Tweestrijd

Toyota doet al een tijdje erg zijn best om General Motors als grootste autofabrikant ter wereld van de troon te stoten. Bij de jongste telling leken de Amerikanen vooralsnog als winnaar uit de bus te komen.

Maar er zit een addertje onder het gras. Het Amerikaanse Automotive News heeft becijferd dat de Amerikanen vorig jaar in totaal weliswaar 9,369 miljoen auto’s hebben verkocht, maar daarvan hadden er een half miljoen een badge van het Chinese Wuling. En in dat bedrijf heeft GM slechts een minderheidsbelang van 34 procent, waardoor dat half miljoen officieel niet mag worden meegeteld. Dat zou betekenen dat GM zijn positie als grootste autofabrikant voor het eerst in 76 jaar kwijtraakt.

Toyota heeft namelijk geen correctie gehad op het totaal verkochte aantal van 9,366 miljoen auto’s. Een snelle rekensom leert dan dat GM geen marginale voorsprong heeft van 3.000 auto’s, maar een riante achterstand van bijna 500.000 auto’s. En dat is toch wel behoorlijk schokkend.

Het bewijst nog maar eens dat zelfs een fabrikant als General Motors niet alleen maar op de thuismarkt kan vertrouwen om de grootste te blijven. Langzaamaan gaan opkomende automarkten als China en Rusland een belangrijker rol spelen in deze toch wel kinderachtige tweestrijd. Het komende jaar zal het ook interessant zijn om te zien of Toyota het toch al groeiende marktaandeel in de Verenigde Staten verder kan uitbouwen. De Amerikanen hebben er echter alle vertrouwen in dat de kansen dit jaar zullen keren. Daarvoor wordt – vreemd genoeg – een stevig beroep gedaan op Saab, terwijl ook veel energie zal worden gestoken in bijvoorbeeld de Chevrolet Malibu en de Cadillac CTS. De vraag is alleen of dat genoeg zal zijn.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws