
Waarom zou je alles slopen en opnieuw beginnen, als je ook kunt verbeteren wat er al is? Terwijl de rest van de autowereld massaal stekkers installeert en kabels uitrolt, komt Toyota met een andere strategie. Niet terug naar de tekentafel, maar doorontwikkelen. Zo willen ze jouw oude auto toekomstproof maken met duurzame benzine, oftewel eFuel. En Toyota is er niet alleen in: Subaru, Mazda, Suzuki en Daihatsu doen ook mee. Op benzine rijden, maar dan zonder schuldgevoel.
Wat zijn eFuels precies? Het is geen brandstof gemaakt van linksdraaiende haveryoghurt, maar synthetische benzine die je kunt maken uit waterstof en CO₂. Dat laatste halen ze gewoon uit de lucht, en de waterstof komt uit hernieuwbare bronnen. Het mooie: de CO₂ die je uitstoot bij het rijden, heb je eerder al uit de lucht gehaald. De uitstoot onder de streep? Eigenlijk niets. Daarom noemen ze het ook wel ‘CO₂-neutraal’.
De productie is nog kleinschalig. Eneos maakt nu ongeveer één vat per dag in een testfabriek, maar de ambitie ligt een stuk hoger. Porsche is ook al een flinke tijd bezig met het ontwikkelen van eFuels. Het Duitse sportautomerk ziet het vooral als een manier om klassiekers op de weg te houden in een duurzamere toekomst. In theorie kan elke benzineauto ook draaien op de synthetische peut. Voorlopig is de prijs per liter nog fors vergeleken met normale benzine.
Je oude Corolla als klimaatheld
Wat Toyota eigenlijk zegt: je hoeft niet per se een stekkerauto te kopen om ‘groen’ te rijden. De auto die al op je oprit staat, kan gewoon blijven. Gooi er straks synthetische brandstof in en je rijdt CO₂-neutraal. Geen laadstress, geen wachtrijen bij snellaadstations en geen nieuwe auto van 60.000 euro nodig (met alle nodige uitstoot). Zeker in landen waar elektrisch rijden nog niet zo hard gaat, is dit een alternatief dat werkt. Niet morgen, maar wel snel.
Lees ook: Volgens Porsche zijn eFuels net zo schoon als een EV
Dat Toyota niet volledig meegaat in de EV-hype, is inmiddels bekend. Ze doen wel mee, maar op hun eigen tempo – en met meer opties. Ze zien elektrische auto’s als een stukje van de puzzel, niet als het complete plaatje. eFuels, waterstof, hybrides: alles moet naast elkaar kunnen bestaan. En daar kun je van alles van vinden, maar het is in elk geval geen blind kuddegedrag. Wat je ook rijdt, Toyota wil dat je straks kunt blijven rijden. Zónder dat de planeet eraan onderdoor gaat.
Toyota rijdt nu op eFuels in Osaka
Japanse automerken zoals Subaru, Suzuki, Daihatsu, Mazda en Toyota zullen deze brandstoffen demonstreren tijdens de Expo 2025 in Osaka. Ze hebben een vloot auto’s neergezet die als shuttles ingezet worden. Alle auto’s rijden op de klimaatneutrale eFuels van Eneos. Spectaculair? Nee, eigenlijk niet. Deze auto’s gedragen zich – als het goed is – exact hetzelfde als wanneer ze op normale benzine zouden rijden. En dat is wat je wilt, toch?
Waarom wordt er niet meer op gas ontwikkeld
Het is schoon en goedkoper dan benzine , alleen waarom dezelfde wegenbelasting als een diesel auto.
Milieu? Nee de autolobby praat de politiek naar meer verkoop van nieuwe modellen. En dan verzinnen we iets ” milieuvriendelijks” . Ik rijd al sinds 1994 in de zelfde auto ( citroen DS uit 1972 op LPG). Mijn directe milieueffect is laag, maar mijn ecologische footprint is nog veel beter. Laat je niet belazeren door de koopwaanzin
De enige juiste, doordacht toekomst-gerichte strategie. Er wordt tenminste rekening gehouden met de bestaande situatie alsook iedereen ter wereld waar nood is aan mobiliteit met haalbare voorzieningen en infrastructuur.
Co2 neutraal misschien, maar wat met de rest van de schadelijke uitlaatgassen?
Maak eFuels goedkoper,stop met EV´s die zwaar/duur/nooit lange afstanden kunnen rijden/brandgevaarlijk zijn.Japanse merken hebben groot gelijk dat ze zweren bij benzinemotoren,nu de zuinige,koppelrijke dieselmotor nog ´eerherstel´ geven en bye bye Chinese BYD(nightmare?),Zeekr(Zeikerds?)Wie wil een auto met Cinese spyware over mijn lijk jongens..
