
Wat hebben de koffer van een 16-jarig modemeisje en het motorruim van een Toyota GT86 met elkaar gemeen? Beide zijn zo gevuld dat er geen föhn meer bij past. Dat is tenminste wat de ingenieurs van Toyota ons vertelden toen de GT86 net verscheen: no way dat je er een turbo op kon schroeven. Er was domweg geen ruimte meer voor. Zeiden ze.
Hadden de techneuten maar even gebabbeld met de heren van KK Performance. Die stouwen gewoon vier turbo’s onder de motorkap. Oh, en acht extra cilinders. Ja, wat je ziet is een Toyota GT86 met quadturbo V12.
De Toyota GT86 met quadturbo V12 komt – uiteraard – uit de Verenigde Arabische Emiraten. De motor komt uit de Toyota Century en is de enige V12 die Japan ooit voortbracht. De machtige 5,0-liter 1GZ-FE kreeg er ook nog wat mooie rode lak en koolstofvezeldelen voor stijlpunten bij.
Leuk en aardig, maar hoeveel pk produceert de Toyota GT86 met quadturbo V12?
Eh, ja. Dat antwoord blijven we je verschuldigd. Het is veilig om te stellen dat de Toyota GT86 geen ‘reasonably fast car‘ meer is, maar een ‘bloody fast car’. Als hij het vermogen überhaupt op de weg krijgt.
Eén reactie op “Toyota GT86 met quadturbo V12 doet het onmogelijke”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze betaalbare roadtrip door Engeland kost je maar 350 euro

In Fast 9 gaat er echt een Toyota door de ruit

Subaru Outback beklimt Toyota GT86

Tweede generatie GT86/BRZ van Toyota en Subaru

Geen Toyota GT86 in Nederland meer

Door dit trucje kan de grootste autofabrikant zonder boete krachtige benzinemotoren blijven produceren

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Politie waarschuwt dat autodieven op zoek zijn naar één type auto: meerdere per nacht gejat

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt

Waarom won Norris terwijl Piastri sneller was? En wat gebeurde er nu met Verstappen?

Hiervan heb ik gedroomd, een 12 cilinder met vier turbo’s erop.
Wel heb ik die gestopt in een denkbeeldige sedan die ik nu wel op papier getekend heb. Een auto die het op moet nemen tegen een S klasse 63AMG.
Maar met een doel: Een luxe sedan die over de 400 km/h kan. Het is weer iets anders dan dat het altijd maar moet in een hypercar.