Deze Jaguar XJ220 wil graag de jouwe worden

Wordt deze onbegrepen klassieker de jouwe?

Jaguar XJ220
Jaguar XJ220
Jaguar XJ220
Jaguar XJ220
Jaguar XJ220
Jaguar XJ220
Jaguar XJ220
Jaguar XJ220
Jaguar XJ220
Jaguar XJ220
Jaguar XJ220
Jaguar XJ220
Jaguar XJ220
Jaguar XJ220
Jaguar XJ220
Jaguar XJ220
Jaguar XJ220
Jaguar XJ220
Jaguar XJ220
Jaguar XJ220

Elton John had er eentje. En de sultan van Brunei naar verluidt ook. Dat geeft in één klap het manco van de Jaguar XJ220 weer: fantastische auto om te zien, maar om ’m op tempo over het wedstrijdasfalt te jakkeren? Dat bleek een specialistisch werkje voor de échte pro’s

Er wordt gefluisterd dat de XJ220 het levenslicht zag in de vrije uurtjes van de Jaguar-engineers. En dat z’n ontwikkeling voortkwam uit pure liefde voor het Britse merk. Dat zal vast, maar het uiteindelijke resultaat van al die avondjes rond de teken- of keukentafel heeft mooi wel geresulteerd in een auto die op zijn zachtst gezegd tot de verbeelding spreekt. Kijk naar de afbeeldingen op deze pagina en bedenk dat de Ferrari F40 en Lamborghini Diablo zijn tijdgenoten zijn. Twee hoekige en groteske mastodonten, als je ze naast de platte, gestroomlijnde XJ220 zet. Bovendien was de Jaguar sneller dan die twee.

Geen vierwielaandrijving

In een ver verleden constateerde Richard Hammond dat ie beter een V12 en vierwielaandrijving had kunnen hebben. Heeft ie niet, maar het is de Britten hierbij vergeven. Jaguar plaatste het hart van de auto – een 3,5-liter twin-turbo V6 van Cosworth die je kunt kennen uit de Jaguar XJR-10-racer – in het midden en gaf ’m achterwielaandrijving. Daarmee slaat de Jag op zeker een flinke deuk in een pakje boter: 542 pk, 644 Nm en een topsnelheid van ruim 350 km/u. Bovendien flitste hij je binnen vier tellen vanuit stilstand naar 100 km/u.

Het blok was niet het enige dat de fors bemeten XJ220 leende uit de renstal van Jaguar. De opgedane ervaring op Le Mans werd ingezet bij het ontwikkelen van de aluminium monocoque. De remmerij, aluminium Speedline-velgen en het sperdifferentieel vonden ook hun weg van de pitbox naar de racer voor de openbare weg. Zo snap je weer iets beter waarom de auto nog altijd de geuzennaam ‘duurste nieuwe Jaguar ooit’ mag dragen. Het prijskaartje bedroeg namelijk een niet misselijke 1,2 miljoen gulden. Een bedrag dat klanten wereldwijd er niet van weerhield om er eentje te bestellen. Jaguar ontving nog voor de officiële lancering al zo’n 1.500 bestellingen. Aan hen de taak om klanten XJ220-waardig te bevinden.

Matige verkoopcijfers voor de Jaguar XJ220

Desondanks verkocht Jaguar slechts 271 exemplaren. Opvallend, als je die 1.500 bestellingen in het achterhoofd houdt en bedenkt dat Jaguar vooraf al had besloten maximaal 350 stuks te produceren. Waarom het een goed idee is om je geld in het exemplaar op deze pagina’s te parkeren? De auto was onderdeel van de privécollectie van Tom Walkinshaw – de man achter raceteam TWR – en is in vrij onberispelijke én originele staat. Bovendien is ie gewoon linksgestuurd en heeft hij nog geen 10.000 kilometer gelopen. Dat hij is uitgevoerd in Silverstone Green, moet je op de koop toenemen. Geintje natuurlijk, want mán, die kleur spat ervan af. Nog één allesomvattend argument: klapkoplampen. Die niet omhoog klappen, maar naar beneden. Nu jij weer.

Deze Jaguar XJ220 uit 1993 wordt op 17 en 18 januari 2019 door RM Sotheby’s geveild in Arizona. De geschatte veilingprijs ligt ergens tussen de 400.000 en 500.000 dollar. Wil je meer weten? Check dan de site van RM Sotheby’s.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Nieuwste van TopGear

Autonieuws