deze Toyota Century V12 tussen de 18.750 en 20.750 euro opleveren. Het hoogste bod staat nu nog op 5.000 euro met nog maar één dag te gaan. Als je geluk hebt, kijk je hier wellicht naar het koopje van de eeuw en sleep jij de eerste, laatste en enige V12 uit Japan binnen.
Update: De oude veiling is verlopen. Opnieuw bieden kan hier.
Meer van TopGear


Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Politie waarschuwt dat autodieven op zoek zijn naar één type auto: meerdere per nacht gejat

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Dit lijkt een carwash, maar is het niet – en je kunt er wel mee te maken gaan krijgen

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Maakt de tweetaktmotor een comeback? Deze motor loopt zeer zuinig en op alle brandstoffen

Gaat het echt zo goed met de Chinese auto-industrie? Dit is er echt aan de hand

Beter en veel zeldzamer dan Rolls Royce