Het wordt er steeds boeiender op in de autowereld. Worden we uitgenodigd door een merk om een nieuw model te proberen, blijkt wanneer we ter plaatse arriveren dat dat merk helemaal niet meer bestaat. We kwamen voor de Wey Coffee 02, maar treffen in plaats daarvan de GWM Wey 03 aan. Zelfde forse crossover, nieuwe naam.

GWM (Great Wall Motor), sinds 1984, heeft namelijk besloten om de submerken Wey en Ora voor Europa samen te smelten onder hun eigen naam en de modellen van onbeduidende cijfers in plaats van klinkende typenamen te voorzien. Zo heet de geinige Ora Funky Cat nu GWM Ora 03. Zonde – vooral omdat dat ding er ook echt uitziet als een Funky Cat. Nou ja, al noemen ze ’m volgende week Hatsieflatsie 2300 Koekkoek: ze doen maar.

Waar wij benieuwd naar zijn, is of de Wey 03 ons ervan kan overtuigen dat China naast goede EV’s ook goede PHEV’s kan maken. Bij GWM hebben ze in ieder geval een interessante insteek te pakken: de Wey 03 heeft een elektrische actieradius van 136 kilometer dankzij een accu van 34 kWh. Er zijn vol-EV’s die het met minder moeten doen.

De verbrandingsmotor van de GWM Wey 03

Hij heeft naar keuze een of twee elektromotoren om de 204 pk van zijn 2,0-liter turbo-viercilinder aan te vullen. In de AWD-versie heb je 442 pk en ga je van 0 naar 100 in 5,3 seconden. Je kunt ook nog eens snelladen met 50 kW en 2.000 kilo trekken. GWM heeft de Europese introductie later in 2024 gepland en noemt alleen een schatting van de Duitse prijs: 45 à 50 mille, of dichter bij de 60 voor de dikste versie. Vijf jaar onbeperkte garantie – acht jaar/160.000 kilometer op de accu – krijg je erbij.

De Wey 03 is ongeveer zo groot als een Audi Q5 en ziet eruit als een mix van DS, Lincoln en verschillende Koreaanse ontwerpen uit 2017. Niet heel onderscheidend dus, en dat zet zich voort in z’n interieur: grote schermen, houtachtig spul, alcantara, gestikte ruitvormpjes zover het oog reikt. Hij heeft standaard stoelverwarming en -ventilatie en er is Infinity-audio. Als je wilt, bonst de sfeerverlichting in alle kleuren van de regenboog mee op de muziek, zoals je zelfbouw-pc van vroeger. Via een app kun je de lucht in de auto laten reinigen voordat je instapt, vanwege… tja, geen idee.

  • GWM Wey 03 AWD Luxury (2023) interieur overzicht
    Foto: © GWM
  • GWM Wey 03 AWD Luxury (2023) middenscherm
    Foto: © GWM
  • GWM Wey 03 AWD Luxury (2023) achterbank
    Foto: © GWM
  • GWM Wey 03 AWD Luxury (2023) stoel hoofdsteun
    Foto: © GWM
  • GWM Wey 03 AWD Luxury (2023) interieur overzicht
  • GWM Wey 03 AWD Luxury (2023) middenscherm
  • GWM Wey 03 AWD Luxury (2023) achterbank
  • GWM Wey 03 AWD Luxury (2023) stoel hoofdsteun

Het stuur staat wat ver weg, maar het interieur is bijzonder ruim en de stoelen zitten absoluut prima, met veel steun voor je dijen en onderrug. Ook de afwerking is mooi voor elkaar, tot de kleinste vakjes en klepjes aan toe, net als de geluidsisolatie: van de weg hoor je maar weinig, tenzij deze uit elkaar valt (we rijden in de omgeving van Rome).

De PHEV heeft wat verfijning nodig

De GWM Wey 03 is merkbaar zwaar, zijn onderstel is niet heel toegeeflijk en bij het remmen moet je af en toe stevig doortrappen. De besturing is niet om over naar huis te schrijven en bij vol gas duurt het even voor de benzinemotor wakker wordt; vervolgens ga je raketachtig van je plek. De viercilinder maakt weinig herrie, is trillingvrij en voelt verfijnd aan, net als de negentraps DCT-automaat.

