Toyota schroeft jaarlijks ruim 9,5 miljoen voertuigen in elkaar en staat bij elk betrouwbaarheidsonderzoek ergens bovenaan. Je zou bijna denken dat het automerk volleerd is als het gaat om het bouwen van auto’s, maar toch kan zelfs een veteraan als Toyota wat leren. Zelfs van een groentje als Tesla. Het grootste automerk ter wereld noemt de Tesla Model Y zelfs een ‘kunstwerk’.

Automotive News spreekt met bestuursleden (die graag anoniem blijven) van Toyota nadat het Japanse automerk een Tesla Model Y uit elkaar heeft gehaald ter analyse. De auto’s van concurrenten bestuderen is overigens heel gebruikelijk. De medewerkers van Toyota concluderen dat de Tesla ‘een werkelijk kunstwerk’ is. Ze noemen de auto ‘ongelofelijk’.

Toyota is onder de indruk van productiemethodes

Dat medewerkers van Toyota toegeven dat ze iets van Tesla kunnen leren is op z’n minst opmerkelijk te noemen. Als het gaat om bouwkwaliteit, is Tesla eerder de tegenpool van Toyota. In ieder geval qua reputatie, want ook Tesla timmert tegenwoordig hard aan de weg. In dit geval gaat het ook niet per se om betrouwbaarheid, maar om de manier van produceren.

Tesla is een relatief jong automerk en heeft alles met een frisse blik kunnen benaderen. Van de auto tot de manier van produceren: alles is nieuw. Bij de Tesla Model Y hebben de ingenieurs van Toyota blijkbaar slimmigheden gespot die de productie sneller of goedkoper maken. Bij elektrische auto’s, die door de batterij al duur genoeg zijn, is het essentieel om de kosten te drukken.

Toyota is in ieder geval geïnspireerd geraakt door Tesla. Een van de bestuursleden zegt: ‘We hebben een nieuw platform nodig dat als een blanco vel is ontworpen. Het is een totaal andere productiefilosofie [bij Tesla].’ Welke wijzigingen Toyota gaat doorvoeren in de productielijnen, dat is niet bekend. Mogen we alvast een voorzetje doen voor de term ‘Supra-charger’?

Reacties

  • Kaspar heeft op 8 maart 2023 geschreven:

    Boeiend. Toyota ken ik inderdaad als degelijk en betrouwbaar. Waar voor je geld. Tesla als een budget auto met briljante software en technologische hoogstandjes, maar nog steeds een budget wagen waar je wel een klein kapitaal voor neertelt. Heb vele Tesla’s gezien en ook vele van binnen gezien of in gereden. Wat een ellende! De afwerking is vaak onvoorstelbaar slecht (in nieuwere modellen is het fors verbeterd, maar nog steeds ondermaats) en er zijn heel vaak grote problemen met vervolgens matige klantenservice om het op te lossen. Zelfs al meerdere collega’s die op een goede dag heel de Tesla niet konden opstarten. Foutmelding in het scherm, moest op de sleepwagen! Bij andere merken EV’s hoor ik dat soort dingen praktisch nooit…

    • @Kaspar heeft op 9 maart 2023 geschreven:

      Volgens Maarten kan dat éééécht niet. Waarschijnlijk komt er weer een verhaal van 10 kantjes met allerlei flut ‘argumenten’ die zijn zogenaamde gelijk bewijzen.

      Reageer
    Reageer
  • Nooit meer Tesla heeft op 1 maart 2023 geschreven:

    Nog nooit zo vaak gezeik gehad met een auto als met mijn S. Of eigenlijk mijn voormalige S. De leaseperiode zit er eindelijk op en nu een heerlijke EQS. Nooit weer zo’n plastic prutsauto met waardeloze service.

    • Dave heeft op 2 maart 2023 geschreven:

      Heb niet persé iets met Tesla, maar voel toch de behoefte om te onderschrijven dat de S natuurlijk hun eerste volume-product was. Er zitten vast een hoop iteraties tussen jouw S en de huidige Y, waardoor het best waarschijnlijk is dat dat écht een betere auto is dan de jouwe was.

      • @Dave heeft op 2 maart 2023 geschreven:

        Tesla scoort bij J.D. Power nog altijd ver beneden gemiddeld, dus kennelijk hebben ze in al die jaren weinig geleerd. Daarnaast loopt de merktrouwheid jaar op jaar terug en is die in de VS inmiddels beneden gemiddeld in de industrie. Dus ook daar geldt dat waarschijnlijk steeds meer mensen klaar zijn met Tesla.

