Wat te doen met de brandstof van toekomstige auto’s? Moeten merken zich richten op eFuels, elektriciteit of een hybride middenweg? Volgens Toyota-topman Roberto Braun moeten we dit per land bekijken. Richt zich op de Braziliaanse markt en denk dat daar biobrandstof met hybrides de beste combinatie is. De uitstoot zou zelfs zo laag zijn als EV’s.
In Brazilië maken ze ethanol van plantaardig materiaal of afval. Dit mengen ze met benzine om flexfuel te maken. Volgens Braun stoten hybrides die op deze biobrandstof lopen bijzonder weinig CO2 uit. Hij zegt tegen Financial Times: ‘Een flex-hybride voertuig in Brazilië dat op ethanol rijdt, heeft een vergelijkbare CO2-uitstoot als een elektrisch voertuig dat wordt aangedreven door elektriciteit in Europa.’
Hoeveel CO2-uitstoot hebben EV’s en bio-hybrides?
CO2 komt bij een elektrische auto vrij bij de productie van de auto en bij de opwekking van elektriciteit. Volgens onderzoek van Milieu Centraal stoten EV’s ongeveer 60 procent minder uit dan auto’s met een verbrandingsmotor. Dat komt inderdaad mooi overeen met de Braziliaanse cijfers over de flex-hybrides. Volgens Energy Observer is de CO2-uitstoot van bio-hybrides 50 tot 70 procent minder dan fossiele benzine en dus ongeveer evenveel als die van EV’s.
En er zijn nog meer redenen waardoor Braun verwacht dat bio-hybrides een betere weg zijn naar duurzaam verkeer in Brazilië dan EV’s. Zo wordt er al veel biobrandstof geproduceerd, terwijl de laadinfrastructuur ver achterloopt. Daarnaast is een hybrideauto op biobrandstof ‘zo’n 10 tot 15 procent duurder dan een normale flexauto in dezelfde categorie’ waardoor de drempel om over te stappen kleiner is dan de overstap naar een EV.
Autofabrikanten doen grote investeringen in bio-hybrides
Toyota lanceerde in 2019 de eerste flex-hybride in de vorm van een Prius. Sindsdien zijn er 75.000 bio-hybrides verkocht met een Toyota-logo op de neus. Reden genoeg om wat geld te pompen in de technologie. De komende jaren wil Toyota omgerekend 1,9 miljard euro investeren in twee nieuwe modellen met een bio-hybride aandrijflijn. Eerder kondigde het moederbedrijf van Fiat en Peugeot aan dat er 5,6 miljard euro werd gestopt in Zuid-Amerikaanse verbrandingsmotoren.
Niet alle Brazilianen willen bio-hybrides
Er zijn in Brazilië ook voorvechters van de EV’s. Zo waarschuwt een onderzoeker van de universiteit van São Paulo dat Brazilië straks te laat kan zijn: ‘Hoe langer Brazilië zich inzet voor ethanol, hoe groter de kans dat het een achterblijver wordt in dit nieuwe technologische paradigma.’ Een andere onderzoeker voorspelt dat Brazilië in de problemen gaat komen als het vasthoudt aan hybrides. Tegen 2050 wil Brazilië klimaatneutraal zijn.
De voorzitter van de lokale vereniging voor elektrische auto’s is Ricardo Bastos. Hij zegt: ‘Brazilië mag niet vast komen te zitten in de verbrandingstechnologie. De wereld is afhankelijk van elektrische auto’s, dus we moeten ze ook hier gaan produceren.’ Belangrijk om te vertellen is dat Ricardo Bastos ook de directeur is van Great Wall Motor in Brazilië. Great Wall Motors is een Chinees EV-concern dat ook in Nederland auto’s wil verkopen, zoals GWM Ora 03 en de Wey 03. Niet gek dus dat Bastos wil dat Brazilianen EV’s kopen in plaats van bio-hybrides.
Gerard heeft op 31 mei 2024 geschreven:
En in China openen ze kolen centrales zodat ze genoeg energie kunnen produceren om elektrische auto’s te maken..
Klinkt leuk heeft op 27 mei 2024 geschreven:
Alleen wordt voor die “bio” brandstof de halve amazone afgefikt om daar plantages van te maken.
Maarten heeft op 27 mei 2024 geschreven:
Exact.