Meer dan 20 jaar geleden ontwikkelde Toyota de eerste hybride auto. Ook toen werd er honend over geschreven. Inmiddels zijn de ontwikkelingen door Toyota ingezet, doorgegaan. En zie talloze merken hebben nu ook hybride auto,s. Dat elektrische auto,s milieuvriendelijk zijn is ten dele waar. De grondstoffen, de elektriciteit die opgewekt moet worden is ook belastend voor milieu. Toyota hoeft zich niet opnieuw te bewijzen. Zij kijken veel breder naar mogelijkheden. Daarbij komt het zig zag beleid van huidig kabinet. Elektrische auto is voor de ,gewone man, niet te betalen.
Een beetje de boel voor de gek houden zo. Blijft bijdragen aan de opwarming van de aarde want meer rekenkundige truc dan daadwerkelijk verminderen Co2. Liever waterstof verbranding. Geeft ook verbrandingsmotor effect en juist geen vervuiling mits groene waterstof. Maar ja, we wachten liever met oplossen tot het water aan de lippen staat….
En ondertussen veel, heel veel, geld verdienen!
Het aantal verkeersdoden in 1990 met een auto was ongeveer 750. In 2024 was dat 220. Er is wel een stijging de laatste jaren van het aantal fietsers dat overlijdt, wat met name komt doordat e-fietsen een stuk sneller gaan dan gewone fietsen, wat met name voor ouderen een probleem is. Van alle verkeersdoden was in 2000 18% boven de 70 en dat is nu 42%. Van alle fietsers die overlijden, is dit in 30% van de gevallen zonder dat er iemand anders bij betrokken is.
De redenatie dat EV’s zorgen voor meer verkeersdoden, is op geen enkele manier te onderbouwen vanuit de data.
Aan alle ev liefhebbers, niet iedereen is fan van een ev, ik bijvoorbeeld krijg altijd koppijn in zo een magnetron op wielen, een ev is prima maar niet voor iedereen waanom altijd nieuwe autos kopen terwijl je oude nog prima is dat is tevens ook extreem vervuilend. Die ev hype is begrijpelijk maar niet de enige oplossing. Ik ben een echte auto liefhebber maar sinds de ev vind ik autos zielloos en doelloos allemaal het zelfde. All die veiligheids meuk die trouwens levens gevaarlijk zijn er komen jaarlijks meer verkeers slachtoffers bij je zou zeggen dat dat minder zou moeten zijn. Totota is een merk dat het begrijpt
Dit is zo ongeveer de 78e keer dat je die leugens verteld. Stop er eens mee.
Krampachtige reactie van de oude wereld om vast te houden aan oude gewoontes. Dezelfde houding heeft veel bedrijven als Nokia en Blockbuster de kop gekost. E-fuels zijn voorlopig nog een utopie, en gezien de kosten vooral geschikt voor scheepvaart en luchtvaart. Voor personenauto’s is het onzinnig, zeker nu er al ≥800V EV’s rijden en je binnen 10 minuten weer 500km verder kan rijden. De efficiëntie van een EV (90%) zal ook altijd beter zijn dan een verbrandingsmotor op e-fuel (30%). Je kan dat ook zelfs beter die waterstof die je eerst maakt direct in een fuel cell stoppen.
Wat een onzin. Die oliemaatschappijen kunnen toch gewoon die synthetische brandstof gaan maken.
Goed bezig, je niet blind staren op een paard en keuzes aanbieden die het best bij de persoonlijke wensen van de consument passen
De andere japanse merken? Daar is toyota groot aandeelhouder van!
De duitsers maakten in WO 2 al synthetische brandstof uit steenkool!
Dus eigenlijk niks nieuws!
We hadden de toekomst al in handen met de hybride techniek. Waarom moest alles in 5de versnelling direct overgaan op elektrisch? Gelukkig is er Toyota op de wereld die niet blind meegaat met de groene onzin van de politiek, maar daadwerkelijk ook zelfs iets toevoegt. Elektrisch is boodschappenwagentje, hooguit woon-werkverkeer en zeker lang niet zo groen als ze voordoen. De productie is meer vervuilend, laden van stroom welke vaak opgewekt wordt in kolencentrales. Hoeveel zijn er niet afgefikt? Hoeveel aanpassingen aan het net, opgraven, ingraven, netcongestie. De totale schade wat deze voertuigen echt hebben gemaakt, de impact? Stop die groene leugen!!
Accepteren de machtige olie maatschappijen dit wel, elke nieuwe vinding werd vertraagd of tegengehouden in het verleden.
Misschien deze partijen bij de plannen betrekken zodoende kan er op een snellere manier geproduceerd worden.
Dit is de toekomst
Kom maar op met e-Fuels. Graag met octaangetal 102.