TopGear stapt net uit de Toyota Hilux Invincible met dubbele cabine. In de komende editie van het magazine vind je het complete testverslag, hier vast de highlights.

Testobject: Toyota Hilux
Uitvoering: Dubbele Cabine Van 2.8 D-4D 4WD Automaat Invincible
Locatie: Gewoon in Nederland
Weersomstandigheden: Herfstig weer, zoals we in de zomer inmiddels gewend zijn

De Toyota Hilux Invincible, is dat niet dubbelop?

Het is inderdaad alsof je de ‘A2 met linksplakkersgarantie’ of ‘Lang Leve de Liefde met ongemakkelijke momenten’ aanprijst – het is een eigenschap die al synoniem staat aan de Hilux. Het is een auto die je in alle uithoeken van de wereld tegenkomt bij de meest uiteenlopende beroepen en idealen. Als deze verdeelde aardbol het over één ding eens zou moeten laten worden, dan is het de goede reputatie van de Toyota Hilux.

Niet wat overdreven?

Sowieso kunnen we de onverwoestbaarheid van deze auto niet testen in de korte tijd die we hebben, dus dat moeten we maar voor lief nemen. Het is bijna ironisch dat uitgerekend deze Hilux Invincible een kapotte zekering had. Alsof Toyota zichzelf gejinxt had met de uitvoeringsnaam. Uiteraard niet de schuld van de Toyota, maar waarschijnlijk een goedkope AliExpress-telefoonoplader van de vorige bestuurder. Het is zelfs zo’n kleine klacht dat het bijna kinderachtig van ons is om erover te beginnen.

En hoe is zo’n Toyota Hilux Invincible in Nederland?

In Nederland kun je de Hilux vrij gunstig op grijs kenteken kopen; dan moet je ondernemer zijn en een achterbank is verboden. Dan kun je of een grote laadbak nemen, of een dubbele cabine zonder achterbank (en een tussenmuurtje). De goedkoopste is met net geen 20.000 euro (zonder belastingen) zo’n 6.000 euro duurder dan een Opel Combo, en dan rij je toch wel wat stoerder. Deze Invincible gaat trouwens richting de 40.000 euro ex. voor de ondernemer. Voor de particulier kost ie 108.995 euro voor de dubbele cabine mét achterbank op geel kenteken. Wel moet je echt een liefhebber zijn of de auto gebruiken waarvoor hij bedoeld is.

Hoezo dan?

Wij reden de Toyota Hilux Invincible onbeladen, op wat platgetrapte kartonnen dozen na. Dan is de bladvering achter toch wat stuiterig. Je zit contant te hobbelen, zelf op de snelweg. Ook is de pick-up net zo lang als een Bentley Flying Spur. Zijn 5,3 meter is op sommige Nederlandse parkeerplaatsen wat lastig in een vak te prakken. Wel voel je je in de kolos tussen alle verstandige Nederlandse gebakjes oppermachtig. Niets dat we iets te compenseren hebben (heus), maar soms is het leuk om dat wel te doen.

Is ie een beetje snel?

De 0-100-tijd is rond de 10 seconden met vocale ondersteuning van een lekker ouderwets klinkende diesel. Overigens is de 2,8-liter viercilinder gewoon nieuw. De conventionele automaat schakelt op z’n gemakje door de toeren. Verder is het heel prettig en relaxt rijden. De leren stoelen zitten prima, de zitpositie is best en de JBL-audio is een fijne toevoeging. Als personenauto is het misschien niet de beste keuze, maar als je een ruige bedrijfsauto zoekt, is het zeker geen slechte keuze.

Lees onze volledige rijtest van de Toyota Hilux Invincible in TopGear Magazine 195, vanaf 26 augustus in de winkel!

Reacties

  • Paul heeft op 16 augustus 2021 geschreven:

    Wij gebruiken hem inmiddels al ruim 20.000km
    700 kg in de laadbak, dus van stuiteren is geen sprake.op veel punten voldoet ie prima, veel positieve reacties van mensen die m mooi of stoer vinden. De navigatie bediening is matig, ver beneden een gewone tomtom. Verbruik vergeleken met zelfde werk en omstandigheden met de Isuzu dmax met 180 pk valt wel tegen.25% verschil vindt ik veel. Ook de onderhoudsinterval 15.000 km is voor ons vaak

    Reageer
  • Paul heeft op 16 augustus 2021 geschreven:

    Wij gebruiken hem inmiddels al ruim 20.000km
    700 kg in de laadbak, dus van stuiteren is geen sprake.op veel punten voldoet ie prima, veel positieve reacties van mensen die m mooi of stoer vinden. De navigatie bediening is matig, ver benden een gewone tomtom. Verbruik vergeleken met zelfde werk en omstandigheden met de Isuzu dmax met 180 pk valt wel tegen.25% verschil vindt ik veel. Ook de onderhoudsinterval 15.000 km is voor ons vaak

    Reageer
  • Bertus Gasklep heeft op 16 augustus 2021 geschreven:

    ‘Getest in Nederland’
    …met een Turks kenteken in de Nederlandse Alpen…?

    • Redactie TopGear heeft op 16 augustus 2021 geschreven:

      De wonderen van persfotografie!

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)