Het leek zo simpel: elektrisch rijden is de toekomst. Ondanks dat overal de verkopen van EV’s toenemen, duurt de hele transitie wel een beetje lang. Voor sommigen is het (nog) niet de beste methode om zichzelf te vervoeren. Toyota speelt nu nog prima in op die behoefte met hybrides, die wereldwijd behoorlijk goed aanslaan. Nu heeft Toyota meerdere ijzers in het vuur. Naast elektrische auto’s, laten ze waterstof niet los, getuige deze rallyauto.

Nu komt het vaker voor dat een fabrikant bezig is met een testcase. Fotomomentje, perspraatje, borrelplankje erbij, alcoholvrije mimosa: je kent het wel. Maar bij Toyota doen ze het nu even anders. Ze gaan namelijk een Toyota Yaris voorzien van waterstofmotor. Het is niet zomaar een Yaris, maar de rallyversie. De naam van het project: GR Yaris Rally2 H2 Concept.

waar kunnen we het apparaat in actie zien?

Concepts zien we vaak op een autobeurs, niet op het asfalt. In dit geval gaat Toyota meedoen met de Rally van Finland. Vroeger heette dat nog de 1000 meren Rally, maar sinds 1996 is Nette Oil de hoofdsponsor van het evenement en heet het de Nette Oil Rally van Finland. Wat dat betreft, is het wel pikant dat Toyota juist deze rally uitkiest om de GR Yaris Rally2 H2 Concept te gaan testen.

Achter het stuur verschijnen Juha Kankkunen en Akio Toyoda. Juha Kankunnen is een oud-coureur met een lange staat van dienst, waaronder enkele periodes voor Toyota. Meneer Akio Toyoda is de CEO van Toyota. Naast het bedrijf leiden, doet hij geregeld mee aan dit soort acties met Toyota in de autosport. Dat niet alleen, dankzij Akio hebben we weer sportieve Toyota GR-modellen.

De GR Yaris Rally H2 heeft een verbrandingsmotor op waterstof

De GR Yaris Rally2 H2 Concept zal aan de start verschijnen, maar ze gaan niet voor de winst mee doen. Het is vooral een testcase om te kijken hoe de auto zich houdt. Het bijzondere aan deze auto is dat deze geen brandstofcel heeft met een accu en elektromotor, maar een verbrandingsmotor. Het is in basis hetzelfde idee als de Toyota GR Corolla raceauto.

Lees ook: Toyota heeft een briljante manier om waterstof te ’tanken’

Die GR Corolla is de afgelopen jaren ook steeds verder geëvolueerd. De race-Corolla deed vorig jaar nog mee aan de 24 uur van Fuji. Daarbij zagen we ook een nadeeltje van een verbrandingsmotor op waterstof: met een tankinhoud van 220 liter kon de Corolla 135 kilometer afleggen. Hoe groot de tank is in de rally-Yaris, verklapt Toyota nog niet, maar reken maar op een flinke tank.

7 reacties op “Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor”

  1. BMW Hydrogen Car,gaat zijn waterstof-Cars productie vanaf 2025 sterk verhogen,en wilt niet wedden op een auto-motor-aandrijving,en samenwerking met Toyota.via youtube.nl (tik in) Image of a hydrogen engine(tik in) How do Hydrogen-Powered Cars Work? Using[Fuel Calls & IC Engines].En dat zullen de Europese Groene Tuinkabouters niet meer tegen kunnen houden.Inzake de verkoop van de Elektrische auto’s kunnen de bekende Blackout’s veroorzaken.En dat zijn de gevolgen daarvan, kan de hele Energie-voorziening van alle Energie-Centale’s in Europa een Blackout geven,(tik in) Mit der Energiewende in den Blackout:geeft weer als de zuivere sinus van de 50 Hz wisselspanning zal doen veranderen(tik in)Stromausfall in Spanien erklärt: Der gröBte Blackout Europas,wat ook in Nederland staat te gebeuren.Dat mijn ingezonden reaktie’s inzake exakte waarheden,en heel serieus worden weergegeven,ziet u via(bronvermelding) ovmagazine.nl ALLE THEMA’S oa ENERGIE en klik op pag 2 en zap naar Onze energiehuishouding moet slimmer,allemaal Technologische informatie wat niet door die tomelose Talk-Show TV praatprogramma’s niet in behandeling zal worden genomen,door oa de NPO/Commerciele presentatoren,want dan moet ook presentatoren kunnen beschikken van een ander niveau,en die over héél veel Technologische Innovatie Innovatie beschikken,en dat is de diffirentiatie tussen het dom houden van de Kabel-kijkers tov de Schotelbezitters in kennis verrijking en dat is heel divers van karakter.Het is feitelijk om te huilen,vandaar de vele frictie’s in in onze gedachtengoed en samenlevingsverbanden ontstaan.Maar het zal mijn tijd wel duren als huidige leeftijd van 80 jaar.Daarnaast mijn laatste bijdragen in de exakte kennis weergaven.Adieu.

