TopGear stapt net uit de nieuwe Toyota GR Yaris. In ons komende nummer (half januari in de winkel) lees je meer over dit nieuwe heethoofdje; nu alvast de highlights.

Testobject: Toyota Yaris
Uitvoering: GR
Locatie: circuit van Estoril en omstreken
Weersomstandigheden: 15 graden en nat

Wat is een Toyota GR Yaris nou weer?

De homologatieversie van Toyota’s WRC-auto (GR staat voor Gazoo Racing). En meteen ook de eerste variant van de geheel nieuwe Yaris waarmee we kennismaken. Soort van, dan: dit zijn prototypes waaraan nog een en ander kan veranderen.

Wat zijn de feiten en cijfers?

Zit je er klaar voor? Meer dan 250 pk. Meer dan 350 Nm. Van 0 naar 100 in om en nabij de 5 seconden.

Een turbo-driecilinder van maar liefst 1,6 liter, met een handbak eraan vast. En instelbare vierwielaandrijving. Een standaard Torsen-differentieel vóór, optioneel ook achter. Aluminium deuren en motor-/achterklep, een dak van met koolstofvezel versterkt plastic, een uniek onderstel.

Dat klinkt alsof ie knettergek is.

Mwoah, dat niet. Bij de Toyota GR Yaris draait alles om eenvoudig en effectief hard gaan. Op het circuit van Estoril blijken de grenzen, zelfs op nat, erg ver weg te liggen. Ga je eroverheen, dan steekt onderstuur de kop op, maar de balans is uitgekiend – je raakt geen moment overrompeld en stuurt eenvoudig bij met je gasvoet. Puur op gewichtsverplaatsing kun je de achterkant laten dansen. De modusknop doet niks met het onderstel of de besturing. Hij heeft enkel invloed op de koppelverdeling tussen voor en achter: Normal is 60/40, Sport is 30/70 en Track is 50/50.

En de versie met het extra sper?

De nog naamloze performance-uitvoering staat op Michelin Pilot Sport-banden en ontving enkele tweaks aan het onderstel. Hij blijkt serieuzer waar de standaardauto wat speelser is: iets minder hellen, iets nauwkeuriger controleerbaar, maar ook minder ideaal op nat, waar het achterste sper je in de bocht rechtdoor wil duwen. Qua lol voegt het vooral iets toe voor de kenner met circuitambities. Op de openbare weg lijkt het ons niet nodig.

En de motor?

Och, een snoepje. Klein, licht, vrijuit toeren makend, soepel als honing – heel on-driecilinder. Hij gilt door tot 7.000 toeren, maar beukt je zelfs bij lage toerentallen al vooruit met een flinke bult koppel. Het maakt de Toyota GR Yaris vriendelijk en benaderbaar – dit is niet alleen een van de snelste kleine hatches, maar ook een van de makkelijkst te rijden.

Wanneer kan ik ‘m kopen?

Dat is nog even afwachten. De gewone Yaris wordt in januari aangekondigd, en op dat moment weten we ook meer over de specs, prestaties, prijzen en hopelijk de introductiedatum van de GR. Nog even geduld dus – we melden ons weer zodra we meer weten.

Video: een rondje Estoril met de Toyota GR Yaris

Lees meer over de Toyota GR Yaris in TopGear Magazine 176, vanaf 16 januari in de winkel!

Reacties

  • Wouter heeft op 22 december 2019 geschreven:

    Vet!
    De oude ‘l*llen’ uitstraling van een Yaris
    Het waardeloze geluid van een 3 pitter
    De betrouwbaarheid van een toyota.
    Top vermogen in een klein autotje.
    Absoluut een goede zet van onze Japanse vrienden.
    Hopelijk valt de prijs een beetje mee.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)