
De Toyota Hilux kom je overal ter wereld tegen. Zowel de goeieriken als de slechteriken rijden met de pick-up naar de uiteinden van de wereld, ook naar plekken waar het elektriciteitsnetwerk nauwelijks stabiel genoeg is om een tandenborstel op te laden. Laat staan een EV. Als je in deze contreien de uitstoot wilt verlagen, dan kun je niet vertrouwen op een laadpaal.
Dat maakt de Toyota Hilux de perfecte auto voor waterstof. Voor de stedelijke kilometers kun je heel aardig uit de voeten met een elektrische auto, want een laadpaal is nooit ver weg. Waar de boel minder ontwikkeld is, zou je wellicht beter een waterstoftank kunnen neerzetten om de voertuigen te voorzien van brandstof.
600 kilometer en achterwielaandrijving
Deze Toyota Hilux op waterstof is nog een prototype. Het merk monteert de aandrijflijn van de Mirai en drie waterstoftanks die zorgen voor een geschatte actieradius van 600 kilometer. Een brandstofcel zet de waterstof om in elektriciteit en de auto rijdt dan verder elektrisch. In een eerdere rendering is te zien dat er achterin één elektromotor ligt.
Het kostte Toyota drie weken om een Hilux om te bouwen naar waterstof. Dit jaar willen ze nog negen exemplaren bouwen om er rigoureus mee te gaan testen. Voorlopig kun je nog geen Toyota Hilux op waterstof kopen. In Nederland levert Toyota de Hilux alleen maar met een dieselmotor. Het merkt werkt ook aan een volledig elektrische uitvoering.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit onbekende model is waarschijnlijk de betrouwbaarste Volkswagen ooit gebouwd

Dit kost het om de Toyota Hilux op waterstof vol te tanken (voor 600 km)

Deze Toyota Hilux is gebouwd om elektrische auto’s in parkeergarages te blussen

Toyota pakt door en bouwt een Corolla Cross en Hilux op waterstof

Toyota Hilux veroorzaakt geheel onverwachts enorme ravage op de weg

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Het grootste automerk ter wereld verkoopt nauwelijks elektrische auto’s, behalve in één land

De vernieuwde Toyota Corolla: minder koeien, maar ook minder paarden

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

Hekel aan elektrisch rijden? Koop dan deze waterstofauto bij Domeinen voor weinig

Waterstof is nog springlevend, dat bewijst deze Hyundai Initium

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Toyota heeft een briljante manier om waterstof te ’tanken’

De Renault Embleme is een prachtige waterstofauto die 1.000 kilometer actieradius haalt

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Cybertruck in de uitverkoop: is de bizarre Tesla nu mislukt?

Ford heeft een handig foefje gevonden om de pick-up goedkoop in Nederland te houden

Het populairste automerk in Nederland verkoopt ook de lelijkste auto van dit moment

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
