Dit worden de toekomstige '90s klassiekers (denken we)

Als de '80s straks niet meer hot zijn

'90s klassiekers: Opel Tigra
Foto('s): Opel

Pin ons er niet op vast, maar we hebben een vermoeden: deze ogenschijnlijk doodnormale auto’s uit de ’90s zijn de klassiekers van de toekomst. Als The Weeknd straks klaar is met z’n synthesizers en drumcomputers en we weer een beetje zijn uitgekeken op de jaren tachtig, wordt het daaropvolgende decennium onze nieuwe popcultuurfascinatie. Trainingspakken in paars en turquoise, skatebikes, Nakatomi en de auto’s uit je jeugd – waarvan sommige inmiddels de oldtimerleeftijd bijna hebben bereikt.

Voor de duidelijkheid: we zijn de Ferrari F355, Porsche 993 en BMW E36 M3 niet vergeten. Maar dat die auto’s populair zijn en blijven, dat weet iedereen wel. Nee, het gaat ons hier om de vergeten modellen die je bijna niet meer ziet, maar die tekenend waren voor de periode. Gewaagde styling, slimme ideeën, doortimmerde techniek – je komt het allemaal tegen in deze lijst met toekomstige klassiekers uit de ’90s.

Mazda 323F

Ooit fleurden ze overal het straatbeeld op, nu moet je ze met een vergrootglas zoeken. De 323F was een extra sportieve hatchback van Mazda, een cool alternatief voor de brave c-segmenters van toen. Hij zag eruit alsof ie 280 km/u kon, en ook al was dat niet zo, de illusie was voldoende. En hij had klapkoplampen – wat wil je nog meer?

'90s klassiekers: Mazda 323FFoto('s): Mazda

Ford Focus (eerste generatie)

Een baanbrekend design, en bovendien een fantastisch sturende auto die vele harten voor zich wist te winnen. Maar zoals veel goede Fords werd ie na verloop van tijd zo goedkoop dat mensen ‘m aftrapten en afdankten. Heb je nu nog een goede eerste-generatie Focus, dan mag je in je handen wrijven.

'90s klassiekers: Ford FocusFoto('s): Ford

Opel Tigra

Het was niet meer dan een Corsa met kapsones, en ook de Opel Tigra verwerd uiteindelijk tot onopmerkelijk wegwerpvervoer. Maar bekijk ‘m eens goed: er staat toch een knap karretje, en veel meer jaren-negentig dan dit wordt het niet. Zoek een solide exemplaar en maak overal de blits. (Kom, die uitdrukking is op z’n plek in een lijst met ’90s klassiekers.)

'90s klassiekers: Opel TigraFoto('s): Opel

Toyota RAV4

Een suffe caravantrekker? Misschien, maar ook een auto die een heel nieuw segment schiep: dat van de compacte SUV’s die niet de wereld hoefden te kosten. De eerste RAV4 is bovendien nog steeds een knap ding om te zien, en qua ruimte en techniek onverminderd praktisch (4WD!). Is er ook als kortere driedeurs, voor extra cool points.

'90s klassiekers: Toyota RAV4Foto('s): Toyota

Fiat Bravo HGT

Ken je ‘m nog? De verder niet heel opmerkelijke Fiat Bravo was te krijgen in een versie met 2,0-liter vijfcilinder. Weer eens wat anders dan een Golf GTI, en voor dat geluid doe je een moord. Goed zoeken, dan kun je er misschien nog ergens een opsnorren en genieten van iets unieks.

'90s klassiekers: Fiat Bravo HGTFoto('s): Fiat

Alfa Romeo 156

Alweer zo’n auto die ooit overal te spotten was en nu nagenoeg in rook is opgegaan. Nog steeds een van de mooiste sedans (en stationwagens!) van de afgelopen 30 jaar. Zoals veel ’90s klassiekers verdween ie gaandeweg van de radar, maar aangezien het een Alfa is met een leger liefhebbers achter zich, kun je vast nog wel ergens een mooi exemplaar vinden.

'90s klassiekers: Alfa Romeo 156Foto('s): Alfa Romeo

Volvo C70 (eerste generatie)

Nadat alles bij Volvo hoekig was, maar vóórdat alles rond werd, maakte het merk de eerste C70 coupé en cabrio. Prachtig gelijnde tweedeurs luxewågens die er met de jaren alleen maar stijlvoller en gedistingeerder zijn gaan uitzien. Voorzien van heerlijke vijfcilinders en, want Volvo, vast goed voor vele honderdduizenden kilometers. Doen!

