
De Toyota Hilux kom je overal ter wereld tegen. Zowel de goeieriken als de slechteriken rijden met de pick-up naar de uiteinden van de wereld, ook naar plekken waar het elektriciteitsnetwerk nauwelijks stabiel genoeg is om een tandenborstel op te laden. Laat staan een EV. Als je in deze contreien de uitstoot wilt verlagen, dan kun je niet vertrouwen op een laadpaal.
Dat maakt de Toyota Hilux de perfecte auto voor waterstof. Voor de stedelijke kilometers kun je heel aardig uit de voeten met een elektrische auto, want een laadpaal is nooit ver weg. Waar de boel minder ontwikkeld is, zou je wellicht beter een waterstoftank kunnen neerzetten om de voertuigen te voorzien van brandstof.
600 kilometer en achterwielaandrijving
Deze Toyota Hilux op waterstof is nog een prototype. Het merk monteert de aandrijflijn van de Mirai en drie waterstoftanks die zorgen voor een geschatte actieradius van 600 kilometer. Een brandstofcel zet de waterstof om in elektriciteit en de auto rijdt dan verder elektrisch. In een eerdere rendering is te zien dat er achterin één elektromotor ligt.
Het kostte Toyota drie weken om een Hilux om te bouwen naar waterstof. Dit jaar willen ze nog negen exemplaren bouwen om er rigoureus mee te gaan testen. Voorlopig kun je nog geen Toyota Hilux op waterstof kopen. In Nederland levert Toyota de Hilux alleen maar met een dieselmotor. Het merkt werkt ook aan een volledig elektrische uitvoering.
Meer van TopGear


Dit onbekende model is waarschijnlijk de betrouwbaarste Volkswagen ooit gebouwd

Dit kost het om de Toyota Hilux op waterstof vol te tanken (voor 600 km)

Deze Toyota Hilux is gebouwd om elektrische auto’s in parkeergarages te blussen

Toyota pakt door en bouwt een Corolla Cross en Hilux op waterstof

Toyota Hilux veroorzaakt geheel onverwachts enorme ravage op de weg

Deze auto wordt naast de Toyota RAV4 het meest gestolen in Nederland

Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Door dit trucje kan de grootste autofabrikant zonder boete krachtige benzinemotoren blijven produceren

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Doorbraak: wetenschappers ontdekken manier om voor 170.000 jaar aan waterstof uit de grond te halen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Hoe de Belastingdienst per ongeluk de Nederlandse wegen veiliger heeft gemaakt

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

GP Manager 2 uit 1996 was een racegame waar je niet mocht racen

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Auto laten draaien voor de airco? Bij deze merken mag je dat nooit zomaar doen

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?