    • nog even een aanvulling: waarom voor de kijkcijfers,worden er Show-TV Talk-praatprogramma’s uitgezonden,waar we voor moeten betalen,voor een abonnement,die een niiveau beschikken van een Wasbeer,en de meeste kan aangemerkt worden,als de bekende Papagaaien-cultuur,oa over politiek/oorlogen/woningnood etc. etc..De bekende weinig-zeggende inhouds-vormen,en steeds de bekende gezichten die mijn LG 65″ OLED beeldscherm lopen te vervuilen.Waarom geen onderwerpen die meer aansluiten,het waarom we steeds meer BLACK-OUTS er ontstaan in div delen van Nederland.En waarom waterstof gezien kan worden als de Heilige Graal van de BV Nederland.Voorbeeld via: youtube.nl (tik in) Waterstof Rijnstate Elst.een CEO die het begrijpt,dat er steeds meer stroomnetuitval zal plaatsvinden,en daarom voor de eigen-energie opbrengst,heeft gekozen voor Waterstof-Energie-opwekking.Waarom geen goed Auto TV programma! zoals via VOX.de AUTO MOBIL onderdeel van de Duitse RTL en via de Auto Doktoren veel uitleg inzake de auto-techniek.Via youtube.nl (tik in) Die Autodoktoren,al ruim globaal 20/30 jaar te ontvangen.

    • Daar heb ik nl. helemaal geen zin in. Dingen intikken.

      • Ga voor de inhoud,en niet omdat jij vindt dat het niet kunnen begrijpen van de exakte waarheden.En reageer als je over voldoende Technische kennis beschikt,en geen onzin schrijven op een niveau van een wasbeer.En dat is nu typisch Nederlands,het afzeiken,probeer eerste alles te vertalen in zeer goede beheersing van de zowel de Engelse als de Duitse Taal.Begin nu dan,en het had je opmerking kunnen sieren,in een verstandige Nederlandse Burger.Nu vertaal dan alles,je krijgt alle ruimte,en als je niks intikt,waar heb je het feitelijk over.Wel eens van Respect gehoort!.En je niet afzet over een behoort nieuwe Senioren Generatie,die nog over heel veel kennis beschikken,en dat is heel divers van karakter.Daarnaast hebben we volgens mij,niet op de zelfde School gezeten,dan had je wel gereageerd volgens een ander niveau.Domme Mensen blijven Domme Mensen,omdat ze niet uit hun eigen bekrompen gedachten-goed kunnen begeven,en vooral door hun Narcistische geheugen-stoornis,vaak een eenzaam-leven hebben ontwikkelt.En daarmee kunnen je pillen krijgen,voor meer eigen waarde’s te ontwikkelen.Ik ben nog steeds zeer blij,dat ik in Nederland ben geboren,80 jaar geleden.En mijn Moeder vond mij een zeer bijzondere Baby.En dat is mij altijd bijgebleven.

        • “Daarnaast hebben we volgens mij,niet op de zelfde School gezeten”
          Nee, dat denk ik ook niet.
          Toen ik op school zat wisten we inmiddels dat ‘Ze Germans’ verloren hadden waardoor we zelfstandig naamwoorden nu niet meer met een hoofdletter hoeven te schrijven. Ga met je tijd mee, Hanz.

  2. “ sinds 1996 is Nette Oil de hoofdsponsor van het evenement en heet het de Nette Oil Rally van Finland. Wat dat betreft, is het wel pikant dat Toyota juist deze rally uitkiest om de GR Yaris Rally2 H2 Concept te gaan testen.”
    Juist niet. Waterstoftankende auto’s zijn de natte (Nette?) droom van elke olie-boer, dat houdt ze relevant.
    En waterstof-verbrandende zijn helemaal geweldig, die hebben ook nog eens extra smeermiddelen nodig.

    • Ik vind het prima. Een auto die lekker klinkt, snel te vullen is en wereldwijd is er al infrastructuur die grotendeels herbruikbaar is waardoor H2 uitgerold kan worden zonder dat stroomnetten nog verder overbelast worden.
      Momenteel wordt er al een buttload aan groene stroom weggegooid omdat het net in Nederland dat niet aankan en dan hebben we hier nog eens een supereenvoudige omgeving voor stroom; korte afstanden, geen moeilijk landschap.

      En dat oliemaatschappijen relevant blijven.. ik zie daar ook niet direct een probleem. Als het werkt, dan werkt het.

      Keuze is sowieso altijd goed.

Laat een antwoord achter aan Martin Reactie annuleren

(verplicht)