Niets grensverleggends dus, maar ook lang niet gek, zou je zeggen. Echter, daar gaan we weer: de digitale santenkraam gooit de ervaring volledig overhoop. Onbestemd gepiep om niets, een dwingend ‘opletten!’ als je naar het centrale scherm kijkt (waarop je álles moet bedienen), camerabeeld van je voorwiel op cruciale navigatiemomenten, stuur-‘hulp’ die je op een weg zonder markering richting tegenliggers duwt… Irritant, gevaarlijk, flut. De grote lijnen zijn aardig voor elkaar, GWM; nu de fijne kneepjes nog.

Specificaties van de GWM Wey 03 AWD Luxury (2024)


Motor
1.998 cc
viercilinder turbo hybride
442 pk
685 Nm
Aandrijving
vier wielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,3 s
top 230 km/u
Verbruik (gemiddeld)
0,5 l/100 km
15 g/km CO2
Afmetingen
4.668 x 1.890 x
1.730 mm (l x b x h)
2.745 mm (wielbasis)
2.220 kg
55 l (benzine)
bagageruimte n.n.b.
Prijzen
n.n.b. (NL)
n.n.b. (B)

Reacties

  • Hans heeft op 19 maart 2024 geschreven:

    En dat baseer je op? Jij kent GWM of haal je dit soort onzin ergens van een of andere woke site? Jij moet je schamen om dit soort ongefundeerde kul uit te kramen. Ik ken namelijk deze club wel en zijn grondig gecheckt, maar ik denk dat u niet echt beseft dat van ieder apparaat of auto een of meedere onderdelen uit China komt.

    • @hans heeft op 19 maart 2024 geschreven:

      Dus als je geen complottheorie of anti-overheid verhaal aan het spammen bent, dan kom je ook de standaard pro-China onzin uitbraken? Weet je zeker dat je op topgear.nl zit ipv fvd.nl?

      Een plastic onderdeel uit China is geen probleem. Alles met elektronica wel want daar zit standaard spyware in. Talloze onderzoeken van onafhankelijke experts uit allerlei landen hebben dit aangetoond. Maar gelukkig weet jij het allemaal beter Hans. Of heb je een dubbele agenda?

      Oh ja en voor je het nog niet wist: meer dan de helft van alle cyberattacks in de wereld komt uit China. Digitale oorlogsvoering tegen het Westen is daar gewoon een extra manier om de Westerse industrie te beschadigen.

      • Freek heeft op 20 maart 2024 geschreven:

        De realiteit is helaas dat we allang in oorlog zijn met China. Ze zeggen ook letterlijk dat ze onze economie willen vernietigen en daar doen ze alles aan. We moeten China zoveel mogelijk vermijden.

        • Joost Spits heeft op 14 april 2024 geschreven:

          Ben ik het mee eens. Mensen die een Chinese auto kopen, zie ik als een soort landverraders c.q. Europa verraders. Voor mij nooit een Chinese auto. Trouwens moeten we spullen uit China zoveel mogelijk mijden. Daar let ikzelf goed op en ben mij erg bewust van die als het even kan niet te kopen.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Waarom?! heeft op 18 maart 2024 geschreven:

    Waarom TG? Waarom geven jullie deze rommel een podium? Waarom staat er niets bij over de spyware die je bij deze auto standaard meegeleverd krijgt? Waarom staat er niets bij over alle gestolen IP die gebruikt is om dit te maken? Waarom staat er niets bij over de miljarden staatssubsidie om dit soort merken een oneerlijk voordeel te geven ten opzichte van niet-Chinese fabrikanten?

    Het heeft in deze vorm meer weg van een advertorial gevuld met nep-informatie dan van de werkelijkheid.

    • Karel heeft op 19 maart 2024 geschreven:

      Je moet je kapot schamen als je hier in gaat rijden.

      • Peter heeft op 26 maart 2024 geschreven:

        Inderdaad niet verstandig om chineese auto’s, telefoons, laptops etc te kopen. Laten we het land niet meer spekken dan nodig is.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear