
In alle eerlijkheid: dat de Toyota GR86 een klein robijntje van hoop is in het moeras van vuiligheid dat 2022 verder is, mag geen verrassing heten van het kaliber ‘stop de persen, dit breekt het internet’. Laat ik zelfs nog iets eerlijker zijn en bekennen dat ik onze Sportauto van het Jaar 2022, toen ik hem begin mei voor het eerst mocht rijden, niet echt met een open vizier heb benaderd.
Hij móést wat mij betreft geweldig zijn. Ik verwachtte dat ie niets minder dan fantastisch was. Ik eiste dat de overduidelijke minpuntjes van de GT86 – de TopGear Auto van het Jaar in 2012 – verholpen zouden zijn. En tien jaar later deed de GR86 gelukkig precies wat er van hem verlangd werd.
De verbeteringen
Op zijn bredere banden heeft ie een iets minder ‘uitgedaagde’ voetafdruk dan de vorige instapcoupé met achterwielaandrijving van Toyota. De carrosserie is even groot, maar de details zijn mooier – vooral de achterkant en die stoere swoosh in de sideskirt. Als je eenmaal zit, hoef je je niet langer in te houden om het door Toyota zelf ontworpen touchscreen voor z’n kanis te slaan; met Apple CarPlay en Android Auto kun je het huisgemaakte brouwsel nu gewoon compleet omzeilen.
Maar omdat Toyota zijn coupé wel nog steeds voorzag van glimmende, niet erg hoogwaardige plastics is de prijs nou ook weer niet gestegen naar niveaus waar iedereen meteen koortsdromen van krijgt. Omdat ie niet is opgezadeld met allerlei rijmodi en ingewikkelde settings, zit ie in Nederland (het blijft treurig dat we daar blij mee moeten zijn) ‘maar’ net boven de 60k; in België kun je al voor 34.600 euro instappen. Dat wil zeggen: als je er een te pakken kunt krijgen, want vergeet alle vergelijkingen die hem neerzetten als een ‘armeluis-Porsche’; de levertijden lachen inmiddels die van de GT3 RS in hun gezicht uit.
En terecht. Eindelijk heeft de Toyobaru-boxermotor genoeg koppel om het onderstel ook zonder allerlei onverantwoorde ‘Scandinavian flick’-toestanden uit te dagen. Hij maakt ook een minder zeurderig geluid en omdat ie niet langer op Prius-rubber staat, remt en stuurt ie een stuk beter.
Sportauto van het Jaar 2022, maar niet Auto van het Jaar
Hij had wederom Auto van het Jaar kunnen worden – als dat jaar 2016 of 2017 was geweest. Toyota’s nieuwe GR86 is een genot, maar is in feite een mengeling van licht verbeterde delen die één geniaal geheel maken. We zijn absoluut dolblij dat hij er is, maar het perfectioneren van het recept had niet zo lang hoeven en moeten duren. Het is nou ook weer geen ruimteschip, en raketkunde is het ook niet.
Meer van TopGear


Is het terecht dat Toyota de garantieclaim voor deze kapotte motor weigert?

Deze Toyota GR86 is omgebouwd tot elektrische raceauto (voor races van 45 minuten)

De widebodykit op deze Toyota GR86 weegt maar liefst 110 kilo

De nieuwste driecilinder van Toyota produceert 300 pk en draait op synthetische brandstof

Toyota GR86 review: Waarom je snel moet zijn met beslissen

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Door dit trucje kan de grootste autofabrikant zonder boete krachtige benzinemotoren blijven produceren

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Politie waarschuwt dat autodieven op zoek zijn naar één type auto: meerdere per nacht gejat

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Het was niet alleen maar afzien. Dit is waarom 2022 een goed autojaar was

Waarom de Honda Civic Type R onze Auto van het Jaar 2022 is

Dit is de auto waar we het meest naar uitkijken in 2023

Waarom de Opel Astra onze Familiehatchback van het Jaar 2022 is

Waarom de Ferrari 296 GTS onze Supercar van het Jaar 2022 is

Waarom Kia wat ons betreft de Fabrikant van het Jaar 2022 is

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Waarom je morgen deze snelwegen in Nederland beter kunt vermijden

De best verkochte auto ter wereld is nu geen Tesla meer

Vakantiedeal: 3 nummers TopGear voor slechts 15 euro

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

De Cybertruck lijkt een enorme flop te worden, maar kunnen we dat ook zeggen van Tesla?
