Na een bijzonder spannende kwalificatie met de top acht van alle klassen. Kevin Estre heeft een ronde lang geen verkeer en produceert een magistrale ronde in zijn Porsche met racenummer 6. Nyck de Vries heeft pech: zijn Toyota veroorzaakt een rode vlag waardoor alle rondetijden worden afgenomen. Hij en teamgenoten Kobayashi en López. Maar de pole-position is maar het begin. Is de Porsche 963 ook de snelste over een duurtest van 24 uur? We komen erachter tijdens de 24 Uur van Le Mans 2024.

De start en eerste paar ronden verloopt opvallend rustig. Er zijn wat wisselingen voorin tussen de Ferrari’s met startnummer 50 en 51 en de auto die vanaf pole-position is vertrokken. Bij de eerste pitstops is de Porsche het snelste en neemt de leiding terug over. De Ferrari #50 rijdt na zijn bandenwissel in de weg van een Cadillac en krijgt hiervoor een straf van tien seconden.

De eerste regen valt

Later dan verwacht komt de eerste regenbui. Porsche reageert direct en wisselt naar de regenbanden terwijl een groot deel van het veld buiten blijft op slicks. Die andere teams hebben het bij het rechte eind van de Porsche valt ver terug. Intussen heeft Robin Frijns in de BMW Art Car een tankslapper in de Ford-chicane, verliest een LMP2-auto een wiel en geeft Renger van der Zande een kusje aan de muur bij Tetre Rouge.

Het blijft na het korte buitje droog, maar boven het team van Alpine blijft een grijze wolk hangen. De Franse team ziet zes uur na de start de eerste hypercar uitvallen met een motorprobleem. Er komen vlammen en rook uit de uitlaat van de A424. Een uurtje later wordt ook de tweede en laatste hypcar naar binnen gehaald voor technisch maleur.

AF Corse beukt BMW uit de race

Inmiddels pakken donkere wolken zich samen boven het Circuit de la Sarthe waar ook driftvocht uit valt. Er wordt geracet totdat Robert Kubica een momentje van onoplettendheid heeft. Vlak voor het instuurpunt voor de Mulsanne-bocht deelt hij een beuk uit aan de BMW M Hybrid V8 van de Belgische coureur Dries Vanthoor.

De M-hypercar gaat op hoge snelheid de vangrails in en verliest zijn neus. De coureur is duidelijk aangedaan, maar kan wel op eigen kracht uit de auto stappen. De kans op een overwinning voor Kubica en zijn Ferrari AF Corse-teamgenoten slinkt enorm. Het team krijgt een 30 seconden stop-and-go penalty.

Het daglicht is onderweg, de race nog niet

Hierna is er nog een uur of zeventien te racen waarvan de komen uren grotendeels wordt geleidt door de safety car. Na twee uurtjes mogen de coureurs weer even los, maar niet veel later wordt de gele vlag weer gezwaaid. Het regent namelijk pijpenstelen in Le Mans. Het zicht van de coureurs is volgens de wedstrijdleiding zo dramatisch dat het te gevaarlijk is om op racetempo te rijden.

De regen houdt stand tot en met de opkomst van de zon rond een uurtje of zes in de ochtend. Eindelijk, eindelijk is er met nog acht uur te gaan goed nieuws: we gaan weer racen! De coureurs houden het hierna lang schoon zonder grote crashes. Het duel vooraan is nu wel duidelijk: Toyota en Porsche hebben de beste kaarten in handen, maar sluiten Ferrari nog niet uit.

Een uur nadat de safety car naar binnen is gegaan, begint het Franse zonnetje fel door de wolken heen te schijnen. Al snel ontstaat er een droge lijn in de eerste en laatste sector van de baan, maar op het Mulsanne-straight blijft het nat. De Toyota #7 neemt als eerste gok en wisselt naar droogweerbanden. Te vroeg, zo blijkt al snel.