'90s klassiekers: Volvo C70Foto('s): Volvo

Elke uitgestorven MPV

Wie is er niet groot mee geworden? De eerste Espaces en Voyagers verschenen al in de jaren tachtig, maar ook in de ’90s werden ruime en praktische klassiekers neergezet – waarna de carrosserievorm al snel door de SUV werd verdreven. De meeste familiebusjes zijn waarschijnlijk uitgekauwd en ten onder gegaan, dus als je een goede vindt, heb je iets bijzonders in handen. En dat schrijven we niet (alleen) omdat de Pontiac Trans Sport op dit plaatje van een TG-redacteur is, die nog steeds hoopt dat het ding ooit waardering zal oogsten.

'90s klassiekers: Pontiac Trans SportFoto('s): TopGear/Ruben Baeten
Reacties
  1. David zegt op 8 oktober 2021 om 20:11:

    De 406 is getekend door pininfarina 😉

  2. Alfa Rien. zegt op 8 oktober 2021 om 15:37:

    Vergeten jullie de Alfa 146 niet?
    Toch ook een icoon dacht ik!

  3. niels zegt op 3 oktober 2021 om 17:59:

    De kleine Honda’s dan?

  4. Filips zegt op 3 oktober 2021 om 16:06:

    Ik mis de Peugeot 406 met koetswerk van Bertone, die mag er toch zeker wel bij ?

    Mijn teamgenootje had zo’n 323 en daarmee zijn we de hele provincie doorgetrokken. Heerlijke auto en superbetrouwbaar, als je in ieder geval tijdig bijvult 😁

    • David zegt op 8 oktober 2021 om 20:11:

      De 406 is getekend door pininfarina 😉

  5. Jarno zegt op 2 oktober 2021 om 16:49:

    Ik heb een Ford S-Max 2.0 ecoboost met 250 pk uit 2011.
    Parelmoer wit.
    18 inch Ford custom RS velgen.
    108.000 km op de teller.
    De hoogste bieder mag hem komen halen😂

  6. Andy zegt op 2 oktober 2021 om 14:02:

    Renault 5 gtturbo is dus niets meer waard?
    Geen icoon?
    Geen trendsetter?
    Geen gewilde klassieker?
    Ik ben dan wel benieuwd naar de criteria…

    • Azimech zegt op 3 oktober 2021 om 10:03:

      Die Renault is van de jaren tachtig.

  7. Mike zegt op 2 oktober 2021 om 01:42:

    Volvo 480 turbo??

    • Mbkt zegt op 3 oktober 2021 om 17:17:

      Yes! Maar ook de standaard 480.

  8. OllieV zegt op 1 oktober 2021 om 22:16:

    Een bravo HGT, leuk ding! Overigens heeft die ongeveer dezelfde motor als de Stilo abarth en geen turbo zoals de fiat coupe

    • Tom zegt op 2 oktober 2021 om 22:03:

      De Fiat Marea Weekend was er ook met het HGT blok. Nog steeds jammer dat ik hem niet meer heb.

    • Jarno zegt op 2 oktober 2021 om 16:51:

      De stilo heeft een grotere versie 2.4 ipv 2.0
      Heeft wel een klote selespeed bak.
      Mijn zwager had er 1.
      Duurde eeuwen voordat hij overging naar een andere versnelling.
      Wel een monsterlijk fijn geluid.

  9. Tom zegt op 1 oktober 2021 om 21:59:

    Renault Twingo van de eerste grneratie, in groen of paars. Of rood. Of geel. Maar altijd met schuifdakje.

  10. JefA zegt op 1 oktober 2021 om 19:23:

    Wat een flut-lijstje… een generieke Ford Focus, echt waar!? En dat dan tegen een specifiek merk/model zoals een Bravo HGT. Wat is jullie persoonlijke top 10 (of top 5)?

    • ChriST170 zegt op 9 oktober 2021 om 10:57:

      Okay, je geeft aan wat je NIET bevalt. Maar wat zou dan je eigen top-10 zijn? Een standaard Focus MK1 was in zijn tijd uniek qua design en onderstel. Waar alle auto’s in die klasse een starre achteras hadden kreeg je bij de Focus volledig onafhankelijke ophanging. In een strak pak. Toegegeven, een MK1 ST170 of RS is nog amusanter, maar een standaard 1.6 rijdt ook bovengemiddeld strak.

  11. Harry zegt op 1 oktober 2021 om 18:45:

    Ik vind alles na de jaren 80 geen klassieker in wording meer.

    • Brett zegt op 2 oktober 2021 om 04:06:

      Mwoah, een Peugeot 16 Rallye valt wel zeker onder een klassieker in mijn ogen, een oude Clio Cup ook wel ook nog wel. Dit lijstje zelf slaat de plank inderdaad wel mis, maar ieder zijn mening

    • Tom zegt op 1 oktober 2021 om 22:02:

      Interessant!
      Of.. oh nee, toch niet!

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken