
Ken je het sprookje van de Tesla Model 3 die 4 procent bijtelling had in 2019? Vijf jaar later, klokslag 12 uur, verandert dit leaseliefje in een doodgewone auto met 22 procent bijtelling. En dat betekent dat jij op zoek kunt gaan met een spreekwoordelijk glazen muiltje om er een privatelease-prinsesje van te maken. Want met een beetje geluk worden de Model 3’s spotgoedkoop in de private lease.
De brakke metafoor in deze inleiding behoeft wat uitleg. Aan het einde van 2019 arriveerde de Tesla Model 3 in Nederland en leaserijders die er nog snel eentje regelden, kregen vijf jaar lang slechts 4 procent bijtelling. De run op de auto was enorm en daardoor raken bijna 30.000 Tesla Model 3’s dit jaar allemaal hun leasevoordeel kwijt en komen dus op de tweedehandsmarkt terecht.
Als de tweedehandsmarkt ineens overspoeld wordt met één soort model, dan gaan de prijzen omlaag. Het is een erg simpel gevalletje vraag-aanbod. De ANWB voorspelde afgelopen december dat je in 2024 een gebruikte Tesla Model 3 kunt rijden in de private lease voor 300 tot 350 euro in de maand en onze collega’s van AutoReview haalden deze voorspelling afgelopen weekend nog eens aan.
Wat kost een tweedehands Tesla Model 3 in de private lease nu?
De prijzen beginnen inmiddels in de buurt te komen. Als je een contract afsluit voor 72 maanden en maximaal 5.000 kilometer per jaar aflegt (wat niet héél veel is), dan kun je bij verschillende aanbieders zoals Occasion-Lease of LeasePlan nu al terecht voor ongeveer 400 euro per maand. En dan moeten de eerste leaseliefjes hun 4 procent bijtelling nog kwijtraken.
Bijna is het maandbedrag nog lager
Het aanbod Tesla’s gaat alleen maar groter worden, dus de prijzen zullen ongetwijfeld nog gaan zakken. Jammer is de catalogusprijs van de Model 3 in 2019 nog niet zo laag was als ie nu is, want je loopt daardoor voor oudere exemplaren 2.000 euro zakgeld mis van de overheid; de SEPP voor gebruikte auto’s is alleen voor EV’s die nieuw goedkoper waren dan 45.000 euro.
Wil je een tweedehands Tesla Model 3 rijden in de private lease, dan kun je misschien het beste nog even wachten. De afleveringen kwamen rustig op gang in 2019 en per maand kwamen er steeds meer bij; in december werden er 11.000 geregistreerd. In de loop van dit jaar komen er dus steeds meer bij en wordt het aanbod dus groter. Overigens is er geen garantie dat de prijzen op dat moment gaan kelderen: als de vraag naar gebruikte modellen hoog is, dan zal de prijs niet zakken.
8 reacties op “Je kunt dit jaar een Tesla Model 3 rijden voor slechts 300 euro per maand”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De budget-Tesla komt volgend jaar eindelijk – en de prijs is op een creatieve manier laag gehouden

Dumpprijzen: Tesla Model 3 is nu bijna de helft goedkoper dan een nieuwe Volkswagen Polo

Met deze spulletjes maak van je Tesla-leasebak eindelijk een BMW M3-killer

Veel haters zullen blij zijn als de horen wat de minst betrouwbare (jonge) auto van dit moment is

De Model 3 wordt spotgoedkoop, hier moet je op letten bij aanschaf

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Waarom het automerk van Elon Musk alsnog beter is dan het automerk van Jeff Bezos

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Met dit slimme trucje van Google Maps bespaar je geld als je met de auto op vakantie gaat

Het CJIB gaat wegens foutje verkeersboetes terugbetalen – deze boetes komen in aanmerking

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Bij jouw volgende auto moet je misschien zelfs extra betalen voor achterlichten

Ik vind online nog niks voor rond de 300 euro occasions. ANWB zit op minimaal 450, anders sites iets lager. Maar ja 5.000km per jaar is te weinig ga je naar 10.000km zit je op 530 per maand met 60 maanden contract.
Duur of niet duur, we zijn sowieso een probleem aan het creëren! Het electra-netwerk kan het nu al niet aan! 🥴
Bijtelling gaat naar 16% over de eerste 30k, restwaarde is 22%.
Zo lang de auto in het buitenland schaars is – en dat is zo – stroomt het water naar het laagste punt. Daarnaast is de kwaliteit van de auto na vijf jaar discutabel en dat alles voor EUR 400 / maand. Dat kan niet ‘uit’. Dus is het beter om de auto’s snel naar het buitenland verkopen. Weg ermee!, a la Model S.
EDIT: bedankt, aangepast!
Februari 2019 waren ze er al.
Die zullen massaal in de export gaan, net als met de Model S hiervoor gebeurde.
Nope, de model S was nog te duur voor particulieren, de model 3 is dat niet.