Toyota neemt het initiatief, Porsche heeft een gelukje

Een paar ronden later wisselt de leider in de wedstrijd, de Toyota met racenummer 8, en blijft de Porsche met #6 buiten. Het is echter droog genoeg voor slicks, dus Toyota lijkt in het voordeel te zijn. Maar dan: Felipe Nasr in de 963-hypercar van Penske Porsche Motorsport klapt er hard af in Indianapolis. De Porsche is onbestuurbaar en moet worden weggesleept.

Dit biedt zijn collega Laurens Vanthoor in de Porsche Penske-hypercar de mogelijkheid om een pitstop te maken terwijl de auto’s op de baan verplicht langzaam moeten rijden. De 963 wint veel tijd en neemt de leiding over. Nu ligt het voordeel dus weer bij Porsche.

Flinke klapper brengt het veld weer bij elkaar

Loopt Porsche dan weg met de overwinning? Nee, niet zomaar. De Aston Martin Vantage AMR LMGT3 van het team Heart of Racing schiet van de baan op dezelfde plek als de Porsche vlak ervoor. De AM wil plaatsmaken voor snellere hypercars maar rijdt daardoor op het natte asfalt. De kont van de Vantage zwiept, de coureur kan de spin niet opvangen en vliegt richting de bandenstapels.

Deze keer is de klap zo hard dat de Aston terugstuitert en op zijn dak landt. Gelukkig loopt coureur Mancinelli ongedeerd weg van het wrak. In plaats van een gele vlag komt er nu ook een safety car. Iedereen mag weer aansluiten en dus komen de concurrenten weer binnen schootsafstand van elkaar.

De voorste Porsche en Toyota wisselen van banden en coureurs tijdens de safety car. Tijdens deze neutralisatie schiet Nico Müller in zijn Peugeot 9X8 nog door in Indianapolis. Achter de safety car dus. Hierna is het stuivertje wisselen tussen Ferrari, Toyota, Cadillac en Porsche. Een krankzinnig einde ligt in het verschiet, maar dat voorspelde einde wordt nog ongelofelijker. Zo valt de AF Corse Ferrari 499P uit met problemen aan het hybride systeem. De potentiële winnaar in het geel valt uit.

De regen is terug en Ferrari tikt Toyota #8 uit de race

Om het allemaal wat chaotischer te maken, beginnen de wolken weer te tuffen. En hoe. Ferrari en Toyota liggen nog steeds met elkaar in de clinch. Het probleem van Toyota is dat de ruitenwisser olie verspreidt. Hem aanzetten wil zetten dat de coureur geen zicht heeft. Dus moeten de coureus het doen met een voorruit die alleen maar natter wordt.

Maar ook dan kan er nog wat pech bovenop. Wanneer de rode 499P een inhaalactie waagt in Arnage, tikt hij de Toyota aan op het rechterachterwiel die hierdoor spint en terugvalt in het veld. De Ferrari houdt de leiding en gaat, als hij geen straf krijgt, richting de eindoverwinning.

Maar er staat nog meer drama klaar voor de 24 Uur van Le Mans 2024. De Ferrari met nummer 50 heeft een losse rechterdeur. Coureur Pier Guidi probeert met alles wat hij heeft om de deur te sluiten, maar tevergeefs. Hij moet een pitstop maken zodat het team, de deur kan sluiten of een er volgen erge straffen. De Ferrari komt binnen en de Toyota van onder andere De Vries krijgt de leiding in de schoot geworpen.

Het laatste uur van de 24 Uur van Le Mans 2024

Het blijft plenzen in Le Mans wanneer er nog een uur te gaan is. We gaan dus, waarschijnlijk, finishen in de regen. Toyota lijkt de zaken onder controle te hebben, maar er komt alleen maar meer regen bij. De finish is in handen van de Argentijn José María Lopéz. Met nog 57 minuten begaat de coureur een foutje. Bij het inhalen van een backmarker komt de Toyota buiten de ideale lijn, neemt teveel snelheid mee richting bocht twee en glijdt van de baan. Zijn fout wordt niet afgestraft met een uitvalbeurt, maar Toyota verliest wel tijd die het niet kan missen.

Met nog veertig minuten te gaan, lijken alle teams voorin klaar te zijn met pitstops. De banden houden het wel vol. Het gaat nu om hoeveel benzine je gebruikt en hoeveel je nodig hebt om het einde te halen. De Toyota met López erin heeft het benzinevoordeel, de Ferrari met nummer 50 het voordeel van voorop rijden.

