
Elektrische crossovers zijn niet de meest spannende auto’s. Integendeel: Je zit relatief hoog, ze zijn vaak op comfort afgestemd en bovendien vrij zwaar. Prima als je auto zoekt om mee te forensen, maar niet om eens lekker ondeugend te doen op een B-weggetje. Misschien brengt de Lexus RZ550e F-Sport daar verandering in. Want ja, dit is een elektrische crossover, maar eentje waarbij rijplezier centraler moet staan. Kijk, dat zien wij graag natuurlijk. Het leven is te kort om in saaie auto’s te rijden.
Qua uiterlijk kun je de RZ550e F-Sport overal van betichten, maar niet dat het een muurbloempje is. Of de combinatie en de styling in combinatie met de zwarte motorkap een goede is, mag je zelf bepalen. Naast de zwarte motorkap is er ook een zwart dak. Het is overigens een optie, als je een bepaalde vorm van smaakontwikkeling hebt, kun je ook gewoon een enkele lakkleur bestellen.
Hoeveel power heeft de Lexus RZ550e F-Sport dan eigenlijk?
Belangrijker is de techniek van de Lexus RZ550e F-Sport. Want het is een soort van sportief topmodel. Het is niet een ‘echt’ F-sport-model, zoals de IS-F en GS-F destijds waren. Dat soort modellen maakt Lexus sowieso niet meer. Het is, net als de Lexus IS500 F-Sport, dus een verregaand sportieve aankleding met aangename prestaties. De Lexus RZ550e F-Sport heeft twee elektromotoren, eentje op de vooras en een op de achteras. Deze leveren samen precies 408 pk.

Dat lijkt misschien een willekeurig getal, maar het is precies 300 kW. De prestaties worden niet vermeld, maar we gaan ervan uit dat het wel snor zit met 408 pk. We zijn benieuwd hoe het chassis is en hoe goed de schakelfunctie werkt. In de Hyundai Ioniq 5 (die een soortgelijke functie heeft), is het kunstmatig maar alsnog vermakelijk. De besturing is aangepast en zou nu preciezer en sneller moeten zijn. We zijn er alleen niet over uit of de vorm van het stuurwiel iets toevoegt.
Ook de rest van het RZ-gamma is verbeterd
Naast de Lexus RZ550e F-Sport is er nog meer RZ-nieuws. De complete range is namelijk vernieuwd. De RZ heeft geen facelift gekregen zoals zijn Toyota-broeder, de bZ4x. Het koetswerk en interieur blijven vrijwel ongewijzigd; er komen echter wel nieuwe aandrijflijnen. Instappen die je met de RZ350e, die 224 pk heeft. De RZ500e heeft 380 pk en de 550e dus nog een beetje meer. Qua vermogen onderscheidt Lexus zich dus duidelijk van Toyota.
Lees ook: Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels
Het accupakket van de Lexus RZ is geen onbekende. Het is namelijk de nieuwe 77 kWh-batterij die we ook al zagen in de Toyota C-HR+ en de bZ4x. Bij die twee hebben de instappers slechts 11 kW DC-laden, bij de Lexus RZ is het altijd 22 kW. Snelladen gaat tot 150 kW. De RZ550e komt naar Nederland en vrij snel ook: na de zomervakantie.