Om te beginnen: nee, dit is geen betoog dat de transitie naar elektrische auto’s nutteloos noemt. Zelfs als banden voor veel meer fijnstof zorgen dan gedacht, is het alsnog een goed idee om de uitstoot van de aandrijving ook te beperken. Het een staat los van het ander. Volgens Yale Environment 360 beginnen wetenschappers nu pas goed in kaart te brengen hoe groot de uitstoot van banden en remmen precies is.
Deze week werd bekend dat er binnen de EU een hoop voorstanders zijn om de Euro 7-norm af te zwakken. Wat wel in stand blijft, zijn nieuwe eisen die in Europa gesteld gaan worden aan de uitstoot van banden en remmen. En dat is maar goed ook, want de onderzoekers van Yale geven aan dat 78 procent van alle microplastics in de oceaan afkomstig is van synthetisch rubber van banden.
Volgens een ander onderzoek van het Britse Emissions Analytics stoten vier autobanden per kilometer gemiddeld 1 biljoen ultrafijnstofdeeltjes uit. Deze deeltjes zijn zo klein dat ze dwars door de longen gaan en in de bloedstroom terechtkomen. Uiteindelijk komen ze dan weer in de hersenen, wat voor een hoop gezondheidsproblemen kan zorgen.
Een hoop fijnstof belandt in de oceaan
Volgens het onderzoek stoten banden wereldwijd samen ruim 5,4 miljoen ton deeltjes uit per jaar, waarvan meer dan 180.000 ton in de oceaan belandt. Hetzelfde onderzoek zegt dat elektrische auto’s (onder meer door het hogere gewicht) 20 procent meer van deze deeltjes uitstoten door de hogere bandenslijtage. De moraal van het verhaal: het is goed dat er regels komen voor de uitstoot van andere zaken aan auto’s dan enkel de verbrandingsmotor.
Uit een ander onderzoek blijkt dat de uitlaten van moderne auto’s inmiddels minder PM2,5- en PM10-deeltjes de lucht in sturen dan andere onderdelen. Met andere woorden: zaken als banden en remmen veroorzaken tegenwoordig meer fijnstof dan moderne brandstofmotoren. In ieder geval in Californië. Dit heeft ermee te maken dat auto’s steeds schoner worden.
100 keer meer vluchtige organische stoffen van banden
Emissions Analytics kijkt ook naar een onderzoek naar vluchtige organische stoffen. Dit zijn stoffen die makkelijk verdampen, zoals oplosmiddelen. Deze stoffen komen vrij als de band in de zon staat. Je hoeft dus niet eens te rijden. ‘We hebben aangetoond dat de hoeveelheid vluchtige organische stoffen die vrijkomt 100 keer groter is dan de hoeveelheid die uit een moderne uitlaatpijp komt’, zegt een onderzoeker. Iets waar fietsen dus ook niet direct iets aan gaat veranderen…
(via The Drive)
PvdB heeft op 30 september 2023 geschreven:
Ok dus hoger gewicht betekent dus meer slijtage?
Lekker simplistisch gesteld want als banden een betere tractie hebben gaat daar al weer een groot gedeelte vanaf, u weet wel de elektronische tractieregeling per band op de milliseconde bij een EV.
En hoe komt al die benzine diesel en LPG bij de pomp waar de reguliere ICE gaat tanken?
Oh ja een tientonner met meer dan 12 banden….
Christ heeft op 30 september 2023 geschreven:
Dit probleem heb je ook met fietsbanden en schoenzolen.
Flintstone heeft op 30 september 2023 geschreven:
Weer een nieuwe bron van inkomsten voor de staat, we weten weeral dat we met zen allen flink mogen gaan afdokken!
Dick heeft op 25 februari 2024 geschreven:
Wat een gezeik, gedacht aan temperatuur!
Rik heeft op 30 september 2023 geschreven:
DUSSSSS??? kop dr bijbhouden Den Haag Brussel en die verbrandingsmoter nog niet op de hoop gooien aub
Nooit je ouwe schoenen weggooien voor je nieuwe lekker zitten
Anders zit.je straks op je blaren
Ralph heeft op 30 september 2023 geschreven:
Het heeft wel degelijk wat met elkaar te maken, want elektrische auto’s zijn en stuk zwaarder en hebben daardoor sowieso al meer bandenslijtage…
HyperTeHK heeft op 30 september 2023 geschreven:
Daarentegen gebruiken elektrische autos de remmen slechts minimaal.
En als iedereen over range angst heen is kunnen ze gewoon weer wat lichter worden met een minder overdreven grote accu.