De gekke Aussies bij StreetFX Motorsport waren het spuugzat slechts 552 pk uit de standaard boxermotor te krijgen. Dus besloten ze het wat rigoureuzer aan te pakken door het hart van de Nissan GT-R te transplanteren. De standaard V6 pompt er iets meer dan 550 pk uit (afhankelijk van het bouwjaar). Daar schiet je weinig mee op, dus moest de zescilinder flink aangepakt worden voordat hij in de GT86 mocht. De motorinhoud werd gewijzigd en de turbo’s werden vervangen door grotere exemplaren. Het resultaat is een Toyota GT86 met GT-R-motor en meer dan 1.000 pk.
Eet een Toyota GT86 met GT-R-motor geen tandwielen?
Dat gaat een standaard versnellingsbak inderdaad niet leuk vinden, dus moest er een sequentiële versnellingsbak komen. Albin, de fabrikant van de versnellingsbakken in alle Australische V8 Supercars, had wel iets moois liggen. Via de bak gaat het vermogen via een versterkt Mustang-differentieel naar de achterwielen.
Toen was het tijd om de monsterlijke V6 in de auto te hangen. En wondelijk genoeg paste het! Zelfs de motorkap kon gewoon nog dicht. Zelfs de airco werkt nog. Oh, en StreetFX monteerde ook nog maar wel even een rolkooi. Niet heel onverstandig.
De Toyota GT86 is inmiddels de favoriete keuze van knutselgrage autogekkies. Zo worden de driftcompetities binnenkort opgeleukt met een Toyota GT86 met Ferrari-V8.
Foto’s: StreetFX Motorsport
Reacties