Verschillende automerken durven al wat dichter bij de oever te komen. Andere wagen het zelfs al om een teentje in het koude water te stoppen. En Toyota? Dat trekt al jaren baantjes alsof het niets is. Hun Mirai met brandstofcel verkeert al in zijn tweede generatie, en laatst kwam ook een GR Corolla met een verbrandingsmotor die op het spul liep. Nu zijn ook de mainstream-jongens aan de beurt: de Corolla Cross en Hilux.
Het Toyota Corolla Cross H2 Concept heeft al wat tests in de echte wereld ondergaan en wordt deze winter nog verder doorontwikkeld in zijn thuisland. Het prototype gebruikt verschillende onderdelen uit voorgaande waterstofauto’s. Zo heeft ie dezelfde 1,6-liter waterstofturbomotor als de GR Corolla en de tank van de Mirai.
Investering in waterstof door de overheid
Diezelfde tank ligt ook in de aangepaste Hilux met brandstofcel. De investeringen van Toyota in waterstof worden voor een deel gefinancierd door de Britse overheid. Verschillende media melden dat Toyota 11,3 miljoen pond (13 miljoen euro) aan financiering binnenhaalde, waarvan 5,6 miljoen pond (bijna 6,5 miljoen euro) van de staat.
De tests met de Hilux en Corolla Cross maken deel uit van Toyota’s voornemen om meer waterstofauto’s aan de man te brengen. ‘Het is nu nog niet te zeggen of de [verbrandings]technologie ver genoeg ontwikkeld is voor straatauto’s, maar er is zonder twijfel een duidelijke kans in autosport’, zegt Toyota. Binnenkort dus ook een GR86, Supra of GT3-racer op waterstof? Of misschien zelfs wel een drifter? We wachten rustig af.
Reacties