        • Maarten heeft op 2 maart 2023 geschreven:

          Ik heb toen mijn model 3 wegens een terugroepactie nieuwe draagarmen kreeg ook een model S ‘loaner’ gehad. Dat was helaas het eerste model. Vond het ook geen fijne auto. Nou was deze als loaner natuurlijk afgeragd, maar veel piepen, kraakjes, los stuurgevoel, weinig power, rook ook muf, waarschijnlijk vochtproblemen. Het was niet een auto waar ik blij van werd.

          Laatst in een 2021 model gezeten en dat was gewoon een heel fijne, comfortabele en snelle auto. Kijk ernaar uit om het 2023 model te zien.

          Verder is de EQS natuurlijk een prachtige auto. Dat wil zeggen, de koets en de afwerking, dure materialen etc. Prachtig. Wordt je blij van. Hoewel die lichtstrips vor mij bizar kamperig overkomen. Gelukkig kunnen die gewoon uit.

          Maar waar legacy autobouwers tekort komen is de integratie met IT systemen. Ik zie af en toe schermpjes die gewoon triest zijn. Het ziet er traag uit, reageert laggy en de refreshrates zijn geregeld < 30 FPS of de resolutie is diep triest.. Weet je niet wat dat überhaupt betekend dan mis je ook niets en ben je heel blij met je EQS of BMW I4 etc

          De nieuwe generatie mensen wil gewoon de beste tech in zowel hardware als software. Hoeveel luxe en opsmuk er is is steeds minder belangrijk. De oudere generatie hecht waarde aan andere zaken.

          • Paul Pieters heeft op 2 maart 2023 geschreven:

            “De nieuwe generatie mensen wil gewoon de beste tech in zowel hardware als software. Hoeveel luxe en opsmuk er is is steeds minder belangrijk. De oudere generatie hecht waarde aan andere zaken.”
            Alleen de religieuze volgelingen van Musk vinden dit. Echte mensen willen een goede auto. En dat is geen Tesla, zo blijkt keer op keer.

          Reageer
        • mashell heeft op 2 maart 2023 geschreven:

          Tesla is dan ook meer een religie (een aanbeden on feilbare leider, blind fanatisme door de gelovigen, sterke bekeringsdrang, met de mantel der liefde bedekken van slechte eigenschappen) dan een automerk. Na de hype blijven alleen de volgelingen over.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Expert heeft op 1 maart 2023 geschreven:

    J.D.Power does not agree. 2023 survey:

    “Tesla officially included for the first time: Tesla is included in the industry VDS calculation this year for the first time, with a score of 242 PP100. However, because Tesla does not allow J.D. Power access to owner information in the states where that permission is required by law, Tesla vehicles remain ineligible for awards.”

    Average is 186 PP 100, so Tesla is well below average, which is why they actively prevent JD.Power from obtaining data on their vehicles.

    • Ouch heeft op 1 maart 2023 geschreven:

      Pijnlijke cijfers. Je zou maar een ton neerleggen en dan de betrouwbaarheid van een Fiat uit de jaren 80 hebben.

      Reageer
    • maarten heeft op 1 maart 2023 geschreven:

      Snap je zelf dat stuk wel?
      Je quote een bedrijf dat surveys doet bij gebruikers of ze tevreden zijn over hun auto na 3 jaar ownership. Hier laten ze hun logica op los en daar komt een getal uit dat je kan gebruiken om verschillende merken te vergelijken.
      Zaken als, heb je irritaties bij het gebruik van het infotainment systeem worden bijvoorbeeld gemeten.

      Dit artikel gaat over engineers die auto’s bouwen en bij Toyota werkzaam zijn. Volgens hun is de Tesla die ze eind 2022 hebben geanalyseerd, (helemaal uit elkaar gehaald om alles te analyseren, tot de lasnaden aan toe. En vinden het a piece of art en subliem, te zeggen, onderhuids.

      Verregaand geïntegreerd, ongecompliceerd, zeer weinig onnodige onderdelen, redundantie waar nodig, etc etc.

      Als mensen uit de auto industrie, dit zeggen over een concurrent, dan zegt dat veel.

      Het is trouwens erg logisch dat Tesla geen persoonsgegevens van Tesla rijders verstrekt aan dit bureau om ze te kunnen laten survey’en.

      • Peter heeft op 1 maart 2023 geschreven:

        Die Maarten komt weer recht praten wat krom is. Vermoeiend hoor.

        Reageer
      • Trol buster heeft op 1 maart 2023 geschreven:

        Alternative facts, verdraaien, keiharde leugens. Maarten maakt het niet uit. Hoeveel krijg je betaald voor die Tesla promotie?

        • Kloksgewijs heeft op 2 maart 2023 geschreven:

          Bedreigt in uw bestaande kennis/gevoel blijkbaar.
          Toyota heeft dit zelf aangegeven.
          Wat zijn daar “alternative facts, verdraaien, keiharde leugens” aan?

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan Kaspar Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear