
Toyota heeft wat te vieren. De Gazoo Racing-afdeling produceerde dit jaar de honderdste GT4-raceauto. Zoals je weet, grijpen automerken dit soort momenten maar wat graag aan om een speciale straatauto uit te brengen. Vinden we dat erg? Nee hoor. Op deze manier komt er een GT4-Supra naar de openbare weg. Of ja, geen één-op-één kopie natuurlijk.
Sterker nog, alleen de optionele spoiler toont volgens het merk ‘de nauwe verwantschap’ met de GT4-racer. En zelfs bij de spoiler kun je verdedigen dat die niet lijkt op die van de raceauto. Zal vast iets te maken hebben met veiligheid voor voetgangers. Daarnaast wordt de normale 3,0-liter zes-in-lijn met 340 pk gebruikt in plaats van de getunede 430 pk sterke zescilinder uit de GT4-racer. Tot zover ons momentje van stoom afblazen.
In de cabine wordt namelijk een hoop goed gemaakt door de versnellingspook die aangeeft dat je zelf zes versnellingen kunt gebruiken (net als bij de huidige Legend Premium-uitvoeringen). Daarnaast moet de auto een stuk lichter aanvoelen tijdens het rijden dankzij wat aanpassingen aan de ophanging. Wat daar ook bij helpt, is dat het feestnummer 38,3 kilo lichter is dan het standaard model.
De prijs van de speciale Toyota GR Supra
Toyota bouwt dus honderd stuks van de GR Supra ‘GT4 100th Edition Tribute’ voor Europa. Elke exemplaar zal deze ‘Plasma Orange’-kleur krijgen. Deze tint is er alleen voor dit model. Wat de speciale Toyota GR Supra kost, is niet bekend. In Nederland betaal je voor het topmodel van de GR Supra 104.390 euro. Daar zal deze gelimiteerde versie vast boven gaan zitten. Later dit jaar kun je hem bestellen.
Meer van TopGear


Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Kijk, dit is precies hoe de Toyota Supra had moeten zijn

De mooie reden waarom deze Supra 600.000+ km heeft gelopen (en jij kunt hem kopen)

F1-coureur Liam Lawson rijdt in deze gemodificeerde Toyota Supra

Altijd gedroomd van een getunede Toyota Supra met 2JZ-motor? Dit is je kans

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Politie waarschuwt dat autodieven op zoek zijn naar één type auto: meerdere per nacht gejat

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig
