De Toyota Hilux kom je overal ter wereld tegen. Zowel de goeieriken als de slechteriken rijden met de pick-up naar de uiteinden van de wereld, ook naar plekken waar het elektriciteitsnetwerk nauwelijks stabiel genoeg is om een tandenborstel op te laden. Laat staan een EV. Als je in deze contreien de uitstoot wilt verlagen, dan kun je niet vertrouwen op een laadpaal.

Dat maakt de Toyota Hilux de perfecte auto voor waterstof. Voor de stedelijke kilometers kun je heel aardig uit de voeten met een elektrische auto, want een laadpaal is nooit ver weg. Waar de boel minder ontwikkeld is, zou je wellicht beter een waterstoftank kunnen neerzetten om de voertuigen te voorzien van brandstof.

600 kilometer en achterwielaandrijving

Deze Toyota Hilux op waterstof is nog een prototype. Het merk monteert de aandrijflijn van de Mirai en drie waterstoftanks die zorgen voor een geschatte actieradius van 600 kilometer. Een brandstofcel zet de waterstof om in elektriciteit en de auto rijdt dan verder elektrisch. In een eerdere rendering is te zien dat er achterin één elektromotor ligt.

Het kostte Toyota drie weken om een Hilux om te bouwen naar waterstof. Dit jaar willen ze nog negen exemplaren bouwen om er rigoureus mee te gaan testen. Voorlopig kun je nog geen Toyota Hilux op waterstof kopen. In Nederland levert Toyota de Hilux alleen maar met een dieselmotor. Het merkt werkt ook aan een volledig elektrische uitvoering.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)