
Toyota is druk aan het experimenteren met waterstof. Voor de openbare weg zijn er prototypes van de Corolla Cross en Hilux en er is zelfs al een restomod van de AE86 op H2. Ook op het circuit test Toyota met het goedje. Vorig jaar deed een GR Corolla op waterstof mee aan de 24 uur van Fuji. Tevens racet Toyota met waterstof op de onverharde wegen bij het rallyrijden in de WRC.
De Toyota GR Yaris H2 die je hierboven ziet heeft het Japanse merk ingeschreven voor een paar WRC-evenementen. Het rallymonstertje heeft ten opzichte van de straatversie een verstevigde ophanging en waterstofverbrandingsmotor. Deze motor tuft alleen water uit de pijpjes, terwijl hij oogt en klinkt als een normale rallyauto.
Het nadeel van rally rijden met waterstof
Toch is er volgens de baas van het WRC-team van Toyota, Jari-Matti Latvala, nog wat winst te behalen: ‘De [afstand] is het grootste ding. Er zijn natuurlijk de brandstoftanks. Je hebt grote tanks nodig, maar we hebben op hetzelfde moment ook al hybrides in de [WRC] auto’s, dus ik denk niet dat dat een probleem moet zijn’, zegt hij tegenover Autosport.
Volgens Latvala zijn er twee manieren om waterstof te gebruiken: ‘Je kunt het gas onder druk hebben of een vloeibare versie. De vloeibare versie zou echt iets kunnen zijn, maar dat heeft nog wat meer tijd nodig. Ik denk dat we nog een paar jaar aan ontwikkeling nodig hebben.’
Hetzelfde gevoel als een verbrandingsmotor
Hij legt ook uit waarom waterstof de harten zal veroveren van menig raceliefhebber. ‘Voor mij is het geweldige ding aan waterstof dat het hetzelfde gevoel geeft als een normale verbrandingsmotor en je hebt het geluid. Je kunt zien dat er iets uit de uitlaat komt, maar het is een soort van onzichtbaar en schoon’, zegt de teambaas. Wat zie jij liever? Deze waterstof GR Yaris of liever een race-Supra op eFuels?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Toyota Land Cruiser 250: zo gedraagt ie zich in het terrein (review)

Met dit handige foefje kan de Toyota GR Corolla 50 km/u harder rijden

Dit is het grootste automerk ter wereld (en ze verkopen nauwelijks EV’s)

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

Lancia onthult de extra snelle Lancia HF met 240 pk (en kondigt Delta HF aan)

VIDEO: Luister hoe de vijfcilinder van de Audi Sport Quattro in een tunnel klinkt

Aan deze betaalbare rally in Afrika mag je alleen meedoen met een oude Renault Twingo

VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk

Lancia wil terug in de rallysport, maar wel onder één voorwaarde

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

Hekel aan elektrisch rijden? Koop dan deze waterstofauto bij Domeinen voor weinig

Waterstof is nog springlevend, dat bewijst deze Hyundai Initium

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Toyota heeft een briljante manier om waterstof te ’tanken’

De Renault Embleme is een prachtige waterstofauto die 1.000 kilometer actieradius haalt

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Deze bekende modelnaam uit het verleden komt weer terug naar Nederland

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom er vanaf volgende week mysterieuze camera’s verschijnen langs de snelwegen (die geen flitsers zijn)

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien
