TopGear stapt net uit de Toyota GR86. In ons julinummer (eind juni in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Toyota GR86
Uitvoering: Premium MT
Locatie: Sevilla en omstreken, en Circuito Monteblanco
Weersomstandigheden: gewoon keihard 30 graden en zon
Jullie hebben ‘GT86’ verkeerd geschreven…
Nee nee. Wel opletten hè. Toyota’s sportieve label GR (van Gazoo Racing) verzorgde de opvolger van het kleine achterwielaandrijvertje. Na de GR Supra en GR Yaris is er nu dus de GR86.
Wat zijn de verschillen met de GT86?
Nou, er zijn er een hoop, maar één springt eruit. Iedereen hield van de GT86, maar ook iedereen vond dat ie meer vermogen kon gebruiken. Niet héél veel meer – dat zou het doel van een klein, handelbaar sportautootje voorbijschieten – maar een beetje extra mocht ie echt wel hebben. Toyota heeft geluisterd: de GR86 heeft 234 pk in plaats van 200, en 250 Nm in plaats van 205. Bovendien komt dat koppel niet helemaal boven in het toerenbereik los, zoals eerst, maar al bij minder dan 4.000 toeren. En daarna houdt het goeddeels aan. Dat maakt een enorm verschil qua rijdbaarheid.
Wat veranderde er nog meer aan de Toyota GR86?
Hij is nog steeds turboloos, maar de inhoud van de viercilinder boxer groeide van 2,0 naar 2,4 liter. Hij heeft ook nog steeds een handgeschakeld zesbakje (of een automaat, maar die mag je vergeten) en weegt gepast weinig: nog geen 1.300 kilo. Toch is hij veel steviger dan voorheen: plus 50 procent qua torsiestijfheid en aan de voorkant zelfs plus 60 procent lateraal.
Rijdt leuk, zeker?
Och, het is een feest. Een dromerige en dartelende dans. Op de heuvelachtige, lege Zuid-Spaanse wegen kunnen we ons geluk niet op. Dan jagen we ‘m over het Circuito Monteblanco en raken we in extase. De lijntjes zijn zo kort, de reacties zo onmiddellijk, hij is zo capabel en toch zo benaderbaar en vriendelijk. En we weten zeker dat het niet alleen híér heerlijk stoeien met ‘m is, maar ook in ons drukke landje. Daar is een licht, niet overdreven krachtig speelkameraadje precies wat je nodig hebt om tussen de files, drempels en flitsers door rotondes aaneen te rijgen.
Wat kost de Toyota GR86?
Hier zul je minder blij van worden. Hij zou minder dan 40 mille moeten kosten, maar moet in ons land 60.995 euro opbrengen. Of 64.495 euro voor de Premium met grotere wielen, betere banden en nog wat goodies. Koop je ook een (best wel) dikke 3-serie voor, bijvoorbeeld. Maar hou je van autorijden en wil je iets puurs en unieks, dan verdient deze Toyota je onverdeelde aandacht.
Lees ons volledige testverslag van de Toyota GR86 in TopGear Magazine 205, vanaf 23 juni in de winkel!
Reacties