Tom Walkinshaw heeft een CV in de autowereld dat niet op een A4’tje past. Zijn bedrijf TWR (Tom Walkinshaw Racing) werkte mee aan de geweldige Jaguar XJR-11, kocht het Arrows F1-team en contracteerde er de kersverse wereldkampioen Damon Hill en TWR won verschillende keren op Le Mans. Daarnaast had TWR veel invloed bij de bouw van geweldige straatauto’s zoals de Jaguar XJ220 en XJ220S. Een legendarisch merk dus waar vandaag nieuw leven in wordt geblazen.
De waslijst met übercoole auto’s van TWR gaat maar door: de Renault Clio V6, Aston Martin DB7, Jaguar XJR-raceauto’s en XJR-15 voor op de weg, de Volvo C70 Coupé (oké, die is iets minder cool, maar nog steeds geen lelijk eendje). Helaas overleed Thomas Walkinshaw in 2010 aan complicaties als gevolg van kanker. Zoon Fergus bouwt nu voort op de nalatenschap van zijn vader door weer auto’s te gaan bouwen onder de TWR-naam.
TWR gaat door zoals vroeger
In het persbericht belooft TWR ‘op maat gemaakte auto’s’ te gaan bouwen maar ook samen te werken met marktleiders om zo ‘het potentieel van onze producten te maximaliseren’. Het herboren bedrijf doet nog wat geheimzinnig over de nieuwe auto. Uit de teaser hieronder valt vrij weinig op te maken. Op tekstueel vlak geeft TWR wel het een en ander vrij.
Dit is het zijaanzicht van de wielkast rechtsachter, denken we | Foto: © TWR
‘In een snel veranderend landschap waar zoveel moderne performance-auto’s worden gedomineerd door elektronische systemen, wil TWR de analoge rijervaring beschermen en perfectioneren’, zegt het merk. Klinkt als ‘boe elektromotoren, lang leven verbrandingsmotoren’, maar dan moeilijk geformuleerd. En inderdaad: na een vraag van TopGear Nederland bevestigt TWR dat het eerste model een verbrandingsmotor krijgt.
Wat voor motor het precies gaat worden, wil TWR nog niet vertellen. Wanneer we de eerste echte beelden van de nieuwe TWR zullen zien, vertelt het merk ook nog niet. Wel belooft TWR de beelden ‘snel’ met ons te delen. Dan volgen ook meteen wat details over de auto. Uiteindelijk moeten de auto’s van TWR een balans zijn van ‘performance, stijl, functionaliteit en kwaliteit’. We zijn benieuwd.
Reacties