Wat hebben de koffer van een 16-jarig modemeisje en het motorruim van een Toyota GT86 met elkaar gemeen? Beide zijn zo gevuld dat er geen föhn meer bij past. Dat is tenminste wat de ingenieurs van Toyota ons vertelden toen de GT86 net verscheen: no way dat je er een turbo op kon schroeven. Er was domweg geen ruimte meer voor. Zeiden ze.
Hadden de techneuten maar even gebabbeld met de heren van KK Performance. Die stouwen gewoon vier turbo’s onder de motorkap. Oh, en acht extra cilinders. Ja, wat je ziet is een Toyota GT86 met quadturbo V12.
De Toyota GT86 met quadturbo V12 komt – uiteraard – uit de Verenigde Arabische Emiraten. De motor komt uit de Toyota Century en is de enige V12 die Japan ooit voortbracht. De machtige 5,0-liter 1GZ-FE kreeg er ook nog wat mooie rode lak en koolstofvezeldelen voor stijlpunten bij.
Leuk en aardig, maar hoeveel pk produceert de Toyota GT86 met quadturbo V12?
Eh, ja. Dat antwoord blijven we je verschuldigd. Het is veilig om te stellen dat de Toyota GT86 geen ‘reasonably fast car‘ meer is, maar een ‘bloody fast car’. Als hij het vermogen überhaupt op de weg krijgt.
i-dtec 3 heeft op 7 april 2017 geschreven:
Hiervan heb ik gedroomd, een 12 cilinder met vier turbo’s erop.
Wel heb ik die gestopt in een denkbeeldige sedan die ik nu wel op papier getekend heb. Een auto die het op moet nemen tegen een S klasse 63AMG.
Maar met een doel: Een luxe sedan die over de 400 km/h kan. Het is weer iets anders dan dat het altijd maar moet in een hypercar.