Vier kanshebbers voor de winst van de 24 Uur van Le Mans 2024

López doet wat hij kan om dichterbij te komen bij de Ferrari. Met nog twintig minuten op de klok loopt de Toyota drie seconden in per ronde. Als hij niet meer tempo gevonden krijgt, gaat het niet genoeg zijn voor de overwinning. Tenzij Toyota en Ferrari een misrekening hebben gemaakt met de benzine. Dan gaat Porsche met de overwinning aan de haal. Zij rijden in de top vier met de meeste benzine.

Toyota legt zich met 18 minuten te gaan neer bij een tweede plaats. Dat vertelt het team aan López die te weinig inloopt. Een bijzonder bericht met nog zoveel tijd te gaan, maar Toyota vertrouwt erop dat Nielsen in de Ferrari geen fouten meer maakt. Nielsen zegt op zijn beurt tegen zijn team dat hij niet gestoord wil worden en zich wil concentreren op het rijden.

Ferrari pakt de 24 Uur van Le Mans 2024

Concentreren, dat lukt Nielsen wel. De benzineberekening is perfect gepland door het Italiaanse team en met een voorsprong van bijna 20 seconden komt de Ferrari met startnummer 50 als eerste over de finishlijn. Toyota pakt P2 en P5, de Ferrari #51 is derde en Porsche wordt vierde met 1,1 seconden achterstand. De overige Porsches eindigen zesde, achtste en negende.

Bij de LMP2 wint United Motorsport met nummer 22 met coureurs Oliver Jarvis, Bijoy Garg en Nolan Siegel. Bij LMGT3 wint de Nederlander Morris Schuring met de Porsche 911 GT3 R LMGT3 met nummer 91 van Manthey. De negentienjarige Schuring deelde zijn 911 met Yasser Shahin en Richard Lietz.

Top 5 van de 24 Uur van Le Mans

  1. Ferrari # 50: Antonio Fuoco, Miguel Molina, Nicklas Nielsen
  2. Toyota #7: Nyck de Vries, Kamui Kobayashi, José María Lopéz
  3. Ferrari #51: Alessandro Pier Guidi, James Calado, Antonio Giovinazzi
  4. Porsche #6: Kévin Estre, André Lotterer, Laurens Vanthoor
  5. Toyota #8: Sébastien Buemi, Brendon Hartley, Ryo Hirakawa

Reacties

  • Adje heeft op 17 juni 2024 geschreven:

    Geweldige race, rondjes rijden achter de safety car, stop met die onzin. Plaats een snelheidsbegrenzer in de regen niet boven xxxkm of iets maar laat het wel rijden blijven met risico.

    • Philippe Gosseries heeft op 17 juni 2024 geschreven:

      toen eind de jaren 80 de maximale snelheid op het 2de stuk van Les Hunaudières, één lang recht gedeelte indertijd tussen Tertre Rouge & Mulsanne, boven de 400 km/u geraakte, was de orgnisatie (met Ballestre als hoofd van de autosport) gedwongen in te grijpen: dit werd te snel, te gevaarlijk en terecht. Er waren 2 opties: chicanes inbouwen of snelheidsbegrenzers installeren in de bolides en het toenmalig parcours behouden.

      Ik ben nog altijd overtuigd dat die chicanes een verminking zijn van het parcours, maar men moet het volgende overwegen:
      snelheidsbegrenzers passen niet bij de filosofie van een racewagen en sedert de jaren 90 was de factor vermogen weggewerkt zelfs met restricties. Dus de chicanes is een logische, gefundeerde beslissing.

      Snelheidsbegrenzers als het nat is, is ook geen goede oplossing ( dit is toch mijn mening). De wagens laten stoppen in de pits ook niet, want dit past niet in de filosofie van de wedstrijd. Dus er schiet maar over: traag rijden achter de pacewagen, tenzij men verkiest dat er op hoge snelheden waanzinnige toestanden optreden, die tegenwoordig niet meer kunnen.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear