TopGear stapt net uit de nieuwe elektrische Lexus RZ 450e. In ons komende nummer (dat eind deze maand verschijnt) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Lexus RZ 450e
Uitvoering: Executive Line
Locatie: Aix-en-Provence en omstreken
Weersomstandigheden: droog, zonnig en een graadje of 14

Is dit de eerste vol-elektrische Lexus?

Nee, wel opletten hè. Dat was de UX 300e. Dit is wel de eerste Lexus-EV die op een eigen elektrisch platform is gebouwd. Hij deelt het met de Toyota bZ4X en de Subaru Solterra.

Dus deze is hetzelfde, maar dan met leer?

Weer mis. Hij heeft geen leer, maar synthetische leerachtige bekleding. En verder: kijk eens naar ’m. Lexus noemt het Radiant Design en wij vinden het eigenlijk best geslaagd. Die puntjes (hoorntjes?) aan het dak zijn wat vreemd, maar het geheel oogt lekker futuristisch en dat mag best.

Hoe is de Lexus RZ 450e vanbinnen?

Lekker Lexus: stil, comfortabel, fraai vormgegeven. De materiaalkeuze is hier en daar wat twijfelachtig, maar over het algemeen is ie keurig. Grote schermen, nog best wat fysieke knoppen, een glazen panoramadak dat met een druk op de knop ondoorzichtig wordt. En hij is rúím, zeker achterin.

En de techniek?

De Lexus RZ 450e heeft altijd vierwielaandrijving, met een elektromotor op elke as. Samen leveren ze 313 pk en stuwen ze ’m van 0 naar 100 in 5,6 seconden en naar een top van 160 km/u. Er komt in 2025 een versie met een yoke en een steer-by-wire systeem met variabele stuuruitslag dat nooit meer dan een kwart draai vereist. Werkt wonderbaarlijk goed, maar voor nu testen we de RZ 450e met conventionele stuurinrichting.

Hoe rijdt dat?

Ontspannen. Het is een en al rust in het interieur, de RZ komt indien nodig vlot uit de hoek en voelt zowaar vrij lichtvoetig aan, ondanks zijn gewicht van 2.150 kilo. Je kunt hooguit een probleem hebben met zijn actieradius: op papier tussen de 395 en 440 kilometer, in de praktijk lijkt 300 aannemelijker. Evengoed, als je niet dagelijks in één ruk naar Parijs wilt rijden, heb je aan deze RZ een heerlijke luxe-EV. Hij is er vanaf 67.495 euro en verschijnt in het najaar op de weg.

Onze volledige rijtest van de Lexus RZ 450e lees je in TopGear Magazine 214; vanaf 23 maart in de winkel.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)