Porsche: 'Synthetische brandstof zo schoon als EV'

Porsche werkt aan zeer schone synthetische brandstoffen

Foto('s): TopGearSynthetische brandstoffen Porsche 911 Turbo S (992) (2020) (Rood) vs Porsche 911 Turbo 993 (1995) (geel)
Foto('s): TopGearPorsche 911 Turbo S (992) (2020) (Rood) vs Porsche 911 Turbo 993 (1995) (geel)
Foto('s): PorschePorsche 911 GT3 992 (2021)
Foto('s): Screenshot YouTubeSinger ACS
Foto('s): PorschePorsche Cayenne GTS Coupe
Synthetische brandstoffen Porsche 911 Turbo S (992) (2020) (Rood) vs Porsche 911 Turbo 993 (1995) (geel)
Porsche 911 Turbo S (992) (2020) (Rood) vs Porsche 911 Turbo 993 (1995) (geel)
Porsche 911 GT3 992 (2021)
Singer ACS
Porsche Cayenne GTS Coupe

Afgelopen weekend keken we toe hoe zo’n vijf liter oude olie wegliep uit de motor en vijf liter verse olie weer in de motor verdween. De bougies konden nog even, maar zouden binnenkort ook aan de beurt zijn. Tegelijkertijd moest er eventjes naar de actieve koolstoffilter gekeken worden, want daar zou iets mis mee zijn. Bij zo’n beurtje waar van alles vervangen moet worden, realiseer je je dat zo’n elektrische auto toch best z’n voordelen heeft. De techniek is simpeler en minder onderhoudsgevoelig. Anderzijds was het wel weer erg fijn om daarna binnen vijf minuten een volle tank te hebben en zelf schakelend weg te rijden.

Daarom is het fijn dat er een toekomst in het verschiet lijkt te liggen voor zowel EV’s als brandstofmotoren. Porsche start volgend jaar proeven met iets dat ze ‘eFuel’ noemen. Deze synthetische brandstoffen zouden onder de streep net zo veel uitstoot veroorzaken als elektrische auto’s. Het doel is om deze brandstof zo te ontwikkelen, dat er geen aanpassingen nodig zijn aan het voertuig. Zo zou een Porsche 911 GT3 net zo lief zijn voor de ijsbeertjes als een elektrische Porsche Taycan.

In een gesprek met Evo Magazine zegt Dr. Frank Walliser van Porsche dat de synthetische brandstof voor een CO2-reductie van 85 procent zorgt. Als je dan zou kijken naar de totale CO2-productie bij het gebruik van een elektrisch voertuig (dus ook de productie en het opwekken van de stroom) zou je ongeveer gelijk uitkomen. De ontwikkeling van de synthetische brandstof is nog in volle gang; Porsche verwacht 130.000 liter te produceren in 2022.

Is de synthetische brandstof te laat?

Diverse automerken en overheden hebben al plannen klaarliggen om de verkoop van brandstofauto’s te stoppen. Ford verkoopt vanaf 2030 geen benzineauto’s meer in Europa, bijvoorbeeld. Je zou kunnen zeggen dat de synthetische brandstoffen daarom te laat komen. Je moet echter niet vergeten dat de bestaande benzineauto’s niet zomaar verdwijnen. Er rijden momenteel meer dan 1 miljard auto’s rond op onze aardbol, en veel mensen blijven graag peut tanken. Misschien is het dus niet de redding van de brandstofauto, maar wel reddingsboei voor de bestaande auto’s.

Reacties
  1. Auke zegt op 2 juli 2021 om 23:52:

    met elektrise Auto’s Zou Ik Niet De Bergen In Gaan Want in Frankrijk Kan Je Niet Over Al Stoppen En Duitsland Geld Het Zelfde Nutte Loos

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken