
Ken je het sprookje van de Tesla Model 3 die 4 procent bijtelling had in 2019? Vijf jaar later, klokslag 12 uur, verandert dit leaseliefje in een doodgewone auto met 22 procent bijtelling. En dat betekent dat jij op zoek kunt gaan met een spreekwoordelijk glazen muiltje om er een privatelease-prinsesje van te maken. Want met een beetje geluk worden de Model 3’s spotgoedkoop in de private lease.
De brakke metafoor in deze inleiding behoeft wat uitleg. Aan het einde van 2019 arriveerde de Tesla Model 3 in Nederland en leaserijders die er nog snel eentje regelden, kregen vijf jaar lang slechts 4 procent bijtelling. De run op de auto was enorm en daardoor raken bijna 30.000 Tesla Model 3’s dit jaar allemaal hun leasevoordeel kwijt en komen dus op de tweedehandsmarkt terecht.
Als de tweedehandsmarkt ineens overspoeld wordt met één soort model, dan gaan de prijzen omlaag. Het is een erg simpel gevalletje vraag-aanbod. De ANWB voorspelde afgelopen december dat je in 2024 een gebruikte Tesla Model 3 kunt rijden in de private lease voor 300 tot 350 euro in de maand en onze collega’s van AutoReview haalden deze voorspelling afgelopen weekend nog eens aan.
Wat kost een tweedehands Tesla Model 3 in de private lease nu?
De prijzen beginnen inmiddels in de buurt te komen. Als je een contract afsluit voor 72 maanden en maximaal 5.000 kilometer per jaar aflegt (wat niet héél veel is), dan kun je bij verschillende aanbieders zoals Occasion-Lease of LeasePlan nu al terecht voor ongeveer 400 euro per maand. En dan moeten de eerste leaseliefjes hun 4 procent bijtelling nog kwijtraken.
Bijna is het maandbedrag nog lager
Het aanbod Tesla’s gaat alleen maar groter worden, dus de prijzen zullen ongetwijfeld nog gaan zakken. Jammer is de catalogusprijs van de Model 3 in 2019 nog niet zo laag was als ie nu is, want je loopt daardoor voor oudere exemplaren 2.000 euro zakgeld mis van de overheid; de SEPP voor gebruikte auto’s is alleen voor EV’s die nieuw goedkoper waren dan 45.000 euro.
Wil je een tweedehands Tesla Model 3 rijden in de private lease, dan kun je misschien het beste nog even wachten. De afleveringen kwamen rustig op gang in 2019 en per maand kwamen er steeds meer bij; in december werden er 11.000 geregistreerd. In de loop van dit jaar komen er dus steeds meer bij en wordt het aanbod dus groter. Overigens is er geen garantie dat de prijzen op dat moment gaan kelderen: als de vraag naar gebruikte modellen hoog is, dan zal de prijs niet zakken.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
8 reacties op “Je kunt dit jaar een Tesla Model 3 rijden voor slechts 300 euro per maand”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De budget-Tesla komt volgend jaar eindelijk – en de prijs is op een creatieve manier laag gehouden

Dumpprijzen: Tesla Model 3 is nu bijna de helft goedkoper dan een nieuwe Volkswagen Polo

Met deze spulletjes maak van je Tesla-leasebak eindelijk een BMW M3-killer

Veel haters zullen blij zijn als de horen wat de minst betrouwbare (jonge) auto van dit moment is

De Model 3 wordt spotgoedkoop, hier moet je op letten bij aanschaf

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Nederlanders schamen zich niet echt voor een Tesla, zijn wel voorzichtig met Chinese EVs

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

De ‘laatste echte Opel ooit’ kun je ergens op de wereld gewoon nog nieuw kopen

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Ik vind online nog niks voor rond de 300 euro occasions. ANWB zit op minimaal 450, anders sites iets lager. Maar ja 5.000km per jaar is te weinig ga je naar 10.000km zit je op 530 per maand met 60 maanden contract.
Duur of niet duur, we zijn sowieso een probleem aan het creëren! Het electra-netwerk kan het nu al niet aan! 🥴
Bijtelling gaat naar 16% over de eerste 30k, restwaarde is 22%.
Zo lang de auto in het buitenland schaars is – en dat is zo – stroomt het water naar het laagste punt. Daarnaast is de kwaliteit van de auto na vijf jaar discutabel en dat alles voor EUR 400 / maand. Dat kan niet ‘uit’. Dus is het beter om de auto’s snel naar het buitenland verkopen. Weg ermee!, a la Model S.
EDIT: bedankt, aangepast!
Februari 2019 waren ze er al.
Die zullen massaal in de export gaan, net als met de Model S hiervoor gebeurde.
Nope, de model S was nog te duur voor particulieren, de model 3 is dat niet.