
Toyota is druk aan het experimenteren met waterstof. Voor de openbare weg zijn er prototypes van de Corolla Cross en Hilux en er is zelfs al een restomod van de AE86 op H2. Ook op het circuit test Toyota met het goedje. Vorig jaar deed een GR Corolla op waterstof mee aan de 24 uur van Fuji. Tevens racet Toyota met waterstof op de onverharde wegen bij het rallyrijden in de WRC.
De Toyota GR Yaris H2 die je hierboven ziet heeft het Japanse merk ingeschreven voor een paar WRC-evenementen. Het rallymonstertje heeft ten opzichte van de straatversie een verstevigde ophanging en waterstofverbrandingsmotor. Deze motor tuft alleen water uit de pijpjes, terwijl hij oogt en klinkt als een normale rallyauto.
Het nadeel van rally rijden met waterstof
Toch is er volgens de baas van het WRC-team van Toyota, Jari-Matti Latvala, nog wat winst te behalen: ‘De [afstand] is het grootste ding. Er zijn natuurlijk de brandstoftanks. Je hebt grote tanks nodig, maar we hebben op hetzelfde moment ook al hybrides in de [WRC] auto’s, dus ik denk niet dat dat een probleem moet zijn’, zegt hij tegenover Autosport.
Volgens Latvala zijn er twee manieren om waterstof te gebruiken: ‘Je kunt het gas onder druk hebben of een vloeibare versie. De vloeibare versie zou echt iets kunnen zijn, maar dat heeft nog wat meer tijd nodig. Ik denk dat we nog een paar jaar aan ontwikkeling nodig hebben.’
Hetzelfde gevoel als een verbrandingsmotor
Hij legt ook uit waarom waterstof de harten zal veroveren van menig raceliefhebber. ‘Voor mij is het geweldige ding aan waterstof dat het hetzelfde gevoel geeft als een normale verbrandingsmotor en je hebt het geluid. Je kunt zien dat er iets uit de uitlaat komt, maar het is een soort van onzichtbaar en schoon’, zegt de teambaas. Wat zie jij liever? Deze waterstof GR Yaris of liever een race-Supra op eFuels?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Het grootste automerk ter wereld verkoopt nauwelijks elektrische auto’s, behalve in één land

De vernieuwde Toyota Corolla: minder koeien, maar ook minder paarden

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

Lancia onthult de extra snelle Lancia HF met 240 pk (en kondigt Delta HF aan)

VIDEO: Luister hoe de vijfcilinder van de Audi Sport Quattro in een tunnel klinkt

Aan deze betaalbare rally in Afrika mag je alleen meedoen met een oude Renault Twingo

VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk

Lancia wil terug in de rallysport, maar wel onder één voorwaarde

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

Hekel aan elektrisch rijden? Koop dan deze waterstofauto bij Domeinen voor weinig

Waterstof is nog springlevend, dat bewijst deze Hyundai Initium

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Toyota heeft een briljante manier om waterstof te ’tanken’

De Renault Embleme is een prachtige waterstofauto die 1.000 kilometer actieradius haalt

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Er zijn slechts vier automerken die géén verlies maken op hun elektrische auto’s – dit zijn ze

Deze bloedmooie Lancia Stratos-kloon kost net zoveel als een Volkswagen Golf Variant

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit
