Zul je net zien: doet een fabrikant heel erg zijn best op een nieuwe auto om deze zo goed mogelijk te maken, gaan de klanten alsnog er zelf aan knutselen om de auto naar eigen inzicht beter te maken. De Toyota Supra is overduidelijk een lieveling van de tuningsindustrie, mede geholpen door games als Gran Turismo en de Fast & Furious-documentairereeks. Toyota doet het nu zelf met de Toyota GR Supra A90 Final Edition. Die wordt op bijna alle punten keihard aangepakt, om in VVD-termen te spreken.
Ook de huidige generatie Supra (de ‘A90’) is een populaire auto om aan te pakken, ondanks dat Toyota de auto in een hoop smaakjes aanbiedt. Voor nu heeft Toyota het heft zelf in handen genomen. Dat doet Toyota met deze Supra A90 Final Edition. Deze auto is gebaseerd op de reguliere Supra met handbak, maar is op heel veel punten aangepast. En het zijn veelal upgrades die men in de tuningscene ook gebruikt. Zo is er een schroefset van KW, waarmee je de vering en demping naar wens kunt afstellen.
Groter achterwiel, meer koolstofvezel
Het is exact dezelfde schroefset als de GR Supra GT4-raceauto’s gebruiken. De wegligging wordt nog beter gemaakt met de lichtgewicht gesmede velgen: 19 inch aan de voorkant, 20 inch aan de achterkant. Toyota had kennelijk een lading carbon in een hoekje van de werkplaats liggen, want de Supra A90 Final Edition bevat meer carbon dan Eric Corton tatoeages heeft. Zo is de splitter van carbon en zien we het peperdure materiaal ook op de motorkap.
Aan de achterzijde is er een enorme zwanenhalsspoiler die er niet alleen vervaarlijk uitziet, maar ook functioneel is. Bijzonder dat Toyota ook de motor heeft aangepakt. Als een fabrikant dat doet, verhogen ze het vermogen met 5 procent of zo. In dit geval niet. De B58B30-zescilinder van BMW heeft een aangepaste luchtinlaat en uitlaat. Vervolgens is de ECU opnieuw geprogrammeerd, waardoor er nu 435 pk en 570 Nm beschikbaar is.
Interieur van de Toyota GR Supra A90 Final Edition
Dat is een enorme stap in vergelijking met de 340 pk en 500 Nm die de Supra standaard in Europa levert. Nu is het wel zo dat buiten de EU de Supra al 374 pk heeft, dus er was altijd al ietsje marge. Tenslotte het interieur. In het oog springend zijn de Recaro Podium CF-schaalstoelen. Aan de bestuurderszijde is deze bekleed met rood alcantara, terwijl de bijrijder zwarte bekleding heeft. Verder is er nog een hoop alcantara voor andere het stuurwiel en de pookknop. Daarnaast is er ook een veel carbon.
Lees ook: Kijk, dit is precies hoe de Toyota Supra had moeten zijn
Ook zien we een rolbeugel achterin. De naam ‘Final Edition’ suggereert dat dit de laatste Supra is, maar dat blijkt niet helemaal te kloppen. Toyota lanceert in 2025 ook een iets verbeterde variant van de Supra (gewoon met 340 pk). Deze heeft ten opzichte van vorig jaar grotere remmen voor, versterkte beschermplaat, sterkere stabilisatorstangen en carbon spoiler. De Supra is sinds 2018 op de markt, dus kijk er niet raar van op als Toyota het einde alsnog aankondigt binnenkort.
Martin heeft op 28 november 2024 geschreven:
Tsja, de B58 is een blok met een enorm tuningspotentieel. Eigenlijk hebben ze het nog steeds erg bescheiden gehouden.
Feitelijk kan de motor probleemloos dezelfde waardes halen als z’n S58 broertje in de M-modellen en ook daar is de rek nog niet uit.