
Ken je het sprookje van de Tesla Model 3 die 4 procent bijtelling had in 2019? Vijf jaar later, klokslag 12 uur, verandert dit leaseliefje in een doodgewone auto met 22 procent bijtelling. En dat betekent dat jij op zoek kunt gaan met een spreekwoordelijk glazen muiltje om er een privatelease-prinsesje van te maken. Want met een beetje geluk worden de Model 3’s spotgoedkoop in de private lease.
De brakke metafoor in deze inleiding behoeft wat uitleg. Aan het einde van 2019 arriveerde de Tesla Model 3 in Nederland en leaserijders die er nog snel eentje regelden, kregen vijf jaar lang slechts 4 procent bijtelling. De run op de auto was enorm en daardoor raken bijna 30.000 Tesla Model 3’s dit jaar allemaal hun leasevoordeel kwijt en komen dus op de tweedehandsmarkt terecht.
Als de tweedehandsmarkt ineens overspoeld wordt met één soort model, dan gaan de prijzen omlaag. Het is een erg simpel gevalletje vraag-aanbod. De ANWB voorspelde afgelopen december dat je in 2024 een gebruikte Tesla Model 3 kunt rijden in de private lease voor 300 tot 350 euro in de maand en onze collega’s van AutoReview haalden deze voorspelling afgelopen weekend nog eens aan.
Wat kost een tweedehands Tesla Model 3 in de private lease nu?
De prijzen beginnen inmiddels in de buurt te komen. Als je een contract afsluit voor 72 maanden en maximaal 5.000 kilometer per jaar aflegt (wat niet héél veel is), dan kun je bij verschillende aanbieders zoals Occasion-Lease of LeasePlan nu al terecht voor ongeveer 400 euro per maand. En dan moeten de eerste leaseliefjes hun 4 procent bijtelling nog kwijtraken.
Bijna is het maandbedrag nog lager
Het aanbod Tesla’s gaat alleen maar groter worden, dus de prijzen zullen ongetwijfeld nog gaan zakken. Jammer is de catalogusprijs van de Model 3 in 2019 nog niet zo laag was als ie nu is, want je loopt daardoor voor oudere exemplaren 2.000 euro zakgeld mis van de overheid; de SEPP voor gebruikte auto’s is alleen voor EV’s die nieuw goedkoper waren dan 45.000 euro.
Wil je een tweedehands Tesla Model 3 rijden in de private lease, dan kun je misschien het beste nog even wachten. De afleveringen kwamen rustig op gang in 2019 en per maand kwamen er steeds meer bij; in december werden er 11.000 geregistreerd. In de loop van dit jaar komen er dus steeds meer bij en wordt het aanbod dus groter. Overigens is er geen garantie dat de prijzen op dat moment gaan kelderen: als de vraag naar gebruikte modellen hoog is, dan zal de prijs niet zakken.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
8 reacties op “Je kunt dit jaar een Tesla Model 3 rijden voor slechts 300 euro per maand”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De budget-Tesla komt volgend jaar eindelijk – en de prijs is op een creatieve manier laag gehouden

Dumpprijzen: Tesla Model 3 is nu bijna de helft goedkoper dan een nieuwe Volkswagen Polo

Met deze spulletjes maak van je Tesla-leasebak eindelijk een BMW M3-killer

Veel haters zullen blij zijn als de horen wat de minst betrouwbare (jonge) auto van dit moment is

De Model 3 wordt spotgoedkoop, hier moet je op letten bij aanschaf

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren

Ik vind online nog niks voor rond de 300 euro occasions. ANWB zit op minimaal 450, anders sites iets lager. Maar ja 5.000km per jaar is te weinig ga je naar 10.000km zit je op 530 per maand met 60 maanden contract.
Duur of niet duur, we zijn sowieso een probleem aan het creëren! Het electra-netwerk kan het nu al niet aan! 🥴
Bijtelling gaat naar 16% over de eerste 30k, restwaarde is 22%.
Zo lang de auto in het buitenland schaars is – en dat is zo – stroomt het water naar het laagste punt. Daarnaast is de kwaliteit van de auto na vijf jaar discutabel en dat alles voor EUR 400 / maand. Dat kan niet ‘uit’. Dus is het beter om de auto’s snel naar het buitenland verkopen. Weg ermee!, a la Model S.
EDIT: bedankt, aangepast!
Februari 2019 waren ze er al.
Die zullen massaal in de export gaan, net als met de Model S hiervoor gebeurde.
Nope, de model S was nog te duur voor particulieren, de model 3 is dat niet.