Toyota is druk aan het experimenteren met waterstof. Voor de openbare weg zijn er prototypes van de Corolla Cross en Hilux en er is zelfs al een restomod van de AE86 op H2. Ook op het circuit test Toyota met het goedje. Vorig jaar deed een GR Corolla op waterstof mee aan de 24 uur van Fuji. Tevens racet Toyota met waterstof op de onverharde wegen bij het rallyrijden in de WRC.
De Toyota GR Yaris H2 die je hierboven ziet heeft het Japanse merk ingeschreven voor een paar WRC-evenementen. Het rallymonstertje heeft ten opzichte van de straatversie een verstevigde ophanging en waterstofverbrandingsmotor. Deze motor tuft alleen water uit de pijpjes, terwijl hij oogt en klinkt als een normale rallyauto.
Het nadeel van rally rijden met waterstof
Toch is er volgens de baas van het WRC-team van Toyota, Jari-Matti Latvala, nog wat winst te behalen: ‘De [afstand] is het grootste ding. Er zijn natuurlijk de brandstoftanks. Je hebt grote tanks nodig, maar we hebben op hetzelfde moment ook al hybrides in de [WRC] auto’s, dus ik denk niet dat dat een probleem moet zijn’, zegt hij tegenover Autosport.
Volgens Latvala zijn er twee manieren om waterstof te gebruiken: ‘Je kunt het gas onder druk hebben of een vloeibare versie. De vloeibare versie zou echt iets kunnen zijn, maar dat heeft nog wat meer tijd nodig. Ik denk dat we nog een paar jaar aan ontwikkeling nodig hebben.’
Hetzelfde gevoel als een verbrandingsmotor
Hij legt ook uit waarom waterstof de harten zal veroveren van menig raceliefhebber. ‘Voor mij is het geweldige ding aan waterstof dat het hetzelfde gevoel geeft als een normale verbrandingsmotor en je hebt het geluid. Je kunt zien dat er iets uit de uitlaat komt, maar het is een soort van onzichtbaar en schoon’, zegt de teambaas. Wat zie jij liever? Deze waterstof GR Yaris of liever een race-Supra op eFuels?